Publications

Detailed Information

교육 내용으로서의 어휘사에 대한 연구 : A Study on the lexical history as teaching materials

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

구본관

Issue Date
2008
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.21, pp. 77-127
Keywords
교육 내용어휘사어휘 변화수 관련 어휘색채 관련 어휘생활 관련 어휘높임 관련 어휘범시론인지 언어학사회 언어학teaching materialslexical historylexical changenumerical vocabulariescolor vocabulariesliving vocabularieshonorific vocabularies
Abstract
이 논문은 국어 어휘사 중 어떤 부분이 교육 내용에 포함될 수 있는지에 대해 논의한 것이다. 어휘사는 현대 국어 어휘 교육을 위해서나, 국어생활사나 문화 교육을 위해서나 중요성을 가지기 때문에 교육적인 가공을 거치게 되면 매우 가치 있는 교육 내용 요소의 하나가 될 수 있다.



The purpose of this study is to investigate lexical change and historical properties as teaching materials. The basic assumption of this study is that lexical history as teaching materials is activity of great worth. We pay special attention to the lexical history of numerical vocabularies color vocabularies, living vocabularies honorific vocabularies.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/87159
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share