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뉴스 미디어와 부동산 시장의 관계에 대한 시계열 분석 : Time series analysis of the relationship between the news media and the real estate market : Focusing on real estate news, apartment prices, and consumer psychology
부동산 뉴스, 아파트 가격, 소비자 심리 관련 변인을 중심으로

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김태형-
dc.contributor.author조인정-
dc.date.accessioned2020-05-07T06:05:48Z-
dc.date.available2020-05-07T06:05:48Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.other000000160271-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160271ko_KR
dc.description학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :환경대학원 환경계획학과,2020. 2. 김태형.-
dc.description.abstractReal estate has affected the economy and therefore become an important economic factor in Korea, considering the proportion of real estate in household assets and its social implications. However, the media often exaggerates or distorts reports to encourage speculation, such as advertising. This study examines the relationship between real estate news and the real estate market and consumers.
A total of 97 months of news articles are collected from July 2011 to July 2019 for this study. The titles of the collected articles are analyzed for sentiment analysis and each article is given a sentimental score of +1 and -1. The calculated sentimental scores are tallied monthly to create a news sentiment index. The real estate market is limited to apartments in Seoul, and the transaction-based price indices and the consumer sentiment index for housing sales are collected monthly.
In order to understand how real estate news, consumer sentiment, and apartment price variables affect each other, VECM models are used to help analyze the speed and short-term dynamic relationships between variables. Based on the VECM model, the impact response function and variance decompositions are performed to examine the magnitude, direction, and the persistence of influence among time series variables.
The results of estimating the VECM model are as follows. First, apartment prices have a positive influence on consumer sentiment and each other. Real estate suggests that the real estate market can be predicted through consumer sentiment as market participants react strongly unlike other goods. But consumers perceptions and assessments of the real estate market are more affected by the real estate situation. This is the result of the stronger real estate consumer sentiment index because it reflected consumer sentiment on the property market in the previous month.
Second, the transaction-based price of apartments has a positive effect on the news sentiment index. The local media can be interpreted as a result of the tendency to report horse racing based on real estate market prices.
Third, the news sentiment index is affected by apartment prices and consumer sentiment without affecting them. The results of news medias failure to affect consumers perception of real estate indicate that the Korean media tends to act as an agenda-follower based on real estate statistics rather than as an agenda-setter. Furthermore, news media has an indirect impact on apartment prices, showing the limit on news articles ability to report on the situation in the real estate market.
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dc.description.abstract한국 사회에서 부동산이 가계자산 가운데 차지하는 비중이나 사회적 함의를 고려했을 때 중요한 경제 이슈로 다루어진다. 그러나 언론은 광고를 하듯 투기를 부추기는 과장되거나 왜곡된 보도를 한다는 지적을 받는다. 이에 본 연구는 부동산 뉴스와 부동산 시장 그리고 소비자 사이에 갖는 관계에 대해 살펴보고자 하였다.
분석을 위해 2011년 7월에서 2019년 7월까지 총 97개월의 뉴스 기사를 수집하였다. 수집된 기사 제목을 감성 분석을 하여 기사에 상승(+1), 하락(-1)의 감성 점수를 부여하였다. 산출된 감성 점수를 월별로 합계를 내어 뉴스 논조 지수를 만들어 주었다. 그리고 부동산 시장에 대해 서울 아파트에 한정하여 아파트 실거래가격지수와 주택매매 소비심리지수를 월별로 수집하였다.
부동산 뉴스, 소비자 심리, 아파트 가격 세 변수가 서로 어떤 영향력을 미치는지 알기 위해 변수들 간의 속도와 단기적 동태 관계를 분석하는 데 유용한 VECM 모형을 사용하였다. 그리고 VECM 모형을 바탕으로 시계열 변수 간의 영향력의 크기, 방향, 지속성에 대해 살펴보고자 충격반응함수 및 분산분해 분석을 실시하였다.
VECM 모형을 추정한 결과는 다음과 같다. 첫째, 아파트 가격은 소비자 심리와 서로 정(+)적인 영향을 미친다. 부동산은 다른 재화와 달리 시장 참여자의 심리가 강하게 반응하기 때문에 소비자 심리를 통해 부동산 시장을 예측할 수 있음을 시사한다. 그러나 부동산 시장에 대한 소비자들의 인식과 평가는 부동산 상황에 의해 더 크게 영향을 받는다. 이는 부동산 소비자심리지수는 전월 부동산 시장에 대한 소비자 심리가 반영되었기 때문에 더 강하게 나타난 결과다.
둘째, 아파트 실거래가격은 뉴스 논조 지수에 정(+)적인 영향을 주었다. 국내 언론은 부동산 시세 중심으로 경마식 보도를 하는 경향에서 나타난 결과로 해석할 수 있다.
셋째, 뉴스 논조 지수는 아파트 가격과 소비자 심리에 영향을 미치지 않고 받는 것으로 나타났다. 뉴스 미디어가 부동산에 대한 소비자의 인식에 영향을 미치지 않은 결과를 통해 한국의 언론은 의제 설정자 역할보다는 부동산 통계를 바탕으로 보도하는 의제 추종자 역할을 하는 경향이 있음을 알 수 있다. 또한, 뉴스 미디어가 아파트 가격에도 직접적인 영향을 주지 않았는데 뉴스 기사가 부동산 시장의 상황을 보고하는 기능에만 머무는 한계점을 발견할 수 있었다.
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dc.description.tableofcontents제 1 장 서론 1
제 1 절 연구 배경 1
제 2 절 연구 범위 3
1. 시간적 범위 3
2. 공간적 범위 3
제 3 절 연구의 흐름 4

제 2 장 기존 연구의 고찰 7
제 1 절 뉴스 미디어와 경제 상황 7
제 2 절 뉴스 미디어와 소비자 심리 10
제 3 절 경제 상황과 소비자 심리 13

제 3 장 연구 목적 및 연구 방법 16
제 1 절 연구 목적 16
제 2 절 연구 자료 17
1. 아파트 실거래가격지수 17
2. 뉴스 기사 18
3. 뉴스 논조 지수 20
4. 부동산시장 소비심리지수 23
제 3 절 연구 방법 24
1. 단위근 검정 24
2. 공적분 검정 25
3. 벡터오차수정모형(VECM) 26

제 4 장 실증 분석 27
제 1 절 분석 자료 기초 분석 27
제 2 절 VECM 모형 추정 결과 31
1. 단위근 검정 31
2. 공적분 검정 32
3. 벡터오차수정모형(VECM) 33
4. 충격반응함수 37
5. 분산분해분석 38

제 5 장 결론 41
제 1 절 연구 요약 및 시사점 41
제 2 절 연구 의의 및 한계점 43

참고문헌 46
Abstract 51
부록 54
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dc.language.isokor-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject.ddc711-
dc.title뉴스 미디어와 부동산 시장의 관계에 대한 시계열 분석-
dc.title.alternativeTime series analysis of the relationship between the news media and the real estate market : Focusing on real estate news, apartment prices, and consumer psychology-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorCho, In Jeong-
dc.contributor.department환경대학원 환경계획학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.date.awarded2020-02-
dc.title.subtitle부동산 뉴스, 아파트 가격, 소비자 심리 관련 변인을 중심으로-
dc.contributor.major도시 및 지역계획학-
dc.identifier.uciI804:11032-000000160271-
dc.identifier.holdings000000000042▲000000000044▲000000160271▲-
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