Publications

Detailed Information

배구 리터러시 함양을 위한 중학교 스포츠클럽 지도 방안 탐색

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이호연

Advisor
최의창
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
스포츠 리터러시운동소양배구 리터러시통합적 체육교육학교스포츠클럽인문적 체육교육volleyball literacyschool sports clubhumanities-oriented physical educationintegrated physical educationsport literacy
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 사범대학 체육교육과, 2020. 8. 최의창.
Abstract
본 연구는 중학교 학교스포츠클럽에 배구 리터러시 함양을 위한 프로그램을 구성하여 적용하고 학생들에게 나타난 교육적 변화와 이에 영향을 미친 요인을 파악하는 데 목적이 있다. 이를 위한 연구문제는 첫째, 배구 리터러시 함양을 위한 학교스포츠클럽 프로그램은 어떻게 구성되고 운영되는가, 둘째, 학교스포츠클럽 프로그램을 통해 함양된 배구 리터러시의 효과는 어떠한가, 셋째, 학교스포츠클럽 활동 중 학생들의 배구 리터러시 함양에 영향을 미친 요인은 무엇인가로 설정하였다.
연구는 질적 연구 방법으로 2019년 6월부터 2020년 6월까지 총 12개월 동안 수행되었으며, 연구의 절차는 크게 계획 단계, 실행 단계, 결과 단계로 구분하여 진행되었다. 연구 참여자는 총 7명의 중학교 배구 학교스포츠클럽 참여 학생들로 구성되었으며, 자료 수집은 개방형 설문조사, 심층면담, 참여관찰, 교사 반성일지 및 학생 활동자료를 통해 이루어졌다. 자료 분석의 경우 Wolcott(1994)의 기술, 분석, 해석의 절차에 따랐다. 또한, 연구의 타당도와 신뢰도를 확보하고자 구성원 간 검토, 동료 간 협의, 삼각 검증의 세 가지 방법을 활용하였다.
연구결과 첫째, 배구 리터러시 함양을 위한 학교스포츠클럽 프로그램은 다음과 같이 구성되고 적용되었다. 1) 프로그램의 목적은 참여 학생들의 배구 리터러시 함양을 통한 스포츠 리터러시 함양으로 설정하였으며, 이에 배구 리터러시의 구성요소인 배구능, 배구지, 배구심 함양을 위한 각각의 세부 목표를 구성하였다. 2) 프로그램의 구성 원리는 인문적 체육교육(Humanities-Oriented Physical Education; HOPE)의 특징인 ① 인성 강조, ② 통합적 체험, ③ 협동 학습, ④전이적 학습을 따랐다. 3) 프로그램의 구성 과정은 먼저 ① 실제 구성원들의 문제점 인식과 요구에 대해 분석을 하였으며, ② 배구와 체육교육 전문가들로 구성된 프로그램 자문위원들의 조언을 통해 프로그램 방향을 설정하였다. 그 결과 4) 프로그램의 구성 내용은 ① 배구 경기 운영 및 수행, ② 지역사회 연계 활동, ③ 배구 포트폴리오 활동, ④ 배구 모둠 활동, ⑤ 배구 게시판 구성, ⑥ 배구 문학 활동으로 총 6가지로 구성되었다.
둘째, 프로그램을 통해 함양된 배구 리터러시의 효과로는 1) 배구능 측면에서 학생들이 배구에 ① 자신과 타인의 신체적 특성을 이해하고 적용하게 되었으며, ② 운동을 스스로 계획하고 참여하는 시간이 증가하여 결과적으로 ③ 경기 수행 능력이 향상되었다. 다음으로, 2) 배구지 측면에서 ① 배구 기술의 원리 및 전술을 이해와 ② 배구 경기 규칙 습득을 확인할 수 있었으며 ③ 배구 지식 탐색 방법이 다양화되고 최종적으로 ④ 경기 수행 및 운영 속에서 지혜의 발휘를 확인할 수 있었다. 마지막으로 학생들은 3) 배구심 측면에서 ① 배구에 대한 흥미와 관심이 증가하였으며, ② 배구를 통한 내면적 성장과 ③ 배구를 통한 공동체적 성장을 하였음을 알 수 있었다.
셋째, 학생들의 배구 리터러시 함양에 영향을 미친 요인으로는 먼저 1) 환경적 요인 측면에서 ① 배구 리터러시를 함양한 지도교사, ② 배구 친화적 활동 장소, ③ 주변인의 인식 및 태도가 있었다. 다음으로 2) 방법적 요인 측면에서는 ① 창의성과 자율성을 존중하는 지도 방식과, ② 전이를 추구하는 지도 방식이 있었다. 마지막으로 3) 내용적 요인으로는 ① 인문적 활동과 ② 지역사회와 연계한 활동, 그리고 ③ 교내 스포츠리그와 연계한 활동이 학생들의 배구 리터러시 함양에 영향을 미친 것으로 나타났다.
본 연구결과에 따른 논의는 다음과 같다. 먼저 스포츠 리터러시 함양을 위한 학교스포츠클럽 운영에 관련하여 학교스포츠클럽은 학생들이 흥미 있는 종목에 자율적으로 참여하여 1년간 꾸준히 참여할 수 있으며, 시간과 공간적 제약이 적어 다양한 장소와 다양한 활동을 경험할 수 있기에 스포츠 리터러시 함양 프로그램을 적용하기에 적합하다. 다만 이를 위해서는 교사의 정보력과 인적 자원, 그리고 시설 확충 등이 필요하다.
다음으로 스포츠 리터러시 함양을 위한 학교스포츠클럽 프로그램에 관련하여 첫째, 스포츠 리터러시 함양 프로그램은 학교스포츠클럽의 경쟁적 구도와 승리 지상주의와 같은 문제점을 해결하는 데 중요한 역할을 할 수 있다. 둘째, 스포츠 리터러시 함양을 위한 프로그램의 개발 및 적용을 위해서는 학교의 환경과 학생들의 특성, 그리고 구성원들의 요구를 잘 파악하고 이에 따른 구성 및 실행이 필요하다. 셋째, 스포츠 리터러시는 흥미 있는 한 가지 종목의 리터러시 함양으로부터 시작되어 다른 스포츠에 대한 리터러시로 확대되며 함양되는 것임을 시사하고 있다.
마지막으로 중학생의 스포츠 리터러시 함양에 관련하여 첫째, 학생들의 스포츠 리터러시는 능·지·심이 한 번에 나타나기보다는 한 가지 부분이 먼저 발달하고 다른 부분으로 이어지는 것으로 나타났다. 둘째, 이렇게 시작된 스포츠 리터러시는 처음 시작이 무엇이든 결국 선순환을 통해 능·지·심이 모두 함양되어 온전한 스포츠 리터러시를 갖추게 되는 것을 알 수 있었다.
본 연구결과와 시사점을 통한 현장 실천과 후속 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 먼저 현장 실천을 위한 제언은 첫째, 지도교사의 스포츠 리터러시와 인문적 체육활동에 대한 인식의 폭이 넓어져야 한다. 둘째, 스포츠 리터러시 함양을 위한 학교스포츠클럽 운영 매뉴얼이나 연수 체계 마련, 그리고 업무적 배려와 같이 지도교사에 대한 구조적인 지원이 필요하다. 셋째, 다양한 학교스포츠클럽 활동을 위해 환경적, 제도적 지원이 필요하다. 다음으로 후속 연구를 위한 제언은 첫째, 본 연구는 배구에 흥미와 관심이 있는 학생을 대상으로 한 연구이다 보니 긍정적 결과가 나타났다고 볼 수 있다. 따라서 교육과정 내 학교스포츠클럽 또는 정규 체육수업 속에서 스포츠 리터러시 함양을 위한 프로그램을 적용하여 체육에 흥미가 없는 학생들에 관한 연구가 필요하다. 둘째, 본 연구는 방학에 진행되어 학교생활 속 학생들의 변화를 파악하는 것이 어려웠다. 따라서, 후속 연구로는 학기 중 스포츠 리터러시 함양을 위한 학교스포츠클럽 프로그램을 적용하는 연구가 필요하다.
