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복잡계로서 생태계와 법계
The Ecosystem and Dharma-dhātu as a Complex System

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Authors
김종욱
Issue Date
2011
Publisher
서울대학교 철학사상연구소
Citation
철학사상, Vol.41, pp. 7-36
Keywords
복잡계비선형 인과혼돈창발항상성자기 조직화생태계법계Complex SystemNonlinear CausalityChaosEmergenceHomeostasisSelf-organizationOpennessEcosystemDharma-dhātu
Abstract
복잡계란 ‘구성요소 간 비선형 상호작용의 체계’라고 정의되는데, 이때 복잡함이란 단순한 무질서의 혼란을 가리키는 것이 아니라, 기존 구조가 붕괴되고 신 구조가 창출되었다가 다시 붕괴되고 또 창출되는 혼돈과
질서의 피드백적인 복합성을 의미한다. 그리고 중복되는 반복이 중층적으로 끝없이 되풀이되는 ‘중중무진’이야말로 순환적 되먹임으로 인한 복잡성과 유사하다는 점에서, 복잡계는 화엄적으로 표현하면 ‘중중무진법계’라고 볼 수 있다. 이런 복잡계는 비선형적이고, 창발적이며, 비환원적이고, 항상성을 지니며, 자기 조직적이고, 부분임과 동시에 전체이며, 개방적이라는 특징을 지닌다. 특히 에너지와 물질과 정보를 교환 소통하는 개방 체계라는 점에서 복잡계는 곧 생태계를 가리킨다. 그리고 생태계는 상호의존성에 기반한 순환성과 항상성을 기본 원리로 하는데, 불교에선 이런 상호의존성을 연생성 혹은 연기법이라 한다. 이런 연기라는 원리에 의해 관류되어 있는 세계, 상호의존하여 이루어진 모든 존재자로서의 일체법이 법계이다. 따
라서 비선형 복잡계와 생태계와 법계는 그 본질을 상호의존성과 연기성으로 공유하고 있기 때문에, 현대의 종합 과학으로서 시스템학과 생태학이 발견한 세계인 비선형계와 생태계는 불교적으로 표현하면 한마디로 법계라고 부를 수 있는 것들이다.
The complex system is defined as a system of the nonlinear interaction of components. The complexity is not a disordered complication but a feedback composition of the old structure collapse (positive entropy, positive feedback) and the new structure
creation (negative entropy, negative feedback). Because this complexity of the circular feedback is similar with that of the
continuous cycling of the overlapped repetitions, the complex system implies the endlessly doubled dharma-dhātu in Huayen Buddhism.
The complex system is characterized by nonlinear causality, emergence, nonreduction, homeostasis, self-organization, nonhierarchy, and openness. In this system a whole is more than just the sum of its parts. And the nonlinear interaction of cause and effect means
interdependence with multiple conditions, so the nonlinear complex system thought may be called the net-style thought and indra-jala thought.
An open system for the exchange of energy, materials and information, the complex system resembles an ecosystem. An ecosystem is characterized by its circularity and homeostasis, which are based on
interdependence. In Buddhism, this interdependence is called pratītyasamutpāda. The world penetrated with this interdependence and all dharmas composed with interdependent beings are dharma-dhātu.
Because the nonlinear complex system, the ecosystem and dharma-dhātu have in common the principles of interdependence, the nonlinear world and ecosystem to be discovered in the complexity of science and ecology as a contemporary integrated science imply the Buddhist dharma-dhātu.
ISSN
1226-7007
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/75995
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Philosophy (철학과)철학사상철학사상 41호 (2011)
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