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Netflix's Winning Strategies in South Korea and Changes in South Korean OTT Industry
넷플릭스의 한국 시장 전력과 한국 OTT산업의 변화

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Authors
김수현
Advisor
이동기
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :경영대학 경영학과,2020. 2. 이동기.
Abstract
This paper is a case study of Netflix’s business models and strategies employed during the process of South Korean Over-The-Top (OTT) market entry. It focuses on how Netflix has shaken and reshaped Korean OTT market along with the analysis of Korean OTT businesses’ models and strategies. It further explores how domestic OTT providers are responding to investigate whether their business strategies are competitive and effective to compete against global OTT giants Netflix in the South Korean OTT market.

Netflix successfully entered South Korean OTT market in 2016 through their innovative and strategic business strategies. They entered by establishing extensive amount of localized original contents, acceptable pricing options and aggressive strategic alliances with local companies to entrench their market position. As a result, South Korean OTT companies emerged and focused on providing high quality original contents, cheap and various pricing options and many strategic alliances with companies from diverse industries to protect from Netflix’s domination in the Korean OTT market.

However, South Korean OTT market is relatively new and the industry is operated and controlled by non OTT-specialized companies where required skills are lacking. Thus, it portrayed that local OTT companies are facing challenged and is encouraged to increase their strategic alliance strategy in order to reinforce their OTT platform and services. This study provides managerial implications and theoretical implications using disruptive innovation theory to understand Netflix’s influence on the South Korean OTT market.
이 논문은 넷플릭스의 한국 Over-The-Top (OTT) 시장에서의 비즈니스 모델과 전략 그리고 한국 OTT 사업자의 대응 방안을 분석하였다. 특히 이것이 한국 OTT 시장을 어떻게 재편했는지 살펴보았다. 넷플릭스는 혁 신적인 사업 전략을 통해 2016년 국내 OTT 시장에 성공적으로 진출했다. 그들은 시장 지위를 유지하기 위해 방대한 양의 현지화된 오리지널 콘텐 츠, 수용 가능한 가격 옵션, 그리고 국내 기업들과의 공격적인 전략적 제 휴 맺어왔다. 한국의 OTT 기업들은 이에 대응하기 위해 오리지널 콘텐츠 제작 계획 수립 및 저렴하고 다양한 가격 옵션을 제공하기 위해 다양한 분야의 기업들과 많은 전략적 제휴를 맺는데 주력하고 있다. 국내 OTT 시장은 비교적 새로운 시장으로 OTT 전문 기업이 아닌 관련 기술이 부족 한 기업들에 의해 운영되고 있다. 따라서, 국내 OTT 기업들이 넷플릭스 등의 글로벌 사업자와 경쟁하기 위해서는 제휴 전략을 더욱 공격적으로 진행, 서비스 품질 및 가격 경제력을 제고할 필요가 있다. 넷플릭스의 한 국 OTT 시장 진출로 발생한 한국 OTT 산업의 변화를 파괴적 혁신 이론 (disruptive innovation)을 통해 살펴보았다.
Language
eng
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000159053
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Theses (Master's Degree_경영학과)
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