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The Effect of Family Social Capital on the Academic Achievement of Multicultural Children in Korea : 가족 내 사회자본이 다문화 가정 자녀의 학업성취에 미치는 영향

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Authors
김슬기
Advisor
이석원
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :행정대학원 행정학과(정책학전공),2020. 2. 이석원.
Abstract
This research investigates and describes the effect of family social capital on the academic achievement of the children with a multicultural background based on James Colemans notion of social capital. Using the wave 2 to wave 6 datasets of the Multicultural Adolescents Panel Study, the study examines how parental presence, as well as their interests, encouragement, and care on children, affect children's development pertaining to education. Quantitative analysis with random effect panel modelling is used as the primary research methodology. The results suggest that the parent-child discussion, monitoring, direct involvement and educational expectation as of family social capital are significantly positive on the academic achievement of multicultural children while family structure, maternal working and parental participation in PTO do not affect academic achievement. Family social capital is more influential on the academic achievement of multicultural children than socio-economic resources and teachers. Therefore, it is recommended to provide a parent education programme for multicultural parents to cope with the different demands of multicultural children by their school grades. Not only providing the number of new programmes for multicultural parents, but it is also necessary that the schools encourage multicultural parents to participate in more school events
한국의 다문화 가구가 늘어남에 따라, 다문화 가정 자녀가 학령기 인구에 차지하는 비중이 커지고 있으며 앞으로 더 늘어날 것이라 예상된다. 하지만 다문화 가정 자녀는 비다문화가정 자녀보다 학업성취가 상대적으로 낮은 실상이다. 학업성취가 직업과 미래를 결정하는 데 중요한 역할을 하는 만큼, 다문화가정 자녀의 낮은 학업성취는 사회적 이슈로 떠오르고 있다. 다양한 요인들이 학업성취에 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 최근 많은 연구에서 가족 내 사회자본이 학업성취에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타난다. 즉, 부모-자녀 사이의 관계와 친밀감이 높아질수록, 자녀의 학업에도 정의 영향을 미친다. 이러한 연구 결과에도 불구하고, 가족 내 사회자본이 다문화 가정 자녀의 학업성취에 미치는 영향에 관한 연구는 제한된 실정이다.
본 연구는 한국청소년정책연구원의 다문화청소년패널조사 2차에서 6차까지의 자료를 이용하여 가족 내 사회자본이 다문화 가정 자녀의 학업성취에 미치는 영향을 분석했다. 가족 내 사회자본의 세부변수로 가족구조(Family Structure), 어머니의 취업 여부(Maternal working)와 같은 구조적 요소뿐 아니라 부모님과의 대화(Parent-child discussion), 부모 감독(Monitoring), 교육적 참여(Direct involvement), 학부모 활동 참여(Parental participation in PTO), 교육적 기대(Educational expectation)와 같은 과정적 요소를 포함하여 종합적인 모형으로 분석하였다.
분석 결과, 가족 내 사회자본 중 부모님과의 대화, 부모 감독, 교육적 참여, 교육적 기대는 다문화 자녀의 학업성취에 유의미한 정의 영향을 미치나, 가족구조, 어머니의 취업 여부 그리고 학부모 활동 참여는 학업성취도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그 외, 아버지의 학력, 선생님의 지지와 관계가 통계적으로 정의 영향을 미치지만, 가정소득과 어머니의 학력은 학업성취에 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 종합적으로, 부모님의 자녀에 대한 사랑과 관심 그리고 지지는 가정의 경제적 지위나 학교에서의 지원보다 다문화 자녀의 학업성취에 더 큰 영향을 미치며, 이러한 영향력은 초등학생뿐 아니라 중학교에 진학한 후에도 그 영향력이 지속함을 확인했다. 본연구결과를 통해 다문화 가정 부모님을 대상으로 한 자녀 관계 개선, 학업 정보와 관련된 교육 멘토링과 영유아에 집중된 지원을 고학년으로 확대하여 자녀 학년에 따른 맞춤형 지원에 필요하며, 학교 차원에서 다문화가정 부모님을 대상으로 학교에서 이뤄지는 교육 참여 독력에 대한 필요성이 시사된다.
Language
eng
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000159150
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Theses (Master's Degree_행정학과)
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