Browse

The Landscape Identifiability Analysis of Daerim-dong Chinatown Commercial Street in Seoul
서울 대림동 차이나타운 상업가로 경관인지성 분석연구

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
Feng Xuan
Advisor
권영상
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :공과대학 협동과정 도시설계학전공,2020. 2. 권영상.
Abstract
Since the establishment of diplomatic relations between China and South Korea in 1992, a large number of Chinese have come to South Korea to look for work opportunities, and gradually formed a lot of Chinese inhabited settlements. Daerim-dong Chinatown commercial street has gradually developed from a Chinese food wholesale center to the largest settlements of Chinese people in Seoul. It not only provides a shopping commercial space for Chinese people in Korea, but also carries the recognition and sense of belonging of Chinese people. The unique cultural background of Daerim-dong Chinatown area has influenced and changed the original space landscape environment, presenting a unique landscape style. Therefore, it is of great significance to study the identifiability of this Chinatown commercial street.
Firstly, this paper uses the methods of field investigation and data analysis to analyze the status of Daerim-dong Chinatown street in terms of location, land use, population, block structure, street space and behavior interaction, and buildings, commercial facilities, billboards and public facilities etc. as landscape identifiability factors.
In the process of survey research, questionnaire survey and interview survey are carried out simultaneously. Three representative people are selected to have an interview for about 1 hour, and the record is recorded under the authorization of the interviewees. In order to investigate the landscape identifiability of the selected research area, a questionnaire survey was conducted on the users of Daerim-dong Chinatown commercial street. The content of the questionnaire is composed of three parts: responders data, overall identifiability score and identifiability score of each element. The identifiability score of each element is divided into architecture elevation/advertise board mixed Korean and Chinese/ stall space/green space and sculpture/trash can, street lamp, guide sign/street entrances and squares/Chinese cultural atmosphere/diet and entertainment/street space/traffic conditions. The result of questionnaire survey shows that advertise board mixed Korean and Chinese/ stall space /Chinese cultural atmosphere/diet and entertainment have the higher identifiability score in Daerim-dong Chinatown commercial street.
Based on two cases of Manhattan Chinatown and San Francisco Chinatown, this paper starts from the landscape elements of highly recognizable in the questionnaire, combining with the theoretical basis of Gestalt psychology, environmental behavior, and the current situation of commercial street space, landscape elements and scale of Daerim-dong Chinatown street. Through the comparative analysis of landscape elements with high identifiability in both horizontal and vertical directions, this paper explores the causes behind the highly recognizable landscape elements in the street, and summarizes the identifiability characteristics of Daerim-dong Chinatown street: 1. In terms of vision, on the one hand, the identifiability is related to the frequency of landscape elements appearing in the whole street, and confirms that there is a positive correlation between the visual frequency of landscape elements and the identifiability when the user walks in the street. On the other hand, obvious graphics and background relation is a sufficient condition for high identifiability.2. On the cultural aspect, the Chinatown street makes full use of the regional culture and has a high identifiability. 3. Behavior identifiability. The interaction between users and the commercial street is a process and result of emotional communication, the higher the recognition of regional culture, lead to the increase of the opportunities and times of interaction, corresponding its identifiability increasing.
1992년 한중 수교 이래 일자리를 찾기 위해 한국에 온 중국인들이 대량 증가하면서 중국인 밀집 거주지가 많이 형성되었다. 대림동 차이나타운은 이미 중국식품 도매센터에서 서울의 최대 중국인 밀집지역으로 성장되었다. 이 곳은 한국에 사는 중국인들에게 쇼핑할 수 있는 공간을 제공할 뿐만 아니라 중국인의 문화적 정체성과 소속감을 담고 있다. 대림동 차이나타운의 독특한 문화적 배경은 기존의 공간적 경관환경에게 많은 영향과 변화를 주었다. 따라서 이 차이나타운의 상업가로에 대한 경관인지성을 연구하는 것은 중요한 의미를 갖는다.
본 연구는 우선 현장조사와 데이터 분석을 연구방법으로 사용하여 대림동 차이나타운 상업가로의 위치, 토지이용, 인구, 블록구조, 가로공간과 공간행위, 건물, 상업시설, 간판, 공공시설 등의 현황을 경관 인지성 요소로 분석한다. 그리고 조사과정에서 설문조사와 인터뷰 조사가 동시에 진행되었다. 대표자 3명을 선택하고 각 1시간 동안 인터뷰를 진행했다. 선택된 연구 대상의 경관 식별인지성을 조사하기 위해 대림동 차이나타운의 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지의 내용은 세 부분으로 구성된다: 응답자 데이터, 전체적인 인지성 점수와 각 요소의 인지성 점수. 각 요소의 인지성 점수는 건물 입면/간판 언어사용/노점 공간/녹지와 구조물/ 쓰레기통, 가로등, 안내판 등 공공시설/가로입구 및 광장/중국 문화 분위기/음식 오락/가로공간/교통현황으로 구분된다.설문 조사 결과는 대림동 차이나타운 상업가로에서는 한국어와 중국어를 같이 쓰는 간판/노점 공간/중국 문화 분위기/음식오락 등이 높은 인지성 점수를 받은 것으로 나타났다.
본 연구는 맨해튼 차이나타운과 샌프란시스코 차이나타운의 두 차이나타운을 사례로 참고하여, 가로사용자의 설문지에 나타난 높은 인지성 점수의 경관요소로부터 양식탑 심리학, 환경행위학 등의 이론적 연구를 결합하여 가로의 공간, 경관요소, 규모 등의 현황을 분석했다. 인지성 높은 경관요소를 비교 분석하여 경관요소 인지성이 높은 원인을 탐구하고 대림동 차이나타운의 인지성특성을 정리하였다. 1. 시각적 측면. 한편으로 인지성은 경관요소가 전체 가로에서 나타나는 빈도와 관련이 있으며, 또한 사람이 보행로에서 걷는 시각에서 경관요소가 나타나는 빈도와 인지성사이에 정비례관계가 존재한다. 다른 한편으로는 선명한 대조적 관계는 인지성이 높은 하나의 충분한 조건이다. 2.문화적 측면. 대림동 차이나타운은 지역문화를 활용하였기에 인지성이 높다, 3. 공간행위 측면. 사용자와 상업가로 사이의 상호작용은 감정적 의사소통의 과정과 결과로서, 지역 문화의 인식이 높을수록, 상호작용의 기회와 시간의 증가로 이어지고, 이에 경관인지성이 증가한다.
Language
eng
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000159231
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Program in Urban Design (협동과정-도시설계학전공)Theses (Master's Degree_협동과정-도시설계학전공)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse