Publications

Detailed Information

입자-파동 이중성에 대한 교재의 표현에 대한 분석 : Analysis of Textbooks' Expressions about Wave-particle Duality

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

정용욱; 송진웅

Issue Date
2011-05
Publisher
한국물리학회
Citation
새물리, Vol.61 No.5, pp.479-488
Abstract
본 연구는 양자역학의 주요 개념들을 본격적으로 학습하기 전에 도출가능한 입자-파동 이중성에 대한 적절한 해석을 탐색하였다. 이를 위해교재에서 발견할 수 있는 이중성에 대한 진술들로부터 서로 다른 의미를갖는 네 가지 표현들을 추출하였고, 각 표현들의 적절성에 대해분석하였다. 특히 관찰과 추론을 구분하는 분석틀을 통해 이중성과관련된 실험들을 사례 분석하여 교재에서 널리 소개되는 이중성에 대한표현들이 갖는 문제점을 드러내고, 이중성의 의미를 요약하는 보다적절한 표현을 제안하였다. 또한 10종의 고등학교 교과서와 대학교의현대물리학 교재를 분석하여, 대부분의 교재가 학생의 오해를 유발할 수있는 여러 진술들을 포함한다는 문제점을 확인하였다.
ISSN
0374-4914
URI
https://hdl.handle.net/10371/207989
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Related Researcher

  • College of Education
  • Department of Physics Education
Research Area Education Policy and International Comparison, Science Classroom Culture & Interactions in East Asia, Science Education in Hyper Connected Society with New Technologies

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share