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유료방송 시장 합병의 쟁점 : Issues in the M & A in the Paid Broadcasting Market

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dc.contributor.author이인호-
dc.contributor.author강리현-
dc.date.accessioned2021-07-05T00:52:58Z-
dc.date.available2021-07-05T00:52:58Z-
dc.date.issued2021-06-
dc.identifier.citation경제논집, Vol.60, no.1, pp. 33-57ko_KR
dc.identifier.issn1738-1150-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/174651-
dc.description.abstract본 연구는 국내 유료방송 시장의 합병 사례를 돌아보고 주요 쟁점을 논의한다. 최근 국내의 유료방송시장은 케이블 방송에서 IPTV 로의 급속한 전이가 발생하였고 IPTV 사들이 많은 케이블 방송사들을 합병하였다. 경쟁 당국은 그동안의 부정 적인 합병 심사 입장에서 변화하여 적극적으로 합병을 허용하고 있다. 합병 심사에 있어 경쟁 당국은 특히 유료방송 시장에서 케이블 방송사는 점차 경쟁력을 잃고 있어 시장에서 퇴출될 가능성이 크므로 파산 기업에 대한 합병 심사 원칙(failing firm doctrine)을 적용하는 경향을 보이고 있다. 그런데 케이블방송 기술이 발전가능성이 제한적인 것은 사실이지만 여러 가지 개선이 이루어져 그것만으로 케이블 방송의 쇠락을 설명하기는 쉽지 않다. 이에 비해 IPTV를 운영하는 이동통신사들이 결합상품을 공급할 수 있는 주체라는 점이 케이블 방송사들이 경쟁력을 잃게 된 주된 이유일 가능성이 크다. 따라서 이동통신과 케이블 상품 간의 결합 판매를 적극적으로 활용 했다면 합병으로 인한 시장 집중을 완화시킬 수 있었다는 관찰이 가능하다.ko_KR
dc.description.abstractThis study reviews recent mergers cases in the domestic pay TV market and discusses major issues. Recently, in the domestic pay broadcasting market, there has been a rapid transition from cable broadcasting to IPTV, and IPTV companies have merged many cable broadcasting companies. Competition authorities have changed their negative position and are actively allowing mergers. In the merger review, competition authorities tend to apply the failing firm doctrine to bankrupt companies, especially in the pay-TV market, as cable broadcasters are gradually losing their competitiveness and are likely to be expelled from the market. Although the development potential of cable broadcasting technology is limited, it is not easy to explain the decline of cable broadcasting by itself as various improvements have been made. On the other hand, it is highly likely that the main reason why cable broadcasters have lost their competitiveness is that mobile telecommunication companies that operate IPTV are the main agents that can supply bundled products.
Therefore, the market concentration resulting from the merger could be alleviated if the bundling sales between mobile communication and cable products were utilized.
ko_KR
dc.language.isokoko_KR
dc.publisher서울대학교 경제연구소ko_KR
dc.subject유료방송-
dc.subject합병-
dc.title유료방송 시장 합병의 쟁점ko_KR
dc.title.alternativeIssues in the M & A in the Paid Broadcasting Market-
dc.typeSNU Journalko_KR
dc.contributor.AlternativeAuthorLee, In Ho-
dc.contributor.AlternativeAuthorKang, Rihyeon-
dc.citation.journaltitle경제논집ko_KR
dc.citation.endpage57ko_KR
dc.citation.number1ko_KR
dc.citation.startpage33ko_KR
dc.citation.volume60ko_KR
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