Publications

Detailed Information

김정자 가야금정악 수법 연구 : Studies on Jeonja Kim's kayageum jeongok technique

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

한래숙테라

Advisor
이지영
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
GayageumJeongakJeongja KimKorean traditional music
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 음악대학 음악과, 2022.2. 이지영.
Abstract
정악은 곧 아정(雅正)하고 고상하며 바른 음악이라는 말로, 19세기 말 서양 음악이 유입되면서 생겨난 개념이다. 과거 궁중음악의 일부를 포함하여 민간 상류층에서 연주되어 오던 모든 음악을 지칭하며 속악의 대칭으로 쓰이게 된 것이다. 특히 구한말 1909년 대한제국이 무너짐과 동시에 아악의 전승과 보존을 위한 노력이 지속되고 다원화되면서 표면적으로 공칭화(公稱化)된 것이다. 정악이라는 명칭은 일제강점기 이왕직아악부와 해방 이후 구왕궁 아악부, 1951년 국립국악원으로 이어지며 정악이라는 용어는 민속악의 대칭어로 사용되며 오늘에 이르게 되었다.
이왕직아악부는 한일병합으로 대한제국 황실이 이왕가로 격하되고, 이와 동시에 궁중음악을 관장하던 장악원이 격하되어 붙여진 명칭이다. 1911년 설립되어 1945년 해방되기까지 30여 년간 일제의 국권침탈과 민족 말살의 위기 속에서 아악의 보존과 전승을 위해 노력하였다. 이왕직아악부는 1945년 해방 후 구왕궁 아악부를 거쳐 1951년 오늘날의 국립국악원으로 전승되었다.
김정자는 이러한 20세기에 나타난 음악적 다원화 과정에서 현, 국립국악원으로 이어지는 이왕직아악부에서 양성된 국악인이 아닌 서구식 근대 교육 제도하에 배출된 가야금정악 전문 연구자이자 교육자, 연주자이다. 1910년 대한제국 멸망과 일제의 민족 말살 정책에 잇따라 6.25라는 거친 근현대사 속에서 소실되어가던 이왕직아악부의 가야금정악의 전통을 계승하고 복원하기 위해 노력했다. 김정자 가야금정악 수법을 고찰해 본 결과는 다음과 같다.
Jeongak refers topure, noble, upright and loud music, a concept that was created when Western music was introduced at the end of the 19th century. It refers toall the music that has been performed by the upper class of the private sector, including some of the royal court music in the past, and is used as a symmetry of Sokak, folk music. In particular, with the collapse of the Korean Empire in 1909 at the end of the old Han Dynasty, efforts totransmit and preserve Aak continued and diversified, making it a nominal name on the surface. The name of jeongak was followed by the Yiwangjik Aakbu during the Japanese colonial period, the Guwanggung Aakbu after liberation, and the National Gugak Center in 1951.
Yiwangjik-aakbu is the name given tothe royal family of the Korean Empire was downgraded tothe Yiwang family due tothe annexation of Korea and Japan, and at the same time, the Jawawon, whowas in charge of court music, was downgraded. Founded in 1911 and liberated in 1945, it worked hard topreser ve and transmit Aak in the midst of the Japanese imperialist aggression and national annihilation. After liberation in 1945, Lee Wang-jik Aakbu was transferred tothe present National Gugak Center in 1951.
In the process of musical diversification that appeared in the 20th century, Kim Jeong-ja is not a traditional musician whowas trained in the Lee Wangjik Aak Club, which leads tothe National Gugak Center, but a researcher, educator, and performer specializing in gayageum jeongak produced under the Western-style modern education system. Following the fall of the Korean Empire in 1910 and the Japanese imperialist policy of annihilation, efforts were made toinherit and restore the tradition of gayageum jeongak in Yi Wang-jik Aakbu, which had been lost in the harsh modern history of 6.25. The results of examining the background of Kim Jeong-ja's gayageum jeongak technique, studying Kim Jeong-ja's gayageum jeongak technique, and finding out the musical characteristics based on the technique are as follows.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183095

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171558
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share