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사회과학대학 교수 연구업적 평가의 바람직한 방향
An Effective Faculty Evaluation System

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Authors
최인철
Issue Date
2008
Publisher
서울대학교 사회과학연구원
Citation
한국사회과학, Vol.30, pp. 195-206
Keywords
평가의 목적절차적 정당성
Abstract
본 글은 서울대학교 사회과학대학의 교수연구업적 평가 시스템이 추구해야 할 목적과 그 절차에 대한 제언들을 담고 있다. 교수연구업적 평가에서 간과되고 있는 가장 중요한 사항은 평가의 목적이다. 이상적인 업적 평가는 교수들의 발전(development)을 위한 것이어야 한다. 평가 시스템이 승진과 재임용 심사만을 위한 처벌적인(punitive)목적으로만 존재한다는 인식이 존재하는 한 업적 평가 강화 노력은 저항에 직면할 수 밖에 없다. 평가의 절차는 1) 일관성 2) 전문성 3) 연속성 4) 양방향성 요소를 갖추고 있어야 한다. 특히 주기적인 평가 시스템을 도입하여 심사 대상자가 승진과 정년 보장의 기준을 충족시킬 수 있도록 도와주는 기능을 담당하여야 한다. 연구업적 평가의 기준은 각 학문 분야의 다양성을 고려하되 peer review에 의한 연구물이 핵심이 되어야 한다.

This paper discusses the purpose and the procedure of effective faculty research

evaluation system of College of Social Sciences in Seoul National University. What is

often ignored, yet most critical in discussions of faculty research evaluation is its purpose.

The most important goal of an evaluation system is to help faculty members grow and

develop their research competency, not to punish them. To obtain this goal, an evaluation

system should be 1) consistent, 2) professional, 3) periodic, and 4) participatory. It is also

important to base faculty research evaluation on peer reviewed products. Some other

suggestions are also discussed.
ISSN
1226-7325
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/37763
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Center for Social Sciences (사회과학연구원)한국사회과학한국사회과학 vol.30 (2009)
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