Publications

Detailed Information

공대 여학생이 지각하는 냉담한 분위기(chilly climate)에 대한 개념도 연구 : The 'Chilly Climate' Perceived by Female Undergraduates in Engineering majors: Concept Mapping Approach

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김탄희

Advisor
김동일
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
냉담한분위기(chillyclimate)개념도공대여학생소수자마이크로어그레션
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 교육학과(교육상담전공), 2022. 8. 김동일.
Abstract
본 연구는 대학교 공학계열 학과에서 상대적으로 소수로 존재하는 여자 대학생이 수업 및 학교생활 전반에서 지각하는 냉담한 분위기(chilly climate)에 대해 탐색하고자 하였다. 그러기 위해 4년제 남녀공학 대학에서 이공계 분야를 전공하고 있는 4학기 이상 여자 학부생 13명을 대상으로 자료를 수집하고 이를 개념도 연구방법으로 분석하였다.

연구방법은 총 5단계로 이루어졌다. 첫째, 연구 준비단계로서 초점 질문을 개발하고 예비연구 진행, IRB 신청 및 승인, 연구 참여자 모집을 이행하였다. 둘째, 최종 선정된 13명의 연구 참여자들을 대상으로 1차 개별 면접을 진행하였다. 면담은 이공계 여대생으로서 학교생활을 하며 남성과 동등하지 않은 대우를 받거나 미묘한 성차별을 느꼈던 상황(분위기, 경험 등)은 무엇입니까?라는 초점 질문을 제시하여 진행하였다. 셋째, 1차 면접 이후 총 183개의 아이디어 진술문을 추출하였고, 문항을 통합하고 축약하는 과정을 거쳐 최종 52개의 대표 진술문을 도출하였다. 넷째, 52개의 진술문에 대한 유사성 분류와 진술문 영향력 평정 작업이 진행되었으며, 13명의 연구 참여자 중 11명이 이 2차 면접 과정에 참가하였다. 다섯째, 연구 참여자 분류 자료를 종합하여 유사성 행렬표를 제작한 후, 다차원 척도 분석과 군집 분석을 시행하여 개념도를 도출 하였다. 그리고 차원과 군집에 대한 명명을 실시하고, 진술문 영향력 평정에 대한 결과를 해석하였다.

연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 공대 여학생이 지각한 냉담한 분위기는 최종 52개의 진술문으로 정리되었다. 둘째, 차원의 개수는 총 2개로, X축은 과업: 학업과 비과업: 관계를 양 극으로 하는 맥락 차원, Y축은 명시적과 암묵적을 양 극으로 가지는 성차별 차원으로 명명되었다. 군집 분석 결과 52개의 진술문은 4개의 군집으로 나뉘는 것이 적합한 것으로 나왔다. 군집 1은 12개의 문항으로 구성되었으며 전공 문화에 내재된 배제성과 소외으로 명명되었다. 군집 2는 15개의 문항으로 구성되었으며 성인지감수성 부족 및 성적대상화으로 명명되었다. 군집 3은 18개 문항으로 가장 많은 수의 진술문을 포함하였으며, 남성 중심적인 학업 상황으로 명명되었다. 군집 4는 7개로 가장 적은 수의 진술문을 포함하였으며, 편견과 일반화로 명명되었다. 셋째, 진술문 평정 결과 군집2 (M=5.37), 군집 3(M=5.26), 군집1(M=5.08), 군집4(M=4.92) 순으로 냉담한분위기 지각에 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 개별 문항 점수로 봤을 때 가장 높은 점수(M=6.09)를 나타낸 문항이 군집 1, 2, 3에서 동시에 나왔기에, 다양한 맥락 속 경험들이 공대 여학생의 냉담한 분위기 지각에 영향을 미침을 알 수 있었다.

