Publications
Detailed Information
MOOC 물리학 강의의 학생 질문 분석: 칸 아카데미를 중심으로 : Analysis of Student Questions in MOOC Physics Lectures: The Case of the Khan Academy
Cited 0 time in
Web of Science
Cited 4 time in Scopus
- Authors
- Issue Date
- 2019-05
- Publisher
- 한국물리학회
- Citation
- 새물리, Vol.69 No.5, pp.484-496
- Abstract
- 본 연구는 대규모 온라인 공개 수업 (MOOC) 플랫폼 중 수학, 과학 분야에서 대표적인 칸 아카데미(Khan Academy) 물리학 강의 중 고전물리학과 양자물리학을 학습한 학습자가 댓글로 단 질문 5,538 개를 분석하였다. Etkina의 4가지 질문 수준 및 Harper et al.의 6가지 질문 주제 범주를 기준으로 질문을분류한 후, 언어 네트워크 분석을 실시하여 질문의 내용을 심층적으로 분석하였다. 질문의 수준 면에서고전물리학에서는 중간 수준과 높은 수준의 질문이 비슷한 정도로 높게 나타났으며, 양자물리학에서는높은 수준의 질문이 현저하게 많이 나타났다. 질문의 주제 측면에서는 고전물리학과 양자물리학 모두개념에 관한 질문이 가장 많았다. 고전물리학에서 개념 질문과 지식 질문이 비슷하게 많이 나타난 반면, 양자물리학에서는 개념에 관한 질문의 비율이 현저하게 높고 나머지는 미미하였다. MOOC 플랫폼에 축적된방대한 댓글 질문 자료를 토대로 전통적인 교실 상황에서의 질문 연구에 비해 다양한 유형의 물리학 질문을효과적으로 분석할 수 있었다. 연구 결과를 바탕으로 교육적 시사점 및 후속 연구 과제를 제안하였다.
This study reports an analysis of 5,538 questions asked by learners after studying the classical physics and the quantum physics units in Khan Academys physics course, a massive open online course (MOOC) platform popular worldwide. Based on Etkinas and Harper et al.s categories, the questions were coded into four levels of difficulty and six topics. In addition, the questions were further analyzed using semantic network analyses. In terms of the level of difficulty, classical physics showed similar numbers of high- and medium-level questions while in quantum physics, the number of high-level questions was significantly higher. In terms of the topic of the question, conceptual questions were the most frequently raised questions both in classical physics and quantum physics.
In classical physics, questions about concept and knowing were frequently raised while the frequency of concept questions was significantly higher in quantum physics. The massive questions recorded on the MOOC platform allowed for effective analyses of physics questions by students.
Educational implications and a prospective research agenda are proposed based on the findings.
- ISSN
- 0374-4914
- Files in This Item:
- There are no files associated with this item.
- Appears in Collections:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.