Publications

Detailed Information

The Status and Roles of Non-State Actors in International Cultural Heritage Law : 국제문화유산법에서의 비국가행위자의 지위와 역할

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor백진현-
dc.contributor.author김지현-
dc.date.accessioned2021-11-30T06:10:48Z-
dc.date.available2021-11-30T06:10:48Z-
dc.date.issued2021-02-
dc.identifier.other000000165818-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/176418-
dc.identifier.urihttps://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000165818ko_KR
dc.description학위논문 (박사) -- 서울대학교 대학원 : 국제대학원 국제학과(국제협력전공), 2021. 2. 백진현.-
dc.description.abstract국제사회는 지난 세기 비국가행위자(non-State actors)의 지위와 역할에서 상당한 발전을 경험하였다. 특히 국가를 조약 체결과 이행의 유일한 권한 있는 당국으로 보는 전통적인 국가 중심적 국제법 체계에서 벗어나 비국가행위자들은 국제법에서의 절차적, 실체적 권리와 의무, 그리고 국제법의 이행 과정에서 구체적 역할 등을 가지며 의미 있는 참여자로 간주되고 있다.

이러한 맥락에서 본 논문은 비국가행위자가 국제문화유산법에서 가지고 있는 지위와 역할을 살펴보고, 국제법에서의 비국가행위자에 관한 일반적 논의에 기여하는 한편, 국제문화유산법 이행을 이해하는 또 다른 시각을 제공하고자 한다. 실제로 20세기 등장한 공동유산(common heritage)과 문화적 권리(cultural right)와 같은 새로운 개념들에 힘입어 국제문화유산법은 문화유산 보호에 대한 국가의 독점적 권한에 부합하지 않는 모습을 보이고 있다. 그러나 비국가행위자의 권리, 의무, 역할 등이 아직 명료화 된 것은 아니다. 여전히 일부 비국가행위자들은 국가 권력 남용의 위험과 세계화의 압력에 노출되어 있으며, 그들이 문화유산 보호에 더욱 참여할 수 있도록 하기 위한 관심과 노력이 필요하다. 그와 동시에 비국가행위자들의 활동이 국제적으로 미치는 영향이 높아짐에 따라 그들에게 문화유산 보호에 대한 더 많은 책임이 요구되는 점 역시 주목해야 할 것이다.

본 논문은 비국가행위자의 권리와 의무, 역할에 대한 국제문화유산법 조문은 물론 관련 운영지침들을 검토하고, 그 변화에 대해 분석한다. 운영지침의 경우 협약과 관련된 여러 변화를 반영하기 위해 정기적으로 개정되므로, 중요한 분석 자료가 된다. 협약과 지침의 이행에 대한 경험적 관찰을 위해 구체적 사례들이 소개되며, 이는 해당 조항의 효과성에 대한 심도 있는 관찰을 가능하게 한다. 분석과정에서 서로 다른 국제협약에서 다뤄지는 유형, 무형, 동산, 부동산 등 문화유산의 다양한 형태가 고려되며, 국제기구, 전문가, 비정부기구(NGOs), 지역주민, 일반인 등 비국가행위자들의 여러 카테고리도 각각 다루어 진다.

본 논문은 국제문화유산법 상 비국가행위자들이 조문과 실제에서 상당한 권리와 책임, 역할을 가지고 있음을 밝혀낸다. 아울러 협약의 운영지침들은 그러한 지위와 역할을 구체화시켜 왔음을 보여준다. 그 변화의 과정에서 어떤 비국가행위자들은 다른 행위자들에 비해 더 많은 목소리를 가지게 되기도 하였다. 아울러 비국가행위자들의 지위와 역할에 대한 조문과 실제 간 차이가 관찰되기도 하는데, 이는 협약 거버넌스의 정치화를 포함한 다양한 이유로 인한 결과이다.

