Publications

Detailed Information

과학 교과서의 예시 유형 분석틀 개발 : Development of an Analytical Framework for the Exemplification Type of a Science Textbook

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

조광희; 송진웅; 서정아

Issue Date
2010-03
Publisher
한국물리학회
Citation
새물리, Vol.60 No.3, pp.283-292
Abstract
이 연구에서는 개념 학습에 관련된 과학 교과서의 예시 유형 특징을 보옂는 분석틀을 개발하고 실제 교과서 분석에 적용하여 이 분석틀의 타당성 등을 검토하였다. 먼저 선행 연구 등을 바탕으로 교과서 평가에 있어 개념에 대한 내용 구성이 가장 중요한 부분 중 하나임을 도출하고, 이를 위해 개념과 예시의 관계에 대한 분류를 시도하였다. 예시 유형을 분석하기 위한 기준으로 예의 논리적 배치, 상황, 제시, 외적 표상, 안내-발견 수준을 제시하였다. 또 7학년 과학 교과서 1종을 대상으로 역학 개념에 관한 예를 분석하여 분류 기준의 명료화, 타당성 검토 등을 실시하였다. 예시 유형 분석틀이 교과서의 예시 유형에 대한 정보를 수치화하므로, 이 분석틀이 교과서에 제시된 예시 유형의 특징을 파악하는 데 있어 유용함을 확인하였다.
ISSN
0374-4914
URI
https://hdl.handle.net/10371/208159
DOI
https://doi.org/10.5467/JKESS.2011.32.1.99
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Related Researcher

  • College of Education
  • Department of Physics Education
Research Area Education Policy and International Comparison, Science Classroom Culture & Interactions in East Asia, Science Education in Hyper Connected Society with New Technologies

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share