The purpose of this study is to organize and apply program to develop volleyball literacy of students participating in middle school volleyball sports club, and to identify educational changes and factors of the program that affected students. The research questions were set as follows. First, how is the sports club program planed and managed for developing volleyball literacy? Second, what are the effects of volleyball literacy that appear through the sports club program? Third, what are the factors that influenced students to develop volleyball literacy?
The research was conducted as a qualitative research method for a total of 12 months, from June 2019 to June 2020. The procedure of the study was largely divided into planning, conducting, and outcome stages. The study participants consisted of a total of seven students participating in middle school volleyball sports club, and the data were collected through open surveys, in-depth interviews, participation observation, teacher self-reflection log and student activity data. Research data was analyzed by technical, analytical and interpretative procedures of Wolcott(1994). In addition, three methods of review, peer-to-peer consultation and trigonometric verification were used to ensure the validity and reliability of the research.
As a result of the study, first, the school sports club program for the development of volleyball literacy was organized and applied as follows. First, the purpose of the program was to foster sports literacy through the cultivation of volleyball literacy among participating students. Therefore, specific goals were set for developing the three components of volleyball literacy: volleyball competence, volleyball knowledge, volleyball spirit. Second, the principles of the program were based on the characteristics of Humanities-Oriented Physical Education (HOPE) which emphasizes character, integrated experiences, cooperative learning, and transfer of learning. Third, for the organization of the program, the researcher analyzed perceived problems and demands of the program participants, and received advice from experts in the field of volleyball and physical education. As a result the program content was developed into six components: volleyball game management and participation, community-integrated activities, volleyball portfolio activities, volleyball group activity, volleyball bulletin board organization, and volleyball literature activities.
Second, the effects of volleyball literacy fostered through the program are as follows. 1) In terms of volleyball competence, students understood and applied the physical characteristics of self and others to volleyball, and students were able to put more time on planning and participating in the sport resulting in the improvement of game performance. 2) In terms of volleyball knowledge, students were able to understand the principles and tactics of volleyball, know the game rules, develop various ways of exploring and acquiring knowledge of volleyball, and gain wisdom through participating in game organization and practice. 3) Finally, in terms of volleyball spirit, students gained more interest in the sport, experienced internal growth, and learned to grow as a community through volleyball.