일반적으로 비국가행위자들은 문화유산협약의 이행에 있어 권리와 의무를 가지고 있으며 그 역할은 점점 더 주목받고 있다. 이러한 현상은 무형문화유산 분야에서 가장 두드러지는데, 이는 무형문화유산을 보유한 개인과 지역주민이 사회의 비물질적인 문화적 가치를 보호하고 미래세대에 전승하는 핵심적 역할을 수행하기 때문이다. 세계유산 보호에 관한 비정부기구와 지역주민의 지위와 역할에서도 비슷한 점을 찾아볼 수 있다. 반면, 공동유산 개념의 확산과 더불어 비국가행위자들의 문화유산 보호에 대한 국제적 의무 역시 증대하였다. 개인에 의한 인류 공동유산의 파괴 행위는 국제재판소의 관할 대상이 되었으며, 문화재 거래에 참여하는 비국가행위자들에게는 더 높은 도덕적, 법적 기준이 요구되고 있다.

그러나 문화유산의 가치는 세계화와 개발의 과정에서 간과되기 쉽다. 아울러 문화유산 보호에 대한 국가의 하향적 접근은 협약의 이행과정에서 흔히 볼 수 있으며, 그 과정에서 지역주민을 포함한 비국가행위자들은 소외되기가 쉽다. 또한 기술의 발전은 자본과 재화의 자유롭고 제약 없는 움직임을 가능하게 했으며, 이는 문화재 불법 거래와 파괴를 더욱 조장하게 되었다. 이와 같은 문화유산 보호에 대한 여러 도전 과제들은 비단 국가에 의한 조치만으로는 해결될 수 없으며, 사회의 다양한 그룹과 연대한 노력이 필요하다. 즉, 국제사회의 공동 관심사가 된 문화유산 보호에 있어 베스트팔렌 체제의 국가 중심주의는 더 이상 유효하지 않은 것이다. 국제문화유산법의 궁극적 목표인 지속가능한 문화유산 보호를 달성하기 위해 비국가행위자들이 적절한 법적 지위와 실질적 역할을 가질 수 있게 하는 혁신적이고 실질적인 메커니즘에 대한 고민이 필요한 때이다.
-
dc.description.abstractThe international community has witnessed significant developments concerning the status and roles of non-State actors (hereinafter, NSA(s)) in international law during the last century. Apart from the traditional State-centric international legal system, particularly in consideration of the fact that States hold the sole authority to conclude and enforce international treaties, NSAs have become important participants of international law, with procedural and substantive rights and responsibilities, and with specific roles in the implementation of international law.

In this context, this thesis reviews the status and roles of NSAs in international cultural heritage law, and aims to contribute to the understanding of NSAs in international law in general, while providing a different angle from which to understand the current implementations of international cultural heritage conventions. Indeed, due to the emergence of new ideas on common heritage and cultural rights in the 20th Century, international cultural heritage law has become inconsistent with States claim of the sole authority over the protection of cultural heritage. However, the rights, obligations and roles of NSAs have not yet been clarified; some NSAs are still exposed to the danger of abuse by State power as well as the pressure of globalization, and hence, more attention to ensuring their participation in heritage protection is required. At the same time, it is noteworthy that as the international impact of NSAs behavior has increased, more duties to protect cultural heritage have been sought for and by them.

This thesis analyzes the texts of international cultural heritage conventions as well as their operational texts to track the changes in the rights, obligations, and roles of NSAs since the mid-20th Century. As the operational guidelines for the conventions are regularly updated to reflect the changing environment of the conventions, they become an important source for analysis. Practical cases on the status and roles of NSAs are introduced in order to glean empirical ideas concerning the operation of the relevant provisions of the conventions and guidelines, as well as to facilitate in-depth understanding of their effectiveness in reality. In this analysis, diverse forms of cultural heritage such as tangible, intangible, movable and immovable heritage, all covered by different international conventions, are taken into consideration. The different categories of NSA, including international organizations, experts, NGOs, local communities and the general public, are also duly accounted for in analyzing their status and roles in each different convention.

