Publications
Detailed Information
Development of Badminton Participation Promotion Program for College Students in Beijing, China: Based on Theory of Planned Behavior : 중국 북경 대학생들을 위한 배드민턴 참여 증진 프로그램 개발 : 계획된 행동 이론에 기반하여
Cited 0 time in
Web of Science
Cited 0 time in Scopus
- Authors
- Advisor
- 이충근
- Issue Date
- 2024
- Publisher
- 서울대학교 대학원
- Keywords
- Theory of planned behavior ; Elicitation study ; Badminton ; Intention ; College students ; Program development
- Description
- 학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 체육교육과,글로벌스포츠매니지먼트전공, 2024. 2. 이충근.
- Abstract
- Development of Badminton Participation Promotion Program for College Students in Beijing, China: Based on the Theory of Planned Behavior Ruoqi Mao Global Sports Management Major Department of Sports Education The Graduate School Seoul National University This study aims to identify and analyze the predictors of Chinese college students intention of badminton participation on the basis of the elicitation study and the theory of planned behavior. Based on the factors which can predict intention, combining with previous research, the study will develop promotion programs to stimulate the intention of college students intention of badminton participation and enhance their participation behavior. The theory of planned behavior is one of the most successful theories currently used to understand and predict exercise behavior and has been widely used in the study of exercise psychology, which can provide strong theoretical support for the development of scientific and effective intervention strategies for exercise behavior. When using the theory of planned behavior to study the factors influencing intention and behavior, a method is suggested to be used to identify the target groups cognitive factors better, which is the elicitation study. The elicitation study is aimed to identify specific groups behavioral, normative, and control beliefs and to gain accurate information about the cognitive context of individual behavior. To obtain salient beliefs of college students regarding participation in badminton an elicitation study was conducted using open-ended questionnaires in the first round of the survey. There were 4 behavioral beliefs (Improves health, Relieves stress, Causes injury, Causes too much time), 2 normative beliefs ( Parents , Friends ), and 3 control beliefs ( Sports partner , Lack of time, Lack of facilities) obtained by counting the frequency of occurrence of each item. Based on the results obtained in the first-round survey, the main survey was conducted using a 7-point Likert-type scale questionnaires to identify the beliefs that can significantly affect intention. To analyze the survey results multiple-regression analysis was performed using SPSS 21.0 and SAS 9.4. The results of main survey show that 4 salient beliefs have a significant role in predicting Chinese college students intention of badminton participation. There were Causes injury, Causes too much time, Parents, and Sports partner. Based on the results gained from 2 rounds of surveys and the existing literature, the following intervention programs were formulated. (1) Use mobile platforms to deliver educational messages about Participate in badminton actively to college students and parents. (2) Let the Role Model share experience. (3) Develop the Badminton Assistant sports application to arrange sports schedules and find sports partners for college students. This study provides theoretical support for a better and more accurate understanding of the salient beliefs that can predict Chinese college students intention to participate in badminton. Also, it is of great significance to promote college students to participate in badminton and, ultimately, the development of their overall health. At the same time, this study enriches the research on badminton. Since badminton is one of the most popular sports all over the world, it can also provide some theoretical inspiration to promote its broader participation.
본 연구는 도출 조사 및 계획된 행동 이론에 기반하여 중국 대학생들의 배드민턴 참여 의도 예측 요인을 규명하고 분석하고자 하였다. 의도에 유의한 영향을 미칠 수 있는 요인들을 바탕으로 선행연구와 결합하여 대학생들의 배드민턴 참여 의도를 자극하고 그들의 참여 행동을 증진시키기 위한 개입 프로그램을 개발하고자 하였다. 계획된 행동 이론은 현재 운동 행동을 이해하고 예측하는데 가장 성공적인 이론으로 운동 심리학 연구에 널리 활용되어 운동 행동에 대한 과학적이고 효과적인 개입전략 개발에 강력한 이론적 지침을 제공할 수 있다. 계획된 행동 이론을 활용하여 의도와 행동에 영향을 미치는 요인을 연구할 때 대상집단의 인지적 요인을 더 잘 규명할 수 있는 방법을 제시하고자 하는데, 이는 도출 조사이다. 도출 조사의 목적은 특정 집단의 행동 신념, 규범 신념, 통제 신념을 파악하고 개인 행동의 인지적 맥락에 대한 정확한 정보를 얻는 것이다. 배드민턴 참여와 관련한 대학생들의 핵심 신념을 얻기 위해 1차 조사에서는 개방형 설문지를 활용한 도출 조사를 실시하였다. 행동 신념은 4가지("건강증진", "스트레스 해소", "부상", "시간 소모"), 규범 신념은 2가지("부모", "친구"), 통제 신념은 3가지("스포츠파트너", "시간 부족", "장소 부족")으로 각 항목의 발생빈도를 집계하여 구하였다. 1차 조사에서 얻어진 결과를 바탕으로 의도에 유의한 영향을 미칠 수 있는 신념을 파악하기 위해 7점-리커트 척도 설문지를 활용하여 본 조사를 실시하였다. 설문 결과를 분석하기 위해 SPSS 21.0과 SAS 9.4를 사용하여 다중회귀 분석을 시행하였다. 본 조사 결과에는 4가지 핵심 신념이 중국 대학생들의 배드민턴 참여 의도를 예측하는데 유의한 역할을 하는 것으로나타났다. 부상", "시간 소모", "부모", "스포츠파트너"가 있었다. 본 연
구의 결과와 기존 연구를 바탕으로 다음과 같은 개입 프로그램을 개발하였다. (1) 모바일 플랫폼을 활용하여 대학생과 학부모에게 "배드민턴에 적극적으로 참여하라"에 대한 교육적 메시지를 전달하기. (2) "롤 모델"이 경험을 공유하도록 하기. (3) "배드민턴 조수"라는 스포츠 어플리케이션을 개발하여 대학생들의 스포츠 일정을 정리하고 스포츠 파트너를 찾기.
본 연구는 중국 대학생들의 배드민턴 참여 의도 예 요인에 대한 보다 나은 정확한 이해를 위한 이론적 지침을 제공하였다. 또한 대학생들의 배드민턴 참여를 증진시키고 궁극적으로 그들의 전반적인 건강을 향상시키는데 큰 의의가 있다. 동시에 본 연구는 배드민턴에 대한 연구를풍부하게 하고 있다. 배드민턴은 세계적으로 가장 인기 있는 스포츠 중하나이기 때문에 배드민턴의 보다 폭넓은 참여를 촉진할 수 있는 이론적지침을 제공할 수도 있다.
- Language
- eng
- Files in This Item:
- Appears in Collections:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.