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The impact of utilizing errors in text on memory : 텍스트 학습에서 오류 활용이 기억에 미치는 영향

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Authors

박민희

Advisor
신종호
Issue Date
2024
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
오류
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 교육학과(교육학전공), 2024. 2. 신종호.
Abstract
The current study aimed to investigate the impact of utilizing errors in text-based environments on memory retention among 5th grade students, taking into account their prior knowledge levels. A total of 158 participants participated in the experiment for two days and the data of 131 students were analyzed. The participants were assigned to one of two groups. The control group studied text that included only correct information. On the contrary, the experiment group studied text that included intentional errors. The participants in the experiment group were asked to discover and correct the errors by themselves to rectify their misconceptions. Corrective feedback was provided to them if needed. Afterwards, the immediate and delayed posttest scores of the control and experiment group were compared.
The findings of the study showed that utilizing errors in text-based environments led to higher memory retention. Specifically, the experiment group performed significantly better than the control group on the delayed posttest, but not the immediate posttest. This finding is in line with previous research that shows that studying with erroneous examples is beneficial for memory retention. In addition, prior knowledge partially mediated the relationship between utilizing erroneous examples and memory retention. The interactive effect of learning condition and prior knowledge was only significant in the immediate posttest. The interactive effect of learning condition and prior knowledge showed that students with low prior knowledge performed better on the immediate posttest than students with high prior knowledge. This demonstrates that students with low prior knowledge benefited more from studying with erroneous examples.
This result contrasts with some previous studies that showed that students with high prior knowledge perform better when studying with erroneous examples. However, other studies show that prior knowledge does not have an interactive effect with learning condition. This means that students with low prior knowledge may benefit from studying with erroneous examples as well. Thus, the current study adds to the literature by demonstrating that students with low prior knowledge can also benefit by learning from erroneous examples.
Although the study has some limitations such as not asking the students to find all the errors in the text and not asking the students to self-explain the errors, it contributes to a more comprehensive understanding of utilizing errors in the learning environment. The study particularly adds to the literature by having explored erroneous examples in the domain of science, since previous literature only examined erroneous examples in the domain of mathematics. The study supports the notion that utilizing erroneous examples leads to better memory retention and highlights the importance of addressing prior knowledge when dealing with erroneous examples.
본 연구는 텍스트 기반 환경에서 오류가 사전지식 수준에 따라 기억에 미치는 영향을 살펴보았다. 초등학교 5학년 158명이 연구에 참여하였으며, 이 중 131명의 데이터가 최종 분석에서 활용되었다. 연구참여자는 통제 집단과 실험 집단 중 하나에 할당되어 2일 동안 실험에 참여하였다. 통제 집단은 오류가 포함되지 않는 텍스트를 학습하였다. 반면, 실험 집단은 의도적으로 오류가 포함된 텍스트를 학습하였다. 실험 집단에 할당된 학생들은 오류를 발견하고 수정하라는 지시를 받았다. 필요할 경우 피드백이 제공되었다. 통제 집단과 실험 집단의 사후 및 추후 시험 결과를 비교하고자 하였다.
연구결과 텍스트 기반 환경에서 오류를 활용하는 것이 더 높은 기억으로 이어졌다. 구체적으로, 실험 집단이 통제 집단보다 추후 시험에서 더 높은 점수를 받았다. 이 결과는 오류가 포함된 예제를 학습하는 것이 기억에 효과적이라는 선행 연구와 일치한다. 또한, 사전지식이 오류 처치와 기억 간의 관계를 부분적으로 조절하였다. 오류 처치와 사전지식은 사후 시험에서만 유의미한 상호작용효과를 보였다. 흥미로운 결과는 사전지식이 낮은 학생들이 사전지식이 높은 학생들보다 사후 시험에서 더 높은 점수를 받았다는 점이다. 이는 사전지식이 낮은 학생들이 오류가 포함된 텍스트를 학습하는 것에 더 긍정적인 효과를 보였다는 것을 시사한다.
이러한 결과는 사전지식이 높은 학생들이 오류가 포함된 예제를 통해 공부하는 것에 긍정적인 효과를 보인다는 선행연구와 상반된 결과이다. 그러나 다른 연구에서는 사전지식이 오류 처치와 의미 있는 상호작용효과를 보이지 않는다고 보고하기도 하였다. 이에 따르면 사전지식이 낮은 학생들도 오류가 포함된 예제를 통해 긍정적인 효과를 기대할 수 있다. 따라서 본 연구는 사전지식이 낮은 학생들도 오류가 포함된 예제를 통해 학습할 수 있다는 선행연구와 일관된다. 본 연구는 오류가 포함된 예제를 통해 긍정적인 효과를 보일 수 있는 특정 조건들을 밝히는 것의 중요성을 다시 한번 확인하였다.
본 연구는 자기 설명과 같은 조건들을 연구에 포함하지 못한 한계가 있다. 이러한 한계점에도 불구하고 본 연구는 오류가 포함된 예제를 학습 상황에서 활용할 수 있는 방법에 대한 포괄적인 이해에 기여한다. 특히 선행연구에서는 오류가 포함된 예제를 수학 분야에서만 살펴보았지만, 본 연구는 과학 분야를 살펴보았다는 것에 의의가 있다. 본 연구는 오류가 포함된 예제가 더 높은 기억에 기여하며 사전지식의 영향을 함께 살펴볼 필요성을 시사한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/210360

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000183133
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