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일개 상급종합병원 간호사의 셀프리더십과 직무만족이 간호서비스 질에 미치는 영향 : The Effect of Self-Leadership and Job Satisfaction on Quality of Nursing Service of Nurses at a Tertiary General Hospital

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Authors

김찬미

Advisor
이남주
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
상급종합병원간호사셀프리더십직무만족간호서비스질
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 간호대학 간호학과, 2022. 8. 이남주.
Abstract
의료 환경 변화로 건강과 삶의 질에 대한 관심과 요구가 증가함에 따라 질 높은 의료 서비스 제공에 대한 기대 또한 증가하고 있다. 지속적으로 변화하는 임상 현장에서 간호서비스 질을 높이기 위해서는 간호사의 셀프리더십과 직무만족을 높이는 것이 중요하지만, 이에 대한 연구는 아직 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 일개 상급종합병원 간호사의 셀프리더십과 직무만족이 간호서비스 질에 미치는 영향에 대해 확인하여 셀프리더십 및 직무만족 향상 방안에 대한 기초자료를 제공하고, 궁극적으로는 간호서비스 질 향상을 도모하고자 하였다.
자료 수집은 서울 소재의 일개 상급종합병원에 근무하는 간호사 140명을 대상으로 하여 2022년 1월 11일부터 14일까지 4일간 시행되었으며, 연구도구로는 김한성(2002)의 셀프리더십 측정도구, 김명숙(2013)의 직무만족 측정도구, SERVPERF를 이미애(2003)가 수정한 간호서비스 질 측정도구를 사용하였다. 수집된 자료는 R 3.6.3 통계 프로그램을 사용하여 실수, 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA, Scheffe test, Pearson's correlation coefficients, Multiple linear regression analysis 등으로 분석하였으며, 그 결과를 요약하면 다음과 같다.

1. 대상자의 셀프리더십은 5점 만점에 평균 3.76±0.45점, 직무만족은 평균 3.06±0.50점이었으며, 간호서비스 질은 평균 3.93±0.50점이었다.
2. 대상자의 셀프리더십은 연령(t=3.22, p=.046), 학력(t=-2.14, p=.034), 직위(t=-2.23, p=.028)에 따라 유의한 차이를 보였으며, 사후검정 결과 40대 이상(M=3.92)이 20대(M=3.70)보다 유의하게 높았다. 대상자의 직무만족은 학력(t=-2.22, p=.028), 직위(t=-2.17, p=.031), 근무부서(F=2.73, p=.046), 교대근무 여부(t=-2.86, p=.005)에 따라 유의한 차이를 보였으며, 간호서비스 질은 직위(t=-2.12, p=.036)에 따라서만 유의한 차이를 나타냈다.
3. 셀프리더십, 직무만족, 간호서비스 질 간의 상관관계 분석 결과, 셀프리더십과 직무만족(r=0.329, p<.001), 셀프리더십과 간호서비스 질(r=0.428, p<.001), 직무만족과 간호서비스 질(r=0.440, p<.001) 모두 유의한 양의 상관관계를 보였다.
4. 간호서비스 질에 영향을 미치는 요인을 확인하기 위하여 간호서비스 질을 종속변수로 하고 다중선형회귀분석을 시행한 결과, 셀프리더십(β=0.364, p<.001)과 직무만족(β=0.344, p<.001)이 간호서비스 질에 유의한 영향을 미쳤고, 회귀모형의 총 설명력(R2)은 31.2%였다(F=5.29, p<.001).

이와 같은 연구결과를 통해 간호사의 셀프리더십과 직무만족이 간호서비스 질에 영향을 미치는 요인임을 확인하였으며, 본 연구는 간호서비스 질 향상을 위해 간호사의 셀프리더십 향상을 위한 교육 프로그램 개발과 직무만족을 높일 수 있도록 하는 환경 조성이 필요함을 제시하여 간호서비스 질 향상 방안의 기초자료로서 활용될 수 있는데 의의가 있다.
As the people's interest and demand for health and quality of life increased with the changing of the medical environment, the people expect to be provided higher quality medical services. In a constant changing clinical field, it is important to increase nurse's self-leadership and job satisfaction to improve the quality of nursing service. However, the past studies are not sufficient. Therefore, this study attempted to provide a basic source to improve self-leadership and job satisfaction by identifying the effect of self-leadership and job satisfaction on quality of nursing service of nurses at a tertiary general hospital. This study aims to improve the quality of nursing service.
Data were collected from 140 nurses working at a tertiary general hospital in Seoul for four days from January 11 to 14, 2022. Self-leadership measurement tool by Han-sung Kim(2002), job satisfaction measurement tool by Myung-sook Kim(2013), and a quality of nursing service measurement tool, modified version of SERVPERF by Mi-ae Lee(2003) were used as research tools. The collected data were analyzed using the R 3.6.3 statistical program as descriptive statistics, independent t-test, ANOVA, Scheffe test, Pearson's correlation coefficients, multiple linear regression analysis and the results are summarized as follows.

1. The average for subject's self-leadership was 3.76±0.45, job satisfaction was 3.06±0.50, and quality of nursing service was 3.93±0.50 points out of 5.
2. There were significant differences in the subject's self-leadership by age(t=3.22, p=.046), education(t=-2.14, p=.034), position(t=-2.23, p=.028), and as a result of the Scheffe test, the subjects over 40(M=3.92) were significantly higher than those who is 20s(M=3.70). There were significant differences in the subject's job satisfaction by education(t=-2.22, p=.028), position(t=-2.17, p=.031), department(F=2.73, p=.046), shift change(t=-2.86, p=.005). Position(t=-2.12, p=.036) was the only factor that makes the quality of nursing service different.
3. As a result of the correlation analysis among self-leadership, job satisfaction and quality of nursing service, self-leadership and job satisfaction(r=0.329, p<.001), self-leadership and quality of nursing service(r=0.428, p<.001), job satisfaction and quality of nursing service(r=0.440, p<.001) showed a significant positive correlation.
4. To identify which factors affecting quality of nursing service, multiple linear regression analysis was conducted with quality of nursing service as a dependent variable. It showed that self-leadership(β=0.364, p<.001) and job satisfaction(β=0.344, p<.001) affected significantly on quality of nursing service, and the total explanatory power(R2) of the regression model was 31.2%(F=5.29, p<.001).

It was confirmed that self-leadership and job satisfaction were factors affecting quality of nursing service. In order to improve the quality of nursing service, it is necessary to develop an educational program to improve nurse's self-leadership and to create an environment to increase job satisfaction. In conclusion, this study is meaningful to be used as a basic source for further studies to improve the quality of nursing service.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/187535

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000172993
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