본 연구는 다음과 같은 의의를 지닌다. 첫째, 개념도 연구방법을 통해 공대 여학생들이 지각하는 냉담한 분위기를 경험적으로 탐색하였다. 연구 참여자들의 기여도가 높은 방법을 통해 최대한 연구자의 주관을 배제하였으며, 개념도라는 시각적 자료를 공대 여학생의 주관적 세계를 직관적이고 이해하기 쉽게 제시하였다는 의의가 있다. 둘째, 상대적으로 상담학 분야에서는 활발히 연구되지 않은 공대 여학생, 냉담한 분위기에 대한 연구를 진행하여, 상담학 분야에서도 이들에 대한 이해를 넓힐 수 있는 기초 자료를 제공하였다. 공대 여학생들은 상담 장면에서 어렵지 않게 만날 수 있는 내담자 대상군으로 그들이 경험에 대한 이해와 통찰을 넓힐 수 있도록 하였다는데 의의가 있다. 셋째, 추후 상담 현장이나 상담 관련 연구 분야에 활용될 수 있는 근거 자료를 제공했다는 의의가 있다. 본 연구 결과를 바탕으로 공대 여학생을 대상으로 하는 상담 프로그램 개발이나 척도 개발 등의 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다. 나아가, 사회정의 옹호 상담에 활용되어 공대 여학생이 마주하는 성차별적 환경에 대해 자각과 합의가 이루어 지고, 바람직한 변화가 일어나기를 기대하는 바이다.
The purpose of this study is to explore what female undergraduate students in engineering majors perceived chilly in their schools as they are minorities in the field. In order to do so, data were collected from 13 female undergraduates in engineering majors in 4-year coeducational universities, and who have been enrolled for more than 4 semesters. The concept mapping methodology was used to analyze the data.

This study is composed of 5 steps. First, as the research preparation stage, focus question was developed, preliminary research was conducted, IRB approval and research participation recruitment were implemented. Second, in statement generation stage, a focus question What was the situation(atmosphere, experience, etc.) in which you were treated unequal to men or felt subtle discrimination as a female undergraduate in engineering major? was asked to 13 research participation. One-on-one interview was carried out for about 50 minutes respectively. Third, 52 final representative statements were derived as a result from integrating and abbreviating 183 idea statements gathered from the first interview. Fourth, as the second data collection process, similarity classification and statement evaluation were conducted by 11 out of 13 research participants. Fifth, multi-dimensional scaling(MDS) analysis and cluster analysis were conducted. Then, a conceptual map was finally confirmed.

The research results are as follows. First, the chilly climate perceived by female undergraduates in engineering majors was summarized into 52 statements. Second, the concept map was two- dimensional, having X-axis named as context dimension and Y-axis as sexual discrimination dimension. X-axis had Task: academic and Non-task: social as both ends and Y-axis had explicit and implicit on both extremes. As a result of cluster analysis, both hierarchical and non- hierarchical, dividing 52 statements into 4 clusters was the most appropriate. Group 1 contained 12 statements and was named as exclusion and alienation inherent in the culture. Group 2 had 15 statements and was named as sexual objectification and lack of gender sensitivity. Group 3 had the largest number of statements, 18, and was named as male-centered academic situations. Group 4 had the smallest number of statements, 7, and was named as bias and generalization. Third, in the order of group 2(M=5.37), group 3(M=5.26), group 1(M=5.08), group 4(M=4.92) showed influential in perceiving the environment chillier. Taking separate statements into consideration, however, group 1,2,3 all contained the highest scored statements(M=6.09). Thus, it can be concluded that various situations affect the perception of chilly climate by female undergraduates in engineering fields.

These findings have following significance. First, this study is meaningful in that it scrutinized empirically the chilly climate perceived by female undergraduates in engineering majors using concept mapping approach. The subjectivity of the researcher was minimized, as concept mapping methodology is known to have relatively high research participant participation. Also, the visual representation of the conceptual map gives an easy and intuitive understanding of what the participants perceived as chilly. Second, as female students in engineering majors and chilly climate have not been the subjects actively researched by counseling scholars, this study is significant not only because it broadened understanding of the students but also introduced new research subjects. Female undergraduates from engineering majors are not hard to come by in counseling settings, so it is required that the field of counseling pays more attention to these potential clients. Third, this study provided data that can be used in future counseling sites or counseling-related research fields. The result of this study can be used as basic data for developing counseling programs or scales. Furthermore, it is hoped that it will be used for social justice advocacy counseling and bring about desirable changes.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/188062

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000172699
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share