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벌새의 비행메커니즘과 유동특성에 대한 2차원 수치해석 연구 : A Two-dimensional Numerical Study of Hummingbird"s Flight Mechanisms and Flow Characteristics

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dc.contributor.author이현도-
dc.contributor.author김진호-
dc.contributor.author김종암-
dc.creator김종암-
dc.date.accessioned2013-05-24T07:37:27Z-
dc.date.available2013-05-24T07:37:27Z-
dc.date.issued2009-08-
dc.identifier.citation한국항공우주학회지, Vol.37 No.8, pp. 729-736-
dc.identifier.issn1225-1348-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/82481-
dc.description.abstractIn order to understand flow characteristics and flight mechanism of hummingbird"s flapping flight, two-dimensional numerical analysis is carried out on the flapping motion of hummingbird, Selasphorus rufus. Hummingbird"s flapping wing motion is realistically modeled from wind tunnel experimental data to perform numerical analysis. Numerical simulation shows that, as freestream velocity changes, wing trajectory is also adjusted and it substantially affects lift and thrust generation mechanism. According to this tendency, flight domain is separated as "low speed" and "high speed" regime, and each flight domain is studied for physical understanding. As a result, the lift generation during downstroke can be explained by the well-known effects, such as leading edge vortex effect, delayed stall, wake capture and so on. In addition, the lift generation during upstroke, the unique character of hummingbird, is also examined by detailed flow analysis. The thrust generation mechanism is investigated by examining the hummingbird"s wing bone structure, vortex generation pattern and the resulting pressure gradient.-
dc.description.abstract벌새(Selasphorus rufus)의 날갯짓 운동에 의한 양력발생 및 추력발생 메커니즘을 이해하고자 2차원 수치해석을 수행하였다. 날갯짓 운동의 궤적은 풍동 실험에서 관찰된 결과를 모델링하여 해석하였다. 비행속도에 따라 날갯짓 운동 궤적이 달라지고, 그 결과 양력 및 추력의 발생 메커니즘이 변화하는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서는 이를 통하여 비행속도를 저속비행과 고속비행으로 구분하여 물리적인 이해를 하고자 하였다. 양력발생의 경우에는 기존의 날갯짓 비행의 주된 양력발생 메커니즘인 앞전와류효과(Leading Edge Vortex Effect), 실속지연(Delayed Stall), 후류포착(Wake capture)등의 메커니즘을 확인하였으며, 벌새에서 유일하게 관찰되는 Upstroke에서의 양력발생 메커니즘을 유동특성 분석을 통하여 확인하였다. 추력발생의 경우에는 벌새의 골격 구조, 와류형성 및 압력구배에 따른 합력 성분의 분해를 통하여 이해할 수 있었다.-
dc.description.sponsorship본 연구는 서울대학교 항공우주신기술연구소, 한국과학기술정보연구원의 국가 e-Science 구축 사업의 지원과 국토해양부 건설기술혁신연구개발 사업의 연구비지원(08기술혁신E01)에 의해 수행되었습니다. 또한 본 연구는 한국과학기술정보연구원의 [슈퍼컴퓨팅 응용연구 전략지원 프로그램]을 통해 수행되었습니다. 컴퓨팅 자원을 제공해 준 슈퍼컴퓨팅센터와 기술지원을 해 준 이상민 박사에게 감사합니다.-
dc.language.isokoen
dc.publisher한국항공우주학회en
dc.subject공학en
dc.subjectSelasphorus rufus-
dc.subject벌새-
dc.subjectHovering-
dc.subject제자리비행-
dc.subjectForward Flight-
dc.subject전진비행-
dc.subjectLift Generation-
dc.subject양력발생-
dc.subjectThrust Generation-
dc.subject추력발생-
dc.subjectComputational Analysis-
dc.subject전산해석-
dc.title벌새의 비행메커니즘과 유동특성에 대한 2차원 수치해석 연구en
dc.title.alternativeA Two-dimensional Numerical Study of Hummingbird"s Flight Mechanisms and Flow Characteristics-
dc.typeArticle-
dc.author.alternativeLee, Hyundo-
dc.author.alternativeKim, Jin-Ho-
dc.author.alternativeKim, Chongam-
dc.description.srndOAIID:oai:osos.snu.ac.kr:snu2009-01/102/0000004648/8-
dc.description.srndSEQ:8-
dc.description.srndPERF_CD:SNU2009-01-
dc.description.srndEVAL_ITEM_CD:102-
dc.description.srndUSER_ID:0000004648-
dc.description.srndADJUST_YN:N-
dc.description.srndEMP_ID:A001138-
dc.description.srndDEPT_CD:446-
dc.description.srndCITE_RATE:0-
dc.description.srndFILENAME:벌새의_비행메커니즘과_유동특성에_대한_2차원_수치해석_연구.pdf-
dc.description.srndDEPT_NM:기계항공공학부-
dc.description.srndEMAIL:chongam@snu.ac.kr-
dc.description.srndSCOPUS_YN:N-
dc.description.srndCONFIRM:Y-
dc.identifier.srnd2009-01/102/0000004648/8-
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