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“광기와 절망”의 예술: 조셉 콘라드의 『비밀 요원』에 그려진 ‘비정상적’ 개인과 ‘국가’
An Art of “Madness and Despair”: ‘Abnormal’ Individual and the ‘State’ in Joseph Conrad’s The Secret Agent

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Authors
정서현
Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 인문대학 영어영문학과
Citation
영학논집, Vol.32, pp. 15-34
Keywords
normalitymadnessindividualauthoritythe StatepoliceanarchismironyModernismnovel
Abstract
“광기와 절망”(madness and despair)을 자발적으로 선택하는 자는 누구인가. 조셉
콘라드(Joseph Conrad)의 『비밀 요원』(The Secret Agent)은 ‘비정상적’인 인물들의 향
연을 통해 과학적 진실의 추구와 그로부터 가능해질 번영에 대한 집단적 믿음이 기대고
있는 허술한 토대를 폭로한다. 이 작품은 내용의 비극성과 등장인물들이 보여주는 사회
에 대한 불신, 비인간성 등을 근거로 철저하게 비관적인 세계관을 표현한 작품으로 해
석되어 왔다. 프라이(Northrop Frye), 빌리(Billy)와 오어(Orr) 등의 비평가는 앞서 언
급한 특징들을 지적하며 사회적 도덕성의 문제를 작품 논의의 핵심으로 제기했고, 무정
부주의자를 주인공으로 내세우고 폭탄 테러를 중심사건으로 다룬다는 점에서 실제 일
어났던 그리니치(Greenwich) 폭탄 테러 사건과 연관을 짓는 정치적 비평도 다수 존재
했다. 이 작품이 특정한 ‘정치적 철학’을 가지고 있지 않다는 작가 본인의 설명에도 불구
하고 작가의 전기적 특성에 의거한 정치적 성향을 중심에 두고 작품의 부도덕함, 혹은
일관성 없음을 비판하는 논의가 많았던 것이다. 한편 이와 같은 정치적 독해가 간과한
개별 인물들의 삶에 대한 관심은 위니(Winnie)로 대표되는 사적 영역의 재현에 주목하
며 인간 심리에 대한 작가의 탁월한 감각을 높이 평가한 심리병리학적(psychopathological)
비평들로 표현되었다. 그러나 『비밀 요원』의 공적 영역에 집중한 정치적 비평은
작품 자체를 보기보다는 구체적인 작가 개인의 성향에 대한 분석에 치우쳐 왜곡된 해석
을 불러왔고, 사적 영역에 집중하는 읽기는 병적인 개인들의 삶에 대한 진단에 그쳐 사
회 구조와의 밀접한 관계 속에서 생동하는 인물들의 의의를 간과하기 쉽다.
전체로서 작품의 성취를 파악하기 위해서는 사회적·정치적인 문제와 사적 문제의
연관성을 살펴보는 일이 중요하다. 가장 정치적으로 보이는 무정부주의라는 소재와 가
장 개인적으로 보이는 남편 살해 및 자살이라는 소재가 이 작품에서처럼 결합해야만
했던 주제적 특성에 대한 분석이 필요한 것이다. 『비밀 요원』을 관통하는 기저의 문제
의식은 위니와 벌록의 사적 비극의 중심에 ‘국가’가 있다는 사실이다.
Joseph Conrad’s The Secret Agent questions the authority and absoluteness
of the ‘State’ through the demonstration of myriads of ‘abnormal’ individuals.
Underlying the seemingly private tragedy of Winnie and Verloc is the ‘State’
and its obsession towards normality. ‘Abnormal’ behaviors of the characters
are described more as symptoms of the intrinsic violence of the national authority
than as peculiar anomaly. Tenaciously deconstructing the dichotomy
of normal/abnormal, Conrad also reveals the instability of the common belief
in scientific knowledge, and thus presents ironic narrative style in The Secret
Agent.
Who is the mad one indeed? Comparing Winnie with Stevie, the narrator
blurs the boundary of madness. Still, many of the characters regard the State
and the police as the agents serving to protect them by securing the ‘normality’
of the society. However, the ‘normality’ they protect is often rather awkward
and coercive. Only under collective pretense, can the police and the State function
‘normally.’ The punishment imposed on ‘abnormal’ individuals consolidates
the absoluteness of the State in each individual’s perception. Added on
the skepticism towards the authority of the State is still more acerbic sarcasm
cast on the anarchists. Although by definition defiant against the established
orders, the anarchists in the novel turns out to be acquiescent individuals
seeking the safeguard of the society.
Adopting the scheme of ironic narrative, Conrad involves the readers in
the process of suspecting the social perception of normality and the security it substantiates. Conrad’s attempt may also be considered with regard to Lukács’ theory of the novel. While portraying the hopelessness and vulgarity
of reality, The Secret Agent paradoxically illuminates significant struggle
against the absoluteness which is not real.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/76262
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)English Language and Literature (영어영문학과)영학논집(English Studies)영학논집(English Studies) No.32 (2012)
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