Publications

Detailed Information

A Study on the Court Sequence Space Organization Strategy of Keraton Yogyakarta, Indonesia Main Palace in Mataram Dinasty, 1755 : 궁전공간 구성전략 에 관한 연구 케라톤 족자카르타, 마타람 왕조의 인도네시아 본궁 1755 년 - 르 꼬르뷔지에의 '4 구성'제 2 작곡(빌라 스타인)의 공간구성전략을 중심으로
- Based on Space Organization Strategy 'Les Quatre Compositions (Villa Stein)

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

니나

Advisor
김현철
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
"KeratonYogyakartaSpatialOrganizationSpatialCompositionSpatialExperienceLeCorbusier‘Les4Composition’VillaStein"
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 공과대학 건축학과, 2022. 8. 김현철.
Abstract
본 연구는 역동적인 공간을 가진 것으로 회부되는 인도네시아 궁전인
케라톤 족자카르타의 궁정 순서 공간 구성 방식을 조사하는 것을 목표로
했다. 이 현상을 분석하기 위해, 르 코르뷔지에가 1927 년에 도입한 공간
구성 이론인 '레 콰트르 구성'을 사용하여 건축학적 접근법을 적용하였다.
이 전략 구성 이론은 궁전의 공간 조직을 들여다보기 위해 구현된
매개변수로 작용했다.

이 조사는 빌라 스타인의 일련의 공간 구성 공식('Les Quarter
Compositions'의 두 번째 구성)을 발견함으로써 시작되었다. 따라서, 이
공식은 인도네시아 궁전에서 구현될 매개변수로 작용하게 될
것이다.사용된 분석 방법은 공간 요소의 Large Split-up Axonometric, 주 법정
공간 Axonometric, 단면에서의 건축 산책로, 수직 및 수평 리듬의 섹션,
원근법이다.

결과적으로, 케라톤 족자카르타의 공간 조직은 궁전의 격자 및
질서의 순차적 리듬에 따라 9 개의 포위면으로 구성되었다고 결론 내릴 수46
있다.궁전의질서는 수평으로 진동하고, 공간적으로 다음 단계인 시퀀스를
나타낸다. 섹션 도면에서 이러한 시퀀스에 대한 추가 조사는 동적 공간
시나리오의 창조적 담론의 새로운 발견을 가져왔다. 도시의 상상의 축의
중심으로서, 이 연구는 이러한 일련의 법정 시퀀스 공간/직렬 뷰와 함께
물리적 형태에 대한 질적 및 정량적 측정 그리고 궁전의 축을 인식하고
감상하는 절차를을 생산한다.

이 연구는 이 궁전 순서 공간에 대한 분석을 통해과학적인 인식에
대한 유용한 통찰력을 제공할 것이라는 믿음에서 출발했다.전통적인
건축에서 순차적 공간과 공간 경험을 구성하는 방법과동시에 인도네시아
궁전의 디자인 경향을 이해할 수 있는 기반을 마련한다. 나아가 이번 연구
결과 는 유사한 특성을 가진 다른 전통 궁궐을 조사하거나 공간 조직의 설계
원리를 향후 연구하기 위한 선례가 될 수도 있을 것으로 기대된다.
This study aimed at investigating the court sequence space organization method of
Indonesia Palace, Keraton Yogyakarta which is claimed to have a dynamic space. To analyze
the phenomenon, an architectural scientific approach was carried out employing spatial
composition theory introduced by Le Corbusier in 1927 namely Les Quatre Compositions.
This strategy theory worked as parameter that was implemented to look into Palaces spatial
organization.

The investigation was initiated by finding a series of spatial composition formulas of
Villa Stein (the second composition of Les Quarter Compositions). Thenceforward, this
formula would work as a parameter to be implemented in the Indonesia Palace. The method of
analysis utilized was Large Split-up Axonometric of spatial elements, main court space
axonometric as well as manipulating architectural promenade in cross section, the section of
vertical and horizontal rhythm, and perspective.

As a result, it can be concluded that Keraton Yogyakartas spatial organization
consisted of 9 enclosure planes in sequential rhythm of court grids and order. The courts order
vibrates horizontality, spatially directing and inviting to get into the upcoming stages to
experience the sequences. Further investigation of these sequences in section drawing has
resulted in new discovery of creative discourse of dynamic spatial scenarios. As the center of
imaginary axis of the city, This study produce qualitative and quantitative measure on physical
form along with these series of court sequence space/ serial views by means of
rhythmical procedure of perceiving and appreciating axis of the palace.

This research set out from the belief that analyzing this Court Sequence Space
Organization of Keraton Yogyakarta will provide useful insight into the scientific perception
of the method to compose the sequential space and spatial experience in traditional architecture
and simultaneously lay the foundation to understand Indonesian Palaces tendency of design
language. Furthermore, it is also expected that the research results can be set as a precedent
adapted to investigate other traditional palace with the similar characteristic or further study of
spatial organization design principles.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/187590

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171827
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share