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Sergey Prokofiev Violin Sonata No. 1, Op. 80의 작품 분석 및 연주 방향 고찰

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Authors
명다솜
Advisor
백주영
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
세르게이 프로코피에프바이올린 소나타20세기 러시아 음악음악과 정치스탈린사회주의 리얼리즘Sergey ProkofievViolin Sonata20th Century Russian MusicMusic and PoliticsJoseph StalinSocialist Realism
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 음악대학 음악과, 2020. 8. 백주영.
Abstract
본 논문은 20세기 러시아의 대표 작곡가 프로코피에프(Sergey Prokofiev, 1891-1953)가 1938-1946년에 작곡한 에 대한 연구이다. 필자는 2017년 2학기 서울대학교 음악대학원 석사과정 졸업연주회 프로그램 중 한 곡으로 이 곡을 연주하였으며, 본고를 통해 심도 높은 연구로 실제 연주에 기본 토대가 되는 해석적 근거를 제시하고자 한다.
프로코피에프는 작곡가이자 피아니스트로서 피아노의 가능성을 다양하게 실험하며 자신의 음악적 틀을 마련하였다. 또한 이러한 기반을 토대로 새로운 음악 어법을 피아노곡 외에 다른 장르에도 시도하여 폭넓은 음악세계를 구축하게 된다. 그는 어린 소년 시절의 습작을 제외하고 현악기를 위한 14개의 작품을 남겼다. 이 작품들은 전문가의 조언을 기반으로 주법을 연구하여 작곡되었고, 대부분 각 악기가 가지고 있는 고유의 특징과 참신한 표현, 울림 등을 요구하는 의욕적인 작품들로 알려져 있다.
프로코피에프는 고전적 어법과 현대적 어법을 동시에 구사하는 작곡가로서 형식적인 면에서 고전적인 틀을 따랐으며, 화성, 리듬, 음향, 다이내믹 등에서는 현대적 감각을 기반으로 한 본인만의 스타일을 구축하였다. 이러한 음악 어법으로 작곡된 그의 작품들은 고전적, 현대적, 토카타적, 서정적, 괴기적 특징으로 설명할 수 있다. 이는 프로코피에프가 1941년 저술한 그의 자서전에서 직접 밝힌 것으로 그의 작품의 주요한 음악적 특징으로 구분된다.
1936년에 조국으로 돌아온 프로코피에프는 당대 소련의 예술 강령인사회주의 리얼리즘의 노선에 따른 작품 활동에 전념한다. 당시 소련 정부는 예술가의 자유로운 창작 활동을 억압하고, 사회주의 리얼리즘을 주요 예술정책으로 내세우며 반드시 이에 부합하는 창작을 하도록 압박하였는데, 이러한 상황은 작곡가의 작품 활동에도 많은 영향을 미쳤다. 이 시기에 작곡된 프로코피에프의 에서도 사회주의 리얼리즘의 색채가 드러난다. 특히 본 작품은 소련 정부로부터 그 가치를 인정을 받아 스탈린상을 수상 하기도 하였는데, 이를 통해 사회주의 리얼리즘의 방향성을 가지고 작곡했던 당시 프로코피에프의 창작관을 확인할 수 있다.
본고에서는 20세기 전반 러시아의 시대적 배경을 바탕으로 프로코피에프의 생애 연구를 통해 그의 성장 배경과 시대적 상황이 음악적 특징과 작품 경향에 미친 영향에 대하여 탐구한다. 더 나아가 의 작곡 배경, 작품 구조에 대해 심층 분석하며, 이를 통해 작품에 대한 연주 방향에 대하여 고찰한다. 또한 에서 발견되는 그의 다섯 가지 작곡 요소를 바탕으로 본 작품의 음악적 특징에 대하여 도출하고, 이 시기 그의 창작 가치관에 큰 영향을 미친 사회주의 리얼리즘에 대한 탐구를 통해 이 작품에 대한 폭넓은 이해의 방향을 제시한다.
This thesis is an analysis on the work , written by the prominent Russian composer Sergey Prokofiev(1891-1953) between 1938 and 1946. The author of this paper performed this piece in the second semester of 2017 as a part of the masters degree recital program in Seoul National University Department of Music, and upon this opportunity aims to propose the interpretive foundation to the real performance of this piece through a thorough analytical approach.
Prokofiev was a composer as well as a talented pianist who exploited the limits and potential of the piano, and managed to formulate his own musical framework by undergoing numerous trials and errors. Furthermore, he applied his genuine musical elements on genres other than the piano pieces, eventually establishing his own extensive scope of music. Besides the works from his earlier years, Prokofiev composed a total of 14 pieces for string instruments. These works involved professional advice regarding the performing techniques, with each piece containing the rigor that elicits the distinct characteristic, authentic sound, and resonance of each instrument.
Also, he was a composer using both the classical and modern styles simultaneously. It can be easily identified that he followed the classical structure in the form of his music, while he developed his own style based on contemporary tastes for the harmony, rhythm, acoustics, and dynamics. Being composed in these styles, his works can be described by the classical, modern, toccata, lyrical, and grotesque lines. These were the five compositional lines proclaimed by Prokofiev in his autobiography written in 1941, thus indicating these as substantial elements in his works.
Since returning to Soviet Union in 1936, Prokofiev focused on composing works aligned with Socialist Realism, which was the doctrine for arts during that era. While implementing Socialist Realism as the code for artistic activities, the Soviet regime suppressed its artists from creating their works freely and enforced the composers to conform to their ideal. These circumstances inevitably affected the way the composers composed their music. Being created in this period, the emanates the tone of Socialist Realism. Moreover, the fact that this piece was awarded the Stalin Award by the government shows that the direction of his composition was aligned with Socialist Realism at the time.
The objective of this paper is to study how Prokofievs upbringing and surroundings impacted the musical characteristics and tendencies of his works by focusing on the life of the composer amid the political landscape of 20th century Russia. Furthermore, the paper leads to study the compositional background and musical structure of the in order to contemplate on the performance orientation of the piece. The author also intends to draw out the musical characteristics of the by examining the five lines that appear in this piece, and present a broad interpretational perspective by investigating Socialist Realism, an idea that vastly influenced the values of the composer.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/170341

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000163224
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Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Dept. of Music (음악과)Composition·Conduction·Musicology (작곡·지휘·음악학전공)Theses (Master's Degree_작곡·지휘·음악학전공)
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