Browse

경찰조직의 학습구축이 조직유효성에 미치는 영향관계분석
A study of organizational effectiveness for the learnging construction of police organizations

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
장철영; 정우열; 최인규; 전기우
Issue Date
2008-09
Publisher
서울대학교 행정대학원
Citation
행정논총, Vol. 46 No. 3, pp. 295-328
Keywords
경찰조직학습구축지원시스템조직유효성매개효과Police OrganizationLearning ConstructionSupporting SystemOrganization EffectivenessIntermediation Effect
Abstract
본 연구는 경찰조직의 유효성 향상을 위해 조직 내 학습구축 수준이 어느 정도인지를 알아보고자 하였다. 분석의 평가요인으로 학습구축수준(개인차원의 학습, 팀 차원의 학습, 조직차원의 학습)과 지원시스템(리더, 보상시스템, 조직구조)으로 구분하였고, 직무만족이라는 매개변수를 이용하여 좀 더 효과적인 조직유효성 제고를 위한 조직관리 차원의 분석을 실시하였다. 분석결과를 살펴보면, 각 요인들은 조직유효성에 유의미한 영향관계가 있는 것으로 나타났으며, 특히 매개변수인 직무만족은 매개효과가 가장 강함을 보였다. 그 다음으 로 개인차원의 학습이 조직유효성 향상에 중요한 요인으로 분석되었다. 본 연구를 통해 얻은 함의는 경찰조직의 학습조직 구축을 위해서는 조직구성원들의 직무만족 수준을 강화하고, 개인차원의 학습이 지속적으로 이루어지도록 조직관리적 차원의 의사결정이 보다 적극적으로 이루어져야 할 것이다. The purpose of this research is to recognize how the learning construction level of organization increases the effectiveness level of police organizations. This study is divided into the learning construction level (individual, team, and organization level) and supporting system (leadership, compensation system, organizational structure) for analytical estimation factors. The study also executed an analysis using job satisfaction as the parameter for increasing organizational effectiveness. When the results of the analysis were examined, each factor was shown to have a positive effect on organizational effectiveness, and job satisfaction was particularly shown to have the strongest intermediation effect. Individual learning was found to be the second most important factor. The implication of this study is that it is necessary to strengthen job satisfaction to build up police rganizations as learning organizations. Finally, management decision making should be more active to promote ongoing learning at the individual level.
ISSN
1229-6694
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/70014
Files in This Item:
Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Korean Journal of Public Administration (행정논총)Korean Journal of Public Administration (행정논총) vol.46(3) (2008)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse