Publications

Detailed Information

생애 단계별 인성교육 실천 모델의 모색 : Towards a Practical Model for Character Education Based on Life Stages

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

정창우

Issue Date
2017-03
Publisher
서울대학교 교육종합연구원
Citation
The SNU Journal of Education Research, Vol.26 No.1, pp. 141-168
Keywords
인성교육 모델인성 발달수양생애교육민감한 시기사회구성주의character education modelcharacter developmentcultivationlifelong educationsensitive periodsocial constructivism
Description
이 논문은 2016 현대차 정몽구재단 교육포럼 기조강연 원고를 수정․보완한 것이다.
Abstract
본 연구에서는 기본적으로 전 생애를 통해 인성 발달이 이루어지지만(`생애교육` 관점), 생애 단계별로 인성 발달의 상대적인 중요도와 발달 목표가 달라질 수 있으며(`민감한 시기` 관점), 비록 민감한 시기에 발달 경험이 충분히 제공되지 못했더라도 환경과의 능동적 상호작용을 통해 자신의 경험을 재구성하고 이를 바탕으로 발달적 변화를 추구할 수 있다는 관점(`사회 구성주의` 관점)을 취하고자 한다. 이와 같이 인성 발달이 전 생애적 과제로 인식된다면, 생애 단계별 학습기회가 서로 분절되지 않고 지속적으로 연계될 수 있도록 생애 단계별 발달 과업을 연계하는 새로운 인성교육 실천 모델이 제시되어야 할 필요가 있다. 본 연구에서는 이러한 문제의식에 기초하여 영유아기, 아동기 및 청소년기, 성인 전기, 성인 중 후기라는 생애 단계를 근간으로 각 생애 단계별 인성교육의 목표와 방법을 제시하고자 하였다.
Fundamental assumptions that underlie character development in this paper include the perspective of lifelong development, sensitive periods in development, and social constructivism. If we see character development as lifelong learning, we need to present a new practical model for emphasizing development goals and learning methods in accordance with life stages. Based on this research problem, this study developed a four-stage model for lifelong character development.
ISSN
1225-5335
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/168461
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share