Third, the factors that influenced the cultivation of volleyball literacy among students are as follows. 1) The environmental factors included an instructor who has developed volleyball literacy, a volleyball-friendly place of activity, and the perception and attitude of nearby companions. 2) The methodological factors consisted of teaching to embrace creativity and autonomy, and pursuing further transition and growth. 3) The content factors were humanities-oriented activities, community-integrated activities, and activities closely connected with in-school sports leagues.
Discussions based on the results of this study are as follows. First of all, regarding the operation of the school sports club to foster sports literacy, the school sports club is suitable for applying the sports literacy program because students can annually participate in sports of their interest, and and they can experience various places and activities due to less constraints of time and place. However, this requires teachers' capability of obtaining information, human resources, and expansion of facilities.
Next, regarding the school sports club program for the cultivation of sports literacy, the sports literacy program can play an important role in solving problems of school sports club such as means of competition and victory supremacy. Second, the development and application of the program for cultivating sports literacy requires understanding of the environment of the school, the characteristics of the students, and the needs of the members of the school sports club, then organize and implement the program according to the founded needs. Third, sport literacy begins with the development of literacy in one sport of interest and expands into the literacy of other sports.
Finally, regarding the development of sports literacy in middle school students, first of all, the the aspects of sports literacy does not develop all at once but rather partially in one aspect first and eventually lead to the growth of other aspects. Second, we could see that no matter where the starting point is, sports literacy develops through a virtuous cycle of competence-knowledge-spirit, and into whole sports literacy.
Suggestions for on-site practice and follow-up research through the results and implications of this study are as follows. Suggestions for on-site practice are first, and teachers sports literacy and perception of hunamities-oriented physical education should be expanded. Second, structural support and guidance for teachers is needed, such as a school sports club management manual or teacher training system for the cultivation of sports literacy. Third, environmental and institutional support is needed for various school sports club activities. Next, the suggestions for follow-up research are, first, it is necessary to study students who are not interested in physical education by applying a program to foster sports literacy in school sports clubs or regular physical education classes in the curriculum. Second, there were difficulties in grasping the changes of students within their school lives because this study was conducted during the winter break. Therefore, it is necessary to apply the school sports club program to foster sports literacy during the school semester.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/169975

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162820
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share