Publications

Detailed Information

실행공동체 관점에서 과학교실문화 분석을 위한 조사도구의 개발 및 적용 : Development and Application of the Measuring Instrument for the Analysis of Science Classroom Culture from the Perspective of Community of Practice

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

천은겸; 나지연; 정용재; 송진웅

Issue Date
2015-02
Publisher
한국과학교육학회
Citation
한국과학교육학회지, Vol.35 No.1, pp.131-142
Abstract
이 연구의 목적은 실행공동체(Community of Practice)의 관점에서과학교실문화를 분석하기 위한 조사도구를 개발하고 이를 적용하여그 활용가능성을 확인하는 데 있다. 문헌연구를 통하여 실행공동체의구조적 요인을 설정하고 요인에 따른 예비문항을 개발하였다. 초등학교 4학년, 6학년, 중학교 2학년 총 219명의 학생들에게 예비조사를실시하여 문항 타당도 및 신뢰도를 검증하였다. 탐색적 요인분석을통하여 수정된 도구는 학습 책임감(responsibility for learning), 공동의 관심사(common interest), 호혜적 인간관계(mutual relationships), 개방적 참여(open participation), 실행(practice)의 총 5개 요인 27개 문항으로 구성되었다. 개발된 조사도구를 사용하여 초등학교4학년과 6학년 학생 총 706명을 대상으로 본 조사를 실시하고 확인적요인분석 및 신뢰도 분석을 실시하였다. 이를 통해 조사도구가 타당한도구임을 확인하였으며, 초등학교 과학교실 공동체의 특성을 구조적요인별, 학년별, 성별, 교사 특성별로 비교하여 분석하였다. 이 연구를통하여 개발된 조사 도구는 공동체적 관점에서 과학교실을 분석하는데 활용될 수 있을 뿐만 아니라 바람직한 과학교실의 공동체를 위한시사점을 제안할 수 있을 것으로 기대된다.
The purposes of this study are to develop a measuring instrument for the analysis of science classroomculture from the perspective of Community of Practice (CoP) and to confirm its feasibility. We set thestructural factors of CoP and developed preliminary questions through literature review. The validityand reliability of the instrument were examined and modified through the pilot survey participated bya total of 219, 4th, 6th, and 8th grade students. The modified instrument consisted of 5 factors ofresponsibility for learning, common interest, mutual relationships, open participation, and practice,comprising a total of 27 items. As the main survey, confirmatory factor analysis and reliability analysisof the instrument were carried out with a total 706 students of the 4th and 6th grade. This measuringinstrument was validated and used for analyzing the culture of science classroom CoP of elementaryschool by comparing the data from the main survey in terms of structural factors, grade, gender, andteacher type. The measuring instrument is expected to be used not only for analyzing science classroomculture from the perspective of CoP, but also for offering implications for the desirable science classroom culture.
ISSN
1226-5187
URI
https://hdl.handle.net/10371/207280
DOI
https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.1.0131
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Related Researcher

  • College of Education
  • Department of Physics Education
Research Area Education Policy and International Comparison, Science Classroom Culture & Interactions in East Asia, Science Education in Hyper Connected Society with New Technologies

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share