This thesis reveals that the NSAs in international cultural heritage law have substantive rights, obligations and roles, as prescribed in the legal and operational texts, as well as in practice. At the same time, the operational guidelines of the conventions have imparted more concreteness to the status and roles of NSAs. In the course of those changes, some NSAs have become more vocal than others. At the same time, discrepancies between text and practice, as concerns the status and roles of NSAs, are observed as well, which have occurred for various reasons, one of which is the politicization of conventions governance.

In general, NSAs do have rights and duties to participate in the implementation of cultural heritage conventions, and their roles have been further recognized. This phenomenon is most prominent in the field of intangible cultural heritage, in that individuals and communities bearing heritage play a pivotal role in safeguarding non-material cultural values of society and transmitting them to future generations. A similar situation can be found with regard to the status and roles of NGOs and local communities in the protection of World Heritage. Pari passu, the international obligation of NSAs to protect cultural heritage, has increased as well, with the increasing dissemination of ideas on common heritage. Destruction of the common cultural heritage of humankind by individuals has become subject to the jurisdiction of international courts, and so too, higher moral and legal standards have been required of NSAs involved in the movement of cultural property.

However, the value of cultural heritage is easily ignored in the process of globalization and development. In addition, the top-down approach of States in the management of their cultural heritage often is applied in the implementation processes of cultural heritage conventions. In the process, NSAs and, in particular, local communities, are easily left out. At the same time, technological advancement has enabled freer and less restricted flow of assets and properties, which phenomenon accelerates illicit trafficking and destruction of cultural property. These challenges to the protection of cultural heritage cannot be tackled only by the actions of States; rather, they require the consolidated efforts of various groups of society. Doubtless, to the extent that protection of cultural heritage has become a common concern of the international community, Westphalian-inspired notions of state-centricity are no longer valid in the field of international cultural heritage law. It is time to explore innovative and practical mechanisms to enable NSAs to assume a proper status and take on practical roles to achieve the ultimate goal of international cultural heritage law: sustainable protection of cultural heritage.
-
dc.description.tableofcontentsABSTRACT i
TABLE OF CASES ix
TABLE OF LEGAL INSTRUMENTS x ⅱ
LIST OF TABLES xⅴi
LIST OF ABBREVIATIONS xⅶi
1. INTRODUCTION 1
1.1. Research Background 1
1.2. Research Framework 8
1.2.1. Research Questions 8
1.2.2. Research Scope and Methodology 9
1.2.3. Research Structure 12
1.3. Terminologies 14
1.3.1. Non-State Actor (NSA) 14
1.3.2. Rights, Obligations and Roles of NSAs 8
1.3.3. Cultural Heritage 21
2. NON-STATE ACTORS FOR THE PROTECTION OF CULTURAL PROPERTY IN ARMED CONFLICT 26
2.1. Introduction of the Legal Protection of Cultural Property in the Event of Armed Conflict 27
2.1.1. History of the Adoption of the 1954 Convention and its Key Contents 27
2.1.2. First Protocol to the 1954 Convention 31
2.1.3. Second Protocol to the 1954 Convention Adopted in 1999 33
2.2. NSAs in the 1954 Convention and its two Protocols 38
2.2.1. NSAs in the Text of the 1954 Convention and its Regulations 41
2.2.2. NSAs in the Text of the First Protocol 48
2.2.3. NSAs in the Text of the Second Protocol 50
