Publications

Detailed Information

R. Strauss Sonata for Cello and Piano in F Major Op.6의 작품 분석 연구 및 연주 방향 고찰 : Formal Analysis of R. Strausss Sonata for Cello and Piano in F Major, Op.6 and its Technical implications for players

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

강예주

Advisor
김민지
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
리하르트 슈트라우스첼로 소나타초기 낭만주의 음악첼로 연주 기법Richard StraussCello SonataEarly Romantic Music EraPerformance Technique for Cello
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 음악대학 음악과, 2021. 2. 김민지.
Abstract
본 논문은 독일 후기 낭만주의 작곡가 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)의 유일한 첼로 소나타인 에 관한 연구이다. 필자는 2020년 가을학기 서울대학교 음악대학원 석사과정 졸업연주회에서 이 곡을 연주하였는데, 본 연구는 슈트라우스의 초기 작곡기법에 대한 이론적 고찰 및 연주자들에게 실제로 도움이 될 세부적인 연주방향 제시를 목표로 한다.
슈트라우스는 작곡 초기부터 생을 마감할 때까지 한 장르에 국한되지 않고 교향시, 교향곡, 협주곡, 실내악곡, 피아노 독주곡, 오페라, 가곡 등 다양한 분야에서의 작품 활동을 통해 당시 음악과들과 청중들에게 실력을 인정받았다. 특히 교향시 분야에서는 바그너(Richard Wagner, 1813-1883) 이후 최대의 업적을 남긴 작곡가로 손꼽히는데 다채로운 화성의 관현악법, 박력 있는 곡의 전개, 그리고 화려한 색채감 등의 특징을 지닌다.
19세기 중반, 다양한 음악적 시도와 변화를 통해서 예전보다 화려해진 후기 낭만주의 음악가운데 슈트라우스는 뮌헨 왕립 오페라단의 수석 호른 주자였던 아버지의 영향으로 보수적인 음악 교육을 받았다. 고전시대 작곡가인 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)이나 낭만주의 작곡가 중에서도 보수파였던 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의 영향을 많이 받았는데 1883년 완성된 에서도 위와 같은 특징을 찾을 수 있다. 이런 맥락에서 이 곡은 슈트라우스의 초기 작곡 기법과 함께 후기 작품에서 나타나는 교향악적인 화성감을 미리 살펴볼 수 있는 유의미한 곡이다.
슈트라우스의 는 그가 작곡했던 유일한 첼로 소나타임에도 작품 분석과 관련된 연구들만 있을 뿐, 실용적인 측면에서 연주자들을 위한 연주방법론 고찰이 포함된 선행연구가 아직 이루어지지 않았다. 따라서 본고에서는 작곡가의 시대적 환경 및 작곡 의도에 충실한 분석뿐만 아니라 오늘날 첼로 연주자들에게 실질적으로 도움이 되는 연주방향도 함께 제시하고자 한다.
This thesis is a study on , that is the only piece for cello and piano composed by Richard Strauss(1864-1949), a late German romantic composer. The author has performed this piece for a commencement recital for Master of Music at Seoul National University, Class of 2021. This research aims to provide a theoretical analysis about Strausss early compositional technique and a detailed performance directions that could be useful for cello players.
Throughout Strausss entire career as a composer, his works encompass various types of genres: He has composed pieces for symphonic poem, symphony, concerto, chamber music, solo piano, opera, lieder. Particularly, his works in symphonic poem genre, that could be characterized with colorful harmony, dynamic unfolding, and variety of sounds, gave him a reputation as one of the most accomplished composers after Richard Wagner(1813-1883).
In contrast to the emotional and dramatic musical trend, that was prevalent in late romantic music, Strauss received a relatively classical music education under the influence of his father, who was the principal horn player at the Court Opera Orchestra in Munich. Also Strauss was influenced by Ludwig van Beethoven(1770-1827), a monumental composer of the classical era, and Johannes Brahms (1833-1897) who tend to be relatively classic compared to other romantic composers. In this context, Strausss Sonata for Cello and Piano is a meaningful work that allows us to preview his unique symphonic harmonics in later pieces along with his early composition techniques.
Strausss Cello Sonata is his only piece for Cello and piano, but less light has been shed on it from both theoretical and practical perspectives. Therefore, the author will illuminate his compositional techniques behind, in conjunction with historical backgrounds and inference of his compositional intentions. Then based on the analysis, the author further suggests practical implications for cello players that could be applied in actual performance.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/175894

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000164616
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share