Publications

Detailed Information

프랑크 피아노 작품에 나타난 오르간의 영향 및 연주해석 : An Influence of Organ and Interpretation of C. Franck's Piano Works: 《Prélude, Choral, and Fugue》
《프렐류드, 코랄과 푸가》를 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

정미선

Advisor
장형준
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
세자르 프랑크《프렐류드코랄과 푸가》프랑크의 후기 작품꺄바이예-꼴 오르간César FranckChoralet Fugue>Franck’s late worksCavaillé-Coll organ
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 음악대학 음악과, 2021. 2. 장형준.
Abstract
본고는 낭만주의 시대 프랑스 작곡가 세자르 프랑크(César Franck, 1822-1890)의 피아노 작품 《프렐류드, 코랄과 푸가》에 대한 논문으로, 프랑크 피아노 작품에 나타난 오르간의 영향을 분석하고 이에 따른 새로운 관점에서의 연주 해석을 담은 논문이다.
프랑크는 피아니스트이자 작곡가인 동시에 오르가니스트로, 프랑스의 상뜨-끌로틸드 성당에서 일생을 봉직하였다. 상뜨-끌로틸드 성당의 오르간은 낭만주의 시대 오르간 제작자 꺄바이예-꼴이 제작한 것으로, 건반과 스톱, 기타 기계장치적인 측면 등 다방면에서 개혁된 악기였다. 새로운 오르간에서의 음향은 자연스럽게 프랑크 작품에 직·간접적으로 많은 영향을 주었다.
《프렐류드, 코랄과 푸가》는 프랑크의 후기 피아노 작품으로, 갑작스러운 악상의 변화, 저음역대의 선율성 증대, 관악기적 색채, 큰 다이내믹 변화 등이 특징으로 나타난다. 본 논문에서는 프랑크 피아노 작품의 특징들을 새로운 오르간의 개혁점과 결부지어 연관성을 탐구하였고, 이로 말미암은 새로운 관점에서의 연주 해석을 제시하였다.
첫째, 큰 폭의 다이내믹 변화가 악보에 기보된 경우, 악상 변화를 단계적으로 할지, 점진적으로 할지에 대한 연주자의 선택이 악곡의 맥락적인 파악 하에 이루어져야 한다. 둘째, 두꺼운 텍스추어의 패시지를 다룰 때, 연주자는 마치 오르간에서의 독자적 성부 진행과 같이 근본적으로 다른 성격으로 각 성부를 표현해야 한다. 셋째, 연주자는 순식간에 바뀌는 다양한 음색을 마치 오르간에서의 스톱 변화로 인한 음색 변화와 같이 즉각적으로 표현해야 하며, 이때 특정 프레이즈에 대응하는 특정 악기의 음색을 구체적으로 연상하여야 한다.
이와 같이 《프렐류드, 코랄과 푸가》를 꺄바이예-꼴 오르간에서 영향 받은 측면에서 해석한 것은 프랑크의 개인적 배경을 그의 작품 연주 해석에 맥락적으로 적용한 데에 의의가 있다.
This study is for the performance interpretation of 《Prélude, Choral et Fugue》 by César Franck(1822-1890) from a new perspective.
A French composer of the Romantic period, Franck, as an organist, served his entire life at the St. Clotilde Cathedral in France. The organ of the Cathedral was built by Cavaillé-Coll, who made revolutionary improvements in the organ as a romantic instrument, and expressly for Franck. The new organ allowed the organist to produce the sound of symphonic orchestra without difficulty, due to innovations on manuals, stops, and other mechanical equipments such as coupler and swell box. And these kinds of sounds naturally had a decisive influence on other compositions by Franck, not only for the organ, but for other instruments as well, especially for his late works.
《Prélude, Choral et Fugue》, composed in Francks later years, contains remarkable passages; such as sudden dynamic changes, intensification of bass lines, sound that brings up the image of wind instruments, tremendous crescendos or decrescendos, and so on. This appearance supports the assertion that 《Prélude, Choral et Fugue》 was also influenced by the new organ.
Since there is an undeniable relationship between St. Clotilde Cathedrals organ and Francks work, the performer who might play the pieces by Franck should consider some points. First of all, if there is an extreme change on dynamic marking, performers should choose the way of expression between organ and piano. Second, performers should treat the thick textures and numerous voices independently like playing on organ. Furthermore, performers should present each section with diverse timbre. Performers may not vaguely imagine some different tones, but they could imagine specific instruments timbres corresponding to a particular phrase.
Eventually, the late works of Franck, including 《Prélude, Choral et Fugue》 had been affected by new organ at St. Clotilde Cathedral. Thus, this should be considered when the performers have their own interpretation of this piece.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/175924

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000165520
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share