Publications

Detailed Information

과학의 지혜에 대한 탐색적 연구 - 지혜 지향적 과학교육을 향하여 - : Exploring Wisdom of Science: Toward wisdom-oriented science education

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

임인숙; 송진웅

Issue Date
2018-12
Publisher
한국과학교육학회
Citation
한국과학교육학회지, Vol.38 No.6, pp.793-812
Abstract
본 연구는 지식 중심의 과학교육에 대한 비판적 시각으로부터, 과학으로부터 배울 수 있는 지혜가 무엇인지 탐색하고자 하였다. 즉, 과학 과학수업 시간에 공유될 만한 '과학의 지혜'의 범주와 예시를 실제 수업 관찰과 면담을 통해 탐색하여 연구 결과로 제안하고자 하였다. 자료수집을 위해 3개 고등학교의 물리 수업을 관찰하고 교사 면담과 학생 면담을 각각 진행하였다. 수집된 자료는 본 연구에서 규정한 과학의 지혜의 의미에 기초하여 질적으로 분석하였다. 본연구에는 과학의 지혜를 과학지식의 형성 과정과 활용 과정에서 발견할 수 있는 지혜로운 행동, 태도, 방법, 생각 등의 행위의 의미로 한정하여 사용하였다. 연구 결과, 과학의 지혜의 3가지 범주와 6개의 예시를 도출하고 이를 연구자의 관점에서 해석 및 논의하였다.
첫 번째 범주는 과학적 탐구에 필요한 태도로서의 지혜이며, 이에 해당하는 예시는 합리적 의심과 개방적 태도 및 최선의 대안을 찾는 노력이다. 두 번째 범주는 문제 해결에 유용한 방법으로서의 지혜이며, 이에 해당하는 예시는 조건을 변화시켜보는 사고방식과 과학의 언어를 사용하는 소통방식이다. 마지막으로 세 번째 범주는 과학과 인간의 관계에 대한 고찰로서의 지혜이며, 이에 해당하는 예시는 과학과 사회의 관계에 대한 이해와 과학과 나의 관계에 대한 인식이다. 결론에서는 미래 과학교육의 대안적 목표로서 지혜 지향적 과학교육을 제안하고 그 의미와 시사점에 대해 논의하였다.
This study, from a critical view on knowledge-centered science education, aims to explore the wisdom that can be acquired from science. In other words, to find the categories and examples of Wisdom of Science(WOS) that can be shared in science classroom is the purpose of this study. For the data collection, twelve hours of physics classes of three high schools were observed, together with teacher interviews and student interviews. Collected data were analyzed qualitatively based on the operational definition of WOS. In this study, WOS was defined in a limited sense to mean wise action such as behaviors, attitudes, methods, and thoughts that can be found in the process of formation and application of scientific knowledge. The results of this study, i.e. three categories and six examples of WOS, can be summarized as follows. First category of WOS is wisdom as a scientific attitude. The examples of this category are rational suspicion and open-minded attitude, and effort to find the best way in given situation. Second category of WOS is wisdom as a method for problem solving. The examples of this category are thinking with changing the conditions, and communication using the language of science. Third category of WOS is wisdom as a reflection about science and human. The examples of this category are understanding of the relationship between science and society, and perceiving the relationship between science and my life. In conclusion, Wisdom-oriented Science Education as an alternative goal of future science education is suggested with its meanings and implications.
ISSN
1226-5187
URI
https://hdl.handle.net/10371/206350
DOI
https://doi.org/10.14697/jkase.2018.38.6.793
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Related Researcher

  • College of Education
  • Department of Physics Education
Research Area Education Policy and International Comparison, Science Classroom Culture & Interactions in East Asia, Science Education in Hyper Connected Society with New Technologies

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share