2.2.4. NSAs in the Guideline of the Second Protocol 55
2.3. NSAs in the Implementation of the 1954 Convention and its two Protocols 59
2.3.1. UNESCO 60
2.3.2. NGOs 63
2.3.3. Experts 65
2.3.4. Individuals 67
2.4. Main Findings 72
3. NON-STATE ACTORS IN THE RESTITUTION OF CULTURAL PROPERTY 78
3.1. Introduction of the Legal Mechanisms to Prevent Illicit Movement of Cultural Property and Promote its Restitution 79
3.1.1. History of the Adoption of the 1970 Convention and its Key Contents 79
3.1.2. Adoption of the 1995 Convention 84
3.1.3. Work of the Intergovernmental Committee 88
3.2. NSAs in the 1970 and 1995 Conventions 92
3.2.1. NSAs in the text of the 1970 Convention 94
3.2.2. NSAs in the text of the 1995 Convention 96
3.2.3. NSAs in the Operational Guidelines of the 1970 Convention 99
3.3. NSAs in the Implementation of the 1970 and 1995 Conventions 107
3.3.1. UNESCO and UNIDROIT 110
3.3.2. Individuals 114
3.4. Main Findings 123
4. NON-STATE ACTORS FOR THE PROTECTION OF WORLD HERITAGE 129
4.1. Introduction of the Legal Protection for Cultural and Natural Heritage of Outstanding Universal Value
130
4.1.1. History of the Adoption of the 1972 Convention 130
4.1.2. Key Contents of the 1972 Convention 133
4.2. NSAs in the 1972 Convention 138
4.2.1. NSAs in the text of the 1972 Convention 140
4.2.2. NSAs in the Operational Guidelines of the 1972 Convention 145
4.3. NSAs in the Implementation of the 1972 Convention 157
4.3.1. UNESCO 158
4.3.2. Experts 161
4.3.3. NGOs and Local Communities 167
4.4. Main Findings 175
5. NON-STATE ACTORS FOR THE PROTECTION OF UNDERWATER CULTURAL HERITAGE 181
5.1. Introduction of the Legal Protection for Underwater Cultural Heritage 182
5.1.1. History of the Adoption of the 2001 Convention 182
5.1.2. Key Contents of the 2001 Convention 188
5.2. NSAs in the 2001 Convention 193
5.2.1. NSAs in the Text of the 2001 Convention 195
5.2.2. NSAs in the Operational Guidelines of the 2001 Convention 201
5.3. NSAs in the Implementation of the 2001 Convention 210
5.3.1. UNESCO 212
5.3.2. Experts 215
5.3.3. NGOs 218
5.3.4. Individuals 221
5.4. Main Findings 225
6. NON-STATE ACTORS FOR THE PROTECTION OF INTANGIBLE CULTURAL HERITAGE 230
6.1. Introduction of the Legal Protection for Intangible Cultural Heritage 231
6.1.1. History of the Adoption of the 2003 Convention 231
6.1.2. Key Contents of the 2003 Convention 234
6.2. NSAs in the 2003 Convention 239
6.2.1. NSAs in the text of the 2003 Convention 241
6.2.2. NSAs in the Operational Directives of the 2003 Convention 247
6.3. NSAs in the Implementation of the 2003 Convention 255
6.3.1. NSAs in the International Implementation of the Convention 256
6.3.2. NSAs in the Domestic Implementation of the Convention 266
6.4. Main Findings 272
7. CONCLUSION 277
7.1. Assessment and the Ways Forward 278
7.2. Challenges and the Future Ahead 290
REFERENCES 295
ABSTRACT IN KOREAN 325
ACKNOWLEDGEMENTS 329
-
dc.format.extentxix, 332-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectnon-State actors-
dc.subjectinternational cultural heritage law-
dc.subjectstatus of non-State actors-
dc.subjectroles of non-State actors-
dc.subjectUNESCO-
dc.subjectcultural heritage conventions-
dc.subjectinternational law-
dc.subject비국가행위자-
dc.subject국제문화유산법-
dc.subject비국가행위자의 지위-
dc.subject비국가행위자의 역할-
dc.subject유네스코-
dc.subject문화유산협약-
dc.subject국제법-
dc.subject.ddc327.17-
dc.titleThe Status and Roles of Non-State Actors in International Cultural Heritage Law-
dc.title.alternative국제문화유산법에서의 비국가행위자의 지위와 역할-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorKIM Jihon-
dc.contributor.department국제대학원 국제학과(국제협력전공)-
dc.description.degreeDoctor-
dc.date.awarded2021-02-
dc.identifier.uciI804:11032-000000165818-
dc.identifier.holdings000000000044▲000000000050▲000000165818▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share