Publications

Detailed Information

보건교사의 응급간호 역량 도구 개발 : Development of Emergency Nursing Care Competency Scale for School Nurse

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이인숙-
dc.contributor.author윤재희-
dc.date.accessioned2019-10-21T01:33:38Z-
dc.date.available2019-10-21T01:33:38Z-
dc.date.issued2019-08-
dc.identifier.other000000156539-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/161858-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000156539ko_KR
dc.description학위논문(박사)--서울대학교 대학원 :간호대학 간호학과,2019. 8. 이인숙.-
dc.description.abstract본 연구는 보건교사의 응급간호 역량을 규명하고 이를 측정할 수 있는 도구를 개발하기 위해 수행되었다.
ICN (2008)의 역량체계를 연구의 틀로 적용하고 문헌고찰 및 학교 안전사고 통계 분석을 통해 주요 학교 응급간호를 규명하여 도구를 개발하였다. 8명의 학교보건 혹은 응급간호 분야의 전문가가 내용타당도 검증을 실시하였다. 도구 평가를 위해 보건교사 386명을 모집하여 요인분석, 경력 차이에 따른 대조그룹 타당도 분석, 중증도 분류역량 도구를 준거로 사용한 준거타당도 분석, Cronbach's α값을 이용한 신뢰도 분석을 실시하였다.
본 연구에서 개발한 최종 도구는 30문항으로 구성된 자기보고형 5점 Likert 척도이다. 점수가 높을수록 응급간호 역량이 높은 것을 의미한다.
최종 도구는 윤리 및 법적 실무, 응급간호제공과 관리, 전문성 및 질 향상의 3개 요인으로 구성되었다. 응급간호제공과 관리는 임상적 의사결정, 간호제공, 리더십과 관리의 하위요인을 갖는다. 보건교사의 응급간호 역량은 총 13개, 그에 따른 행동지표는 22개가 최종 도구에 포함되었다.
확인적 요인분석을 통해 요인별 문항의 집중타당도(AVE: .57∼.95, CR: .79∼.98)를 확보하였다. 초보자 그룹, 상급 초보자 그룹, 유능한 그룹과 숙련 그룹 간 유의한 평균 차이(F=3.64, p=.006)를 통해 대조그룹 타당도를 확보하였다. 중증도 분류 역량과 유의한 상관관계(r=.86, p<.001)를 나타내 준거타당도 또한 확인하였다. 최종 도구의 Cronbach's α값은 .96이었다.
본 연구는 보건교사의 응급간호 역량을 규명하고 측정 도구를 개발한 최초의 연구이다. 본 연구에서 개발한 도구는 보건교사의 응급간호 역량의 영향요인을 규명하는데 활용될 수 있을 것이다. 또한 역량기반 교육 프로그램을 개발하고 효과를 평가하는 연구에서 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to develop a scale that can be utilized to measure the competency of school nurses who provide emergency nursing care.
The study was conducted according to the revised DeVellis (2017) scale development process with the application of the ICN Nursing Care Continuum Competencies Framework. A panel of eight experts who specialize in school health and emergency care evaluated the validity of the content. A total of 386 school nurses were recruited to evaluate the scale. The validity evaluation was carried out using factor analysis, analysis of the validity of the control group according to career differences, and analysis of criterion validity using triage competency scale. The reliability of the scale was analyzed using Cronbach's α value.
The final scale this study develops is a self-reported 5-point Likert scale consisting of 30 items. A higher score means greater competency in providing emergency nursing care. The final scale consists of three factors: ethical and legal practice; emergency care provision and management; professionalism and quality improvement. The emergency care provision and management factor incorporates clinical decision making, care provision, and leadership and management as sub-factors. A total of 13 emergency nursing care competencies are developed with a total of 22 accompanying behavior indicators.
The convergent validity of the items by factor(AVE .57∼.95, CR .79∼.98) is confirmed. The control group validity is similarly confirmed by a significant difference(F=3.64, p=.006) among the Novice Group, the Advanced Beginner Group, the Competent Group and the Proficient Group. The criterion validity is also found to be positively correlated(r=.86, p<.001) with the triage competency scale. The Cronbach's α value of the final scale is found to be .96.
This study is the first attempt to evaluate the competency of school nurses who provide emergency nursing care using a numerical scale. The scale developed in this study may be used to identify factors that can influence school nurses' competency in emergency nursing care and contribute to research in competency-based education programs and evaluating their effectiveness.
-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 2
3. 용어의 정의 3

