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항공모함과 함재기의 제품진화연구 : Study on the product evolution of the aircraft carrier and the carrier-based aircraft

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Authors

이정무

Advisor
이정동
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
제품진화주성분 분석기술 궤적제품 계통도공생진화적 획득Product evolutionPrincipal component analysisTechnological trajectoryProduct phylogenetic networkSymbiosisEvolutionary acquisition
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 공과대학 협동과정 기술경영·경제·정책전공, 2021. 2. 이정동.
Abstract
제품진화 연구는 기술혁신 또는 제품의 진보를 보편적 다윈주의에 입각하여 진화의 과정으로 바라봄으로써 우리가 아직 알지 못하는 제품의 진화논리를 수립하는 연구분야이다.
본 논문에서는 기존의 제품진화 연구가 갖고있는 한계를 보완하고, 제품과 제품 간의 공생이라는 정형화된 사실이 제품의 진화를 유발하였음을 실증하기 위해 항공모함과 함재기의 기술 궤적 도식연구, 항공모함과 함재기의 계통도 도식연구, 항공모함과 함재기의 공생관계 증명연구를 수행하였다.
연구에 사용된 데이터는 20세기 초반부터 현재까지 개발된 199개의 항공모함 모델과 309개의 함재기 모델 데이터이며 아래와 같은 연구결과 및 시사점을 도출하였다.
첫째, 항공모함과 함재기의 기술 궤적 도식연구는 제품의 서비스적 특성을 표현형으로, 항공모함과 함재기의 계통도 도식연구는 제품의 기술적 특성을 유전자형으로 각각 정의하여 제품 진화현상을 관찰함으로써 진화가 일어나는 모든 공간(표현형 공간과 유전자형 공간)에서 항공모함과 함재기의 제품진화 연구를 포괄적이고 균형있게 수행하였다.
둘째, 항공모함과 함재기의 계통도 도식연구에서는 다양한 변수를 이용 가능하며, 선조와 후손관계가 식별되는 설명력이 높은 계통도 도식 방법을 제시하였다. 또한 도출된 계통도를 통해 다양한 정형화된 사실들이 항공모함과 함재기의 진화를 유발하였음을 확인하였다. 이를 통해 미시적이고 비표준화된 방법으로 수행된 기존의 제품진화 연구분야가 제품 계통도라는 분석 틀을 통해 거시적이고 통일성을 갖출 수 있도록 하는데 기여하였다.
셋째, 제품과 제품 간의 공생이라는 제품진화의 정형화된 사실을 항공모함과 함재기의 계통도 도식연구와 항공모함과 함재기의 공생관계 증명연구를 통해 실증함으로써 기술혁신의 원리에 대한 새로운 시각을 제시하였다.
넷째, 본 논문의 연구결과를 통해 항공모함의 발전이 진화적 획득의 형태임을 실증함으로써 진화적 획득정책의 타당성에 대한 이론적 토대를 마련하였고, 진화적 획득 대상의 선정기준을 제시하였다.
Product evolution research is a field that establishes the evolutionary logic of products that we do not know yet by looking at technological innovation or product progress as a process of evolution based on Universal Darwinism.
In this paper, a research on the mapping of the aircraft and the carrier-based aircrafts technological trajectories and a research on the mapping of the aircraft carrier and the carrier-based aircrafts phylogenetic network, a research on the verification of symbiotic relationship between the aircraft carrier and the carrier-based aircraft were conducted to supplement the limitations of existing product evolution studies and to demonstrate that the symbiosis between products cause the product evolution.
The data used were 199 aircraft carrier models and 309 carrier-based aircraft models which were developed from the beginning of the 20th century to the present.
The results and implications of the paper are as follows : First, a research on the mapping of the aircraft and the carrier-based aircrafts technological trajectories defined the products service characteristics as the phenotype, and a research on the mapping of the aircraft carrier and the carrier-based aircrafts phylogenetic network defined the products technical characteristics as the genotype, respectively, to observe the product evolution. Through this, the product evolution research of aircraft carriers and carrier-based aircraft was conducted in a comprehensive and balanced manner in all space(genotype and phenotype spaces) where evolution takes place.
Second, a research on the mapping of the aircraft carrier and the carrier-based aircrafts phylogenetic network presented the highly accountable phylogenetic network in which various variables are available and the relationships between ancestors and descendants are identified. And the phylogenetic network also confirmed that various stylized facts caused the evolution of aircraft carriers and carrier-based aircraft. Through this method, the existing product evolution research field, which was conducted in a micro and non-standardized way, will be conducted to having macroscopic and uniformity.
Third, this paper demonstrated the new stylized fact of product evolution, symbiosis between products, through a research on the mapping of the aircraft carrier and the carrier-based aircrafts phylogenetic network and a research on the verification of symbiotic relationship between the aircraft carrier and the carrier-based aircraft, thereby presenting a new perspective on the principle of technological innovation.
Third, the paper demonstrated that the development of aircraft carriers is a form of evolutionary acquisition, thus laying the theoretical foundation for the validity of the evolutionary acquisition policy and suggesting the selection criteria for the evolutionary acquisition.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/176327

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000163959
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