Publications

Detailed Information

과학적 모형 구성 수업에서 드러난 교사 행위주체성 이해 : Understanding the Emergence of Teacher Agency in Scientific Modeling Classes

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

윤선미

Advisor
김희백
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
교사 행위주체성과학적 모형 구성협력적 성찰
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 과학교육과(생물전공), 2022.2. 김희백.
Abstract
교사는 누군가에 의해 정해진 것을 그대로 전달하는 존재가 아니라는 점에서 교실에서의 실질적 변화를 위해서는 능동적 행위자로서 교사의 실행을 깊이 있게 이해해야 할 필요성이 강조되고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 교사가 학생들의 지식 구성 과정 참여가 강조되는 새로운 교수‧학습 방법으로서 과학적 모형 구성 수업을 설계하고 실행 및 성찰하는 과정에서 어떠한 행위주체성을 발현하며, 이러한 행위주체성이 어떠한 맥락에서 발현되었는지 탐색하였다. 중학교 3학년생식과 유전단원에서 6회의 모형 구성 수업을 진행하고, 교사의 모형 구성 수업 관찰, 모형 구성 수업 전‧후의 협력적 성찰, 교사와의 반 구조화된 심층 면담, 교사가 제작한 수업 자료를 수집하여 분석하였다.
연구 결과, 교사는 모형 구성 수업을 위해 학생들에게 주도권을 넘겨주는 방향으로 자신의 실행에서 변화가 필요함을 인식하였다. 그러나 처음에는 과감하게 수업에서의 변화를 시도하기보다는 학생들에게 단계적인 안내와 지원을 제공하는 방향으로 모형 구성 수업을 재구성하여 실행하는 행위주체성을 발현하였다. 이는 학생이 주체가 되는 수업으로의 변화에 대한 교사의 목표와 교사 중심의 설명식 수업을 필요로 하는 교실 문화에 대한 경험 사이에서 협상한 결과였다. 그러나 이후에는 학생들이 주체적으로 참여할 수 있는 모형 구성 수업을 주도적으로 설계하고 실행하는 행위주체성을 발현하였다. 이러한 행위주체성은 교사가 추구하는 교육적 가치와 목표, 협력과 소통의 상호작용 속에서 발현되었다. 교사가 추구해 온 교육적 가치 즉, 모든 학생들이 쉽고 즐겁게 참여할 수 있는 과학 수업을 만드는 것은 교사가 자신의 학생들에게 적합한 모형 구성 수업을 주도적으로 설계하고 실행하는 행위주체성을 발현하는 도화선이 되었다. 협력적 성찰은 교사로 하여금 스스로의 실행을 점검하고 감독할 수 있는 기회로 작용함으로써 자신의 목표에 따라 수업 변화를 시도하는 의도적이고 주체적인 실행의 발판이 되었다. 또한 실행에 대한 성찰은 교사가 모형 구성 수업의 의미와 가치를 받아들이고 자신감을 얻을 수 있도록 함으로써 위험을 감수하고 모형 구성 수업을 위한 변화를 시도하는 행위주체성의 발현을 지원하였다. 본 연구의 결과는 교실에서의 실질적인 변화를 위한 능동적 행위자로서 교사 행위주체성의 발현을 지원하고자 하는 연구에 시사점을 제공할 수 있다.
Changes in the classroom begin with teachers. In this study, we explore the emergence of teacher agency and how it is achieved. For this purpose, the teachers scientific modeling classes were observed, and collaborative reflections before and after each modeling class and semi-structured interviews with the teacher were collected and analyzed. The findings suggest that teacher agency emerged in the interaction of teachers experiences, educational goals and values, and reflection through cooperation and communication. At first, the teacher reorganized the modeling class in the form of providing step-by-step scaffolding to the students rather than to introduce a big change in her class. This was the result of negotiations between the desire for the change of her instruction towards student-centered classes and her experiences with classroom cultures that require teacher-centered instruction. Subsequently, the teacher designed and implemented a modeling class proactively in which students become the center and participate in the evaluation and modification of the model. The educational value pursued by teachers, that is, to make science classes in which all students can enjoy and participate in, triggered this emergence of agency. Reflection through cooperation supported the teacher to reflect on her own implementation and to challenge the change for student-centered classes according to her own goals.
This study can provide implications for research that support the emergence of teacher agency.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183026

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000170010
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share