Ⅱ. 문헌고찰 4
1. 학교응급 정의 및 현황 4
2. 보건교사의 역량과 응급간호 특징 7
3. 응급간호 역량 11
4. 연구의 기틀 14

Ⅲ. 연구방법 16
1. 연구설계 16
2. 윤리적 고려 16
3. 연구절차 17

Ⅳ. 연구결과 28
1. 도구 개발 28
2. 도구 평가 41
3. 최종 도구 65

Ⅴ. 논의 71
1. 보건교사의 응급간호 역량 도구의 특성 71
2. 보건교사의 응급간호 역량 도구의 구성요인 74
3. 간호학적 의의 78

Ⅵ. 결론 및 제언 79

참고문헌 81

List of Appendixes
[Appendix 1] IRB 승인문서 93
[Appendix 2] 전문가 타당도 검토 설문지 95
[Appendix 3] 온라인 설문조사 웹사이트 화면 111
[Appendix 4] 본 조사 온라인 설문지 112
[Appendix 5] 도구 승인 요청 이메일 120
[Appendix 6] ICN 역량 체계 속성 및 행동지표 121
[Appendix 7] 92문항에 대한 전문가 타당도 분석 결과 124
[Appendix 8] 수정한 준거 타당도 도구 128
[Appendix 9] 최종 도구 129


List of Tables
Table 1. Categories of School Emergency Nursing Experiences 10
Table 2. Expert Panel for Content Validity Assessment 20
Table 3. Classification of School Nurse Career 23
Table 4.1. Subdomains, Competencies and Behavior Indicators: Professional, Ethical, Legal Practice 29
Table 4.2. Subdomains, Competencies and Behavior Indicators: Care Provision 30
Table 4.3. Subdomains, Competencies and Behavior Indicators: Leadership and Management 31
Table 4.4. Subdomains, Competencies and Behavior Indicators: Professional, Personal and Quality Development 32
Table 5. Frequency of School Injury 33
Table 6. Classification of School Emergencies 35
Table 7. School Emergency Nursing Care Assessment and Intervention 37
Table 8. Emergency Nursing Care Competency of School Nurse Modified by Expert Panel Review 40
Table 9. General Characteristics of Participants 43
Table 10. Means, Standard Deviations, Skewness, and Kurtosis of Deleted Items 44
Table 11. Item-Scale Correlations of Deleted Items 45
Table 12. Convergent Validity of Deleted Items 47
Table 13. Result of the Factor Analysis 51
Table 14. Result of the Confirmatory Factor Analysis 56
Table 15. Model Fit 55
Table 16. Differences among School Nurses' Career Groups 58
Table 17. Differences in the Emergency Nursing Care Competency by Hospital Work Experience 59
Table 18. Differences in the Emergency Nursing Care Competency by School Nurse Career 60
Table 19. Differences in Factor Scores of the Emergency Nursing Care Competency by School Nurse Career 61
Table 20. Correlation between the Emergency Nursing Care Competency Scale and the Triage Competency Scale 62
Table 21. Reliability of the Emergency Nursing Care Competency Scale 63
Table 22. Competencies, Behavior Indicators in the Emergency Nursing Care Competency Scale 66
Table 23. Items of the Emergency Nursing Care Competency Scale 68
Table 24. Scores of the Emergency Nursing Care Competency 69
Table 25. Item Means and Standard Deviations of the Emergency Nursing Care Competency Scale 70


List of Figures
Figure 1. Modified ICN Care Continuum Competencies Framework 15
Figure 2. Development Process of the Emergency Nursing Care Competency Scale 17
Figure 3. Confirmatory Factor Model 54
Figure 4. Emergency Nursing Care Competency Scale Structure 65
-
dc.language.isokor-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject응급간호-
dc.subject보건교사-
dc.subject역량-
dc.subject도구-
dc.subject.ddc610.73-
dc.title보건교사의 응급간호 역량 도구 개발-
dc.title.alternativeDevelopment of Emergency Nursing Care Competency Scale for School Nurse-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorJaehee Yoon-
dc.contributor.department간호대학 간호학과-
dc.description.degreeDoctor-
dc.date.awarded2019-08-
dc.contributor.major지역사회간호학-
dc.identifier.uciI804:11032-000000156539-
dc.identifier.holdings000000000040▲000000000041▲000000156539▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share