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Understanding consumer decisions in media content using the multivariate probit model : 다변량 프로빗 모형을 이용한 미디어 소비 행태 분석

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Authors

오수민

Advisor
이종수
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
multivariateprobitmodelmediasimultaneouschoice
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 공과대학 협동과정 기술경영·경제·정책전공, 2022. 8. 이종수.
Abstract
Media content distributors and producers should understand consumer choices and patterns regarding media content to effectively create and present content that satisfy the consumers interest. This study analyzes the effects of demographic characteristics, subscription service motivation, and subscription status on the consumer decision making process in choosing media content using a multivariate probit model. The empirical model allows us to review the multiple choices consumers make, starting from the location, device, content distributor, and up to the content genre. Our analysis suggests different user scenarios and strategies targeting various customer profiles based on the characteristics of consumer preferences in choosing media content. We propose how digital media services can select content and improve content delivery to retain viewers.
미디어 콘텐츠 배급자와 제작자는 미디어 콘텐츠에 관한 소비자의 선택과 성향을 이해하여 소비자의 관심사에 맞는 콘텐츠를 기획, 제작, 배포한다. 본 논문에서는 다변량 프로빗 모형을 이용하여 미디어 콘텐츠 선택에 관한 인구통계학적 특성, 구독 서비스 동기 및 구독 상태가 소비자의 의사 결정에 미치는 영향을 분석한다. 실증적 연구를 통해 위치, 장치, 콘텐츠 배포자, 콘텐츠 장르 대한 소비 행태를 검토할 수 있다. 이 연구에서는 소비자 선호도의 특성 기반으로 미디어 콘텐츠 선택과 배포 대한 전략을 제안한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/187812

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000173495
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