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The Analysis of Competition in the Credit Rating Industry from the Perspective of Auction Theory : 경매이론의 관점에서 본 신용평가 산업의 경쟁분석

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Authors

박상준

Advisor
김진우
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
ratings shoppingratings cateringrating inflationstricter disclosure requirementinvestor pays modellegal responsibility신용등급 쇼핑신용등급 케이터링신용등급 인플레이션강력한 의무공개 조항투자자 지급 모형법적 책임
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 사회과학대학 경제학부, 2021. 2. 김진우.
Abstract
We build a model including the aspect of ratings shopping, ratings catering, and resulting rating inflation. Especially, we adopt the setting of first price auction to show the effects of competition among credit rating agencies to rating inflation. The analysis of benchmark model reveals that there is uniform rating inflation if issuers can provide high enough reward to the winning credit rating agency. In addition, rating inflation worsens when there are more competing credit rating agencies. After analyzing the benchmark model, we explore implication of adopting stricter disclosure requirement and investor pays model. Both proposals have similar advantage that the cost of issuers' inducing uniform rating inflation becomes expensive. Yet, these policies also share the same weakness that the issuers with sufficient financial resource are not affected. Nonetheless, there is a chance of recovering investors' loss in the case of investor pays model by giving more information to them. However, if investor pays model results overly pessimistic view on average financial products, securities with high success probability can be crowded out from the market. Lastly, we study hypothetical circumstance where legal penalty is given to winning credit rating agency which reported untruthfully, and figure out the range of penalty that can guarantee strategy-proofness.
본 논문에서는 신용등급 쇼핑, 신용등급 케이터링, 신용등급 인플레이션을 모두 포함하는 모델을 설계한다. 특히 최고가격경매의 모델을 통해 신용평가사들 간의 경쟁이 신용등급 인플레이션에 미치는 영향을 분석할 것이다. 기본 모델의 분석은 채권발행자들이 신용평가사에 충분히 높은 보상을 제공할 수만 있다면 균일한 신용등급 인플레이션을 유도할 수 있다는 것을 보여준다. 또한 이러한 신용등급 인플레이션은 경쟁하고 있는 신용평가사들의 수가 많을수록 심해지는 경향이 있다. 기본 모델의 분석에 이어서 본 논문에서는 강력한 의무공개 조항과 투자자 지급 모형의 도입이 가지는 함의에 대해 알아볼 것이다. 두 정책 모두 채권발행자가 균일한 신용등급 인플레이션을 유도하는 비용을 높여준다는 장점이 있다. 그러나 동시에 채권발행자가 충분한 자본력을 가지고 있으면 정책이 무력화된다는 약점도 공유한다. 그럼에도 불구하고 투자자 지급 모형의 경우 투자자들에게 더 많은 정보를 제공함으로써 투자자의 손실을 줄여줄 가능성이 있다. 그러나 한편으로 이 과정에서 투자자들이 지나치게 비관적인 전망을 가지게 될 경우, 금융시장에서 건전한 상품들이 구축되는 결과가 나올 위험도 있다. 끝으로 본 논문에서는 거짓된 신용등급을 보고한 신용평가사에 법적 처벌이 주어지는 가상적인 환경을 연구함으로써 대전략성이 보장되는 법적 처벌 정도의 범위를 도출한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/175581

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000164646
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