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정보 제공 경험이 개인정보위험 인식에 미치는 영향에 관한 연구 : 전자상거래 이용 경험을 중심으로

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Authors
이아라
Advisor
김동욱
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
개인정보위험 인식개인정보 제공전자상거래전자정부 서비스개인정보보호 정책Personal InformationRisk Perception of Personal InformationE-commerceDigital government servicesPrivacy policy
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 행정대학원 행정학과(정책학전공), 2020. 8. 김동욱.
Abstract
정보통신기술(ICT)이 발전하면서 세상은 온라인과 오프라인의 경계가 없어지고 삶은 디지털 기반으로 옮겨가고 있다. 다양한 서비스를 경험하기 위해 개인정보를 제공하는 것이 필수적이고 기업과 정부는 개인이 제공한 정보를 토대로 개인에게 맞춤화된 서비스를 제공한다. 이처럼 데이터 수집과 이용이 증가함에 따라 일상에서 주는 편리함이 늘어났고 어느새 익숙해져 왔다. 그러나 개인정보의 경제적 가치가 커짐과 동시에 개인정보 유출에 대한 불안감도 높아지고 있다.
이 논문에서는 개인정보 제공 경험이 개인정보위험 인식에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 통계적으로 유의미한지 알아보고 정보 제공 유형에 따라 차이가 존재하는가를 통해 이들의 관계를 규명하고자 하였다. 이는 개인정보 제공 경험의 대표적인 형태인 전자상거래로 살펴보았다. 정보통신정책연구원의 2016년부터 2019년까지 4개년의 한국미디어패널조사 원자료(raw data)를 이용하여 다중회귀모형을 통해 분석해보았다.
분석 결과, 전자상거래를 이용한 경험한 개인이 그렇지 않은 개인보다 개인정보위험 인식이 통계적으로 유의미하게 더 높은 상태에 있었고 전자상거래를 다양하게 이용할수록 개인정보위험 인식을 높게 느끼는 것을 확인하였다. 전자상거래를 사용하면서 개인정보를 제공하는 행동이 개인정보위험 인식을 더 높인다는 것을 확인한 이후에는 어떤 유형의 전자상거래를 사용하는 것이 개인정보위험 인식에 더 영향을 미치는지에 대해 분석해보고자 다중회귀분석을 통해 검증해보았다. 개인정보위험 인식을 종속변수로 설정하고 TV홈쇼핑 이용 경험, 국내 온라인 쇼핑몰 이용 경험, 해외직접구매 이용 경험, 개인 간 거래 이용 경험을 독립변수로 검증을 수행한 결과 TV홈쇼핑 이용 경험에서만 양의 선형관계를 확인할 수 있었다. 본 연구는 패널데이터를 사용하여 연구대상인 개인의 인식 변화를 살펴보았는데 일부 변수들이 통계적으로 상당히 유의미하게 검증되었음을 확인할 수 있었다.
TV홈쇼핑을 제외한 나머지 변수에서 통계적으로 유의미하게 검증된 변수는 없었지만, 회귀계수에서는 어느 정도 시사점을 발견할 수 있었다. 국내 온라인 쇼핑몰과 해외직접구매, 개인 간 거래의 회귀계수가 모두(+)의 값을 가지는 점을 볼 때, 비록 통계적으로 유의미하게 검증되지는 않았으나 각각의 전자상거래를 이용해본 경험이 있는 개인이 그렇지 않은 개인에 비해 개인정보위험 인식이 높을 가능성이 충분히 존재할 수 있다고 판단된다.
연구결과를 종합해볼 때, 정책적으로는 개인이 개인정보에 대한 가치를 인지하고 무분별한 활용을 경계하는 태도가 필요하며 정부는 개인정보를 보호할 수 있는 교육 및 정책이 필요하다. 그러나 개인정보를 보호하기 위해 개인정보를 수집 및 처리하는 것을 지나치게 포괄적으로 규제하는 것은 오히려 빅데이터 시대의 흐름에 역행하는 행동일 수 있다. 따라서 개인정보를 보호하기 위한 규제는 선택적인 규제의 모습을 지향해야 한다.
또한 개인정보가 침해될 수 있다는 막연한 불안감이 있는 개인들에게 개인정보보호를 지나치게 강조하는 것은 자유로운 정보의 확산과 공유라는 인터넷의 본질적 의미를 훼손시킬 수 있다. 따라서 개인정보의 가치를 높여주고 정보보호 교육을 통해 인식을 향상시켜 주면서 동시에 국가적인 차원에서 정보를 잘 활용할 수 있도록 적절한 균형점을 찾는 노력이 필요하다고 생각된다.
With the development of information and communication technology (ICT), the boundary between online and offline has been disappearing and the base of daily life has been shift to the digital. In order to experience diverse services, providing personal information becomes necessary and the government and private companies provide customized services with utilizing the citizens personal information.
As data and its utilization increase, the convenience of daily life also has been enhanced and familiar. However, the value of personal information increase, simultaneously, the users anxiety over leakage on their information also rises.
In this respect, this paper attempts to empirically verify the influence of providing personal information on the risk perception of personal information and tries to figure out if the information provision types make any difference on its relationship.
E-commerce experience is selected in this paper because it is a typical form of personal information providing experience. The analysis is conducted with the raw data of Korea Media Panel Survey from 2016 to 2019 done by the Korea Institute for Information and Communication Policy.
The results show that it is statistically significant that individuals who experienced E-commerce are more aware of personal information risk than individuals who are not. Thus, more diverse use of E-commerce enhances the recognition of personal information risk.
After examining that the activity of providing personal information could increase the recognition of personal information risk when using E-commerce, this research analyzed which type of E-commerce affects the recognition of personal information risk the most by multiple regression model.
For the analysis, personal information risk awareness was set as a dependent variable and TV home shopping experience, domestic online shopping experience, overseas direct purchase experience, and personal transaction use experience were selected as independent variables.
The positive linear relationship is detected only in TV home shopping experience variable. This study utilizes panel data to examine changes in the perception of individuals and the results show that few variables are verified statistically.
There are no statistically significant variables except TV home shopping but some implications were found in the regression coefficients. Given that the regression coefficients of domestic online shopping malls, overseas direct purchases, and transactions between individuals all have (+) values, it is believed that individuals with experience in using E-commerce, although they have not been statistically verified, are more likely to be aware of personal information risks than individuals who have not.
To sum up, user needs to recognize the value of personal information and to be wary of indiscreet use, and the government needs to provide educations and policies to protect personal information. However, excessively comprehensive regulations on the collection and processing of personal information to protect personal information may retrogress the trend of the big data era. Therefore, selective and careful approach on the regulations to protect personal information should be needed.
In addition, excessive emphasis on personal information protection for individuals with vague apprehensions that personal information could be violated could undermine the Internet's essential meaning of spreading and sharing free information. Therefore, efforts should be made to find a proper balance so that information can be used well at the national level while enhancing the value of personal information and improving awareness through information protection education.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/170999

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162586
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Theses (Master's Degree_행정학과)
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