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베른트 알로이스 치머만(Bernd Alois Zimmermann)의 두 대의 피아노를 위한 《독백》(Monologe, 1964) 연주분석 및 해석적 고찰 : Performance Analysis and Interpretation on Bernd Alois Zimmermanns Monologe for two pianos(1964): focused on the Temporality
시간성을 중심으로
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- Authors
- Advisor
- 서정은
- Issue Date
- 2022
- Publisher
- 서울대학교 대학원
- Keywords
- 베른트알로이스치머만 ; 두대의피아노를위한《독백》 ; 연주분석 ; 연주해석 ; 시간성 ; 음악적인용
- Description
- 학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 음악대학 음악과, 2022. 8. 서정은.
- Abstract
- 본 논문은 독일 작곡가 베른트 알로이스 치머만(Bernd Alois Zimmermann, 1918-1970)의 두 대의 피아노를 위한 《독백》(Monologe, 1964)의 작품 분석과 연주 해석에 관한 연구이다.
치머만은 시간을 인간의 의식과 경험에 의해 인지되는 것으로 사유하였고, 공 모양의 시간이라는 새로운 차원의 시간철학을 주장하였다. 공 모양의 시간개념은 시간이 선적 흐름에 그치는 것이 아니라 과거, 현재, 미래가 교차가능하고 반복되거나 되돌릴 수 있으며 동시에 공존하는 것을 의미한다. 치머만은 이러한 시간관을 자신의 음악에 반영하여 총렬기법, 인용기법, 구체음악, 전자음악, 재즈 등의 다양한 기법들을 한 작품에 혼합하는 새로운 음악적 경향을 보여준다.
《독백》은 치머만의 독자적인 음악양식이 확립된 1960년대에 작곡된 피아노 작품으로, 그의 독특한 시간관이 반영된 다양한 음악적 특징들이 나타나있다. 따라서 본 연구에서는 《독백》의 분석을 통해 치머만의 시간관과 음악어법을 고찰하고 이를 토대로 하는 연주분석과 해석을 제시하고자 한다. 이를 위해 Ⅱ장에서는 치머만의 전반적 생애와 작품경향 그리고 시간관에 대해 다루고, Ⅲ장에서는 연주자의 관점에서 작품을 분석한다. 《독백》은 음렬과 템포열을 기반으로 작곡되었고 작품전반에 걸쳐 대칭구조가 빈번하게 사용되었다. 또한 그레고리오 성가에서부터 바흐, 모차르트, 베토벤, 드뷔시, 메시앙, 재즈에 이르기까지 다양한 작품들이 콜라주의 방식으로 등장한다. 뿐만 아니라 여러 피아노 주법들을 사용하여 다채로운 음향을 표현하였다. 필자는 이러한 음악적 특징들을 바탕으로 악장별 구조를 개괄적으로 분석하고 이를 표로 제시한다. 이어지는 분석에서는 《독백》에서 나타나는 시간성의 양상들을 다음의 세 가지 측면에서 심도있게 고찰한다. 첫째로는 인용과 폴리템포⋅폴리미터에서 나타나는 다층적 시간성에 대해 살펴본다. 둘째로는 악곡의 전개과정에서 나타나는 역행과 대칭구조를 통해 구현되는 가역적 시간성에 대해 살펴본다. 마지막으로는 템포, 박자, 리듬, 마디선 등과 같이 음악적 시간성을 구축하는 요소들이 규정되어 있지 않은 불확정적 시간성에 대해 고찰한다.
이러한 분석을 바탕으로 Ⅳ장에서는 콘타르스키 듀오와 그라우&슈마허 듀오의 《독백》연주음원을 분석하여 연주자들의 해석을 비교⋅고찰하고 필자의 해석을 제언한다. 특히 작품에 나타나는 시간성의 여러 양상들 중 다각적인 연주해석이 가능한 부분들을 중점적으로 다루며, 이를 다음의 네 가지 관점에서 살펴본다. 첫째, 템포변화가 빈번하게 나타나는 구간에 대해 연주자들의 템포를 측정하고 연주 해석을 비교 분석한다. 둘째, 연주자에게 시간적 자유가 주어지는 불확정적 섹션에 대해 살펴본다. 셋째, 폴리템포와 폴리미터가 나타나는 구간에서 두 피아노 혹은 성부간의 물리적 시간층이 형성될 때 고려해야 할 여러 음악적 요소들에 대해 다룬다. 넷째, 음악적 전개가 역행하면서 대칭구조가 형성되는데, 이로 인해 창출되는 음향적 효과를 입체적으로 표현하기 위한 연주해석에 대해 고찰한다.
본 논문이 치머만과 그의 작품에 대한 후속 연구에 발판이 되고 《독백》의 연주에 있어 실질적인 도움이 되길 바란다.
This study discusses the interpretation of Bernd Alois Zimmermanns Monologe for two pianos(1964) from the performers perspective based on an analytical survey of the work.
Zimmermann described the concept of time as the sphericity of time, and saw time as being repeatable, reversible resulting in a unity of past, present, and future in human experience and consciousness. Zimmermann applied this philosophy of time into his approach to composition and presented a new musical style that incorporated various techniques such as total serialism, quotation, musique concrète, electronic music, and jazz in a single piece.
Monologe is one of the works that reflects his unique compositional style and language by reflecting his philosophy of time. Therefore, this study explores Zimmermanns concept of time and musical style by analyzing Monologe. Then, it presents a performance interpretation based on this analysis. Chapter II examines Zimmermanns life, works, phases of musical styles as well as the concept of spherical time. Chapter III analyzes the major elements in the piece such as 12-tone technique, musical quotation, symmetry and presents briefly a structural overview of each movement. Furthermore, this chapter focuses on the temporal aspects of Monologe. Section 1 analyzes the multilayered temporality found in quotation, polytempo, and polymeter. Section 2 analyzes the reversible temporality formed through the retrograde and symmetry in the piece. Section 3 examines indeterminate temporality in which the elements such as tempo, meter, rhythm, and bars are not defined.
Based on the analysis, Chapter IV discusses the various possible interpretations for performances by analyzing two recordings of Monologe, each played by Kontarsky Piano duo and Grau&Schumacher Piano Duo and proposes the authors own interpretation as a performer. Section 1 analyzes the tempo of the two recordings for the sections where tempo changes frequently and compares the interpretation of the performances. Section 2 focuses on the indefinite temporality which provides the performer with temporal freedom. Section 3 analyzes elements of multilayered textures like polytempo and polymeter between two pianos or voices. Section 4 examines how to express the acoustic effects created by the symmetrical structure formed by retrograde.
This thesis will hopefully serve as a stepping stone for subsequent research on Zimmermann and his works and be of help to the performers of Monologe.
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