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Guided Task Support from Artificial Intelligence Assistant: User Study based on Speech Length & Interaction Method
인공지능 비서의 가이드 제공 방식 연구: 발화 길이와 상호작용 방법을 중심으로 한 사용자 연구

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Authors
이환
Advisor
윤명환
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
AI assistantHuman-AI interactionHuman Computer InteractionGuided task supportSpeech lengthInteraction method인공지능 비서인간-인공지능 상호작용인간-컴퓨터 상호작용가이드 제공 기능음성 길이인터렉션 방법
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 공과대학 산업공학과, 2020. 8. 윤명환.
Abstract
인공지능 기술의 발전은 인간과 시스템이 상호작용하는 방식에 변화를 가져왔다. 이러한 기술 발전과 더불어, 사람들은 일상 생활에서 인공지능 비서 시스템을 폭넓게 활용하고 있으며, 이 중 30%가 '가이드 제공' 기능을 사용하고 있다. 하지만 현재의 인공지능 비서 시스템으로부터 사용자가 가이드를 제공 받을 때에는 대부분의 가이드라인은 체계적이지 않다. 이는 사용자 경험에 부정적인 영향을 미칠 수 있으며, 다양한 문제를 초래할 수 있다. 그러므로 인공지능 비서의 '가이드 제공' 기능에 대한 연구는 더 진행되어야 한다. 본 연구에서는 인공지능 비서 시스템이 사용자에게 단계적으로 안내를 제공할 때, 인공지능 비서의 적절한 음성 길이와 상호작용 방법을 탐구해 본다. 본 연구에서는 인공지능 비서 시스템을 설계하여, 두 가지 실험을 진행하였다. 음성 길이와 상호작용 방법에 차이를 주어, 음식을 만드는 레시피 가이드를 제공하여 사용자에게 실험하였다. 첫 번째 실험에서 인공지능 비서의 음성 길이를 달리하여 실험하였고, 이 때 참가자들이 한 가이드 라인당 4~6글자를 선호한다는 것을 발견하였다. 두 번째 실험에서는 정보-제공형 인터페이스와 대화형 인터페이스를 비교 실험하였다. 실험 참가자들은 대화형 인터페이스에서 더 큰 만족감, 이해도 및 유용성을 보여주었다. 본 연구를 통해 가이드를 제공할 때의 인공지능 비서의 적절한 음성 인터페이스를 제공하는 방법을 모색하였고, 새로운 유형의 서비스를 개발하여 인간-컴퓨터 상호작용 연구분야에 디자인 시사점을 부여할 수 있었다.
The developments in Artificial Intelligence technology have changed in how people interact with the systems. With these tech trends, people are widely using AI assistant system in their normal life, and 30% of them are using “how to instructions” function. However, when people are guided directions by AI assistants, most of the guidelines are not systematically arranged. This can negatively affect the user experience and could lead to various problems. This is why more researches on ‘how to instructions’ function of AI assistant should be conducted in this area. Therefore, we explore which is appropriate speech length and interaction method of AI assistant when giving steps to the users. We developed AI system, and conducted two experiments, giving recipe steps to make food with different speech lengths and interaction methods. In the first experiment, we differed the speech lengths while following the guidelines from the AI assistant, and we found that participants prefer 4~6 words per guidelines. In the second experiment, we compared the informational and conversational interface. The participants had more satisfaction, comprehension, and usability with the conversational interface. Through this study, we were able to explore how to provide appropriate voice user experience in AI assistant when the guided task was given, and developed the new type of service, and gave design implications to the HCI community.
Language
eng
URI
http://hdl.handle.net/10371/169193

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000163203
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Appears in Collections:
College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Industrial Engineering (산업공학과)Theses (Master's Degree_산업공학과)
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