Browse

속담을 활용한 한국어교재 개발의 실제
The Reality of a Textbook Development for Teaching Korean Proverbs

DC Field Value Language
dc.contributor.author최권진-
dc.date.accessioned2014-01-09T05:38:15Z-
dc.date.available2014-01-09T05:38:15Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.citation국어교육연구, Vol.21, pp. 247-278-
dc.identifier.issn1227-8823-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10371/87164-
dc.description.abstract이 연구는 필자가 출판한 『속담으로 배우는 한국어 1,2』의 개발 과정과 워칙을 정리하여 보여주고 있다. 두 권으로 구성된 이 교재는 특수한 제대인 속담을 활용하여 개발된 최초의 교재이다. 이 교재 개발을 위해 필자는 제일 먼저 한국어의 속담을 학습한 경험이 없는 외국인 한국어 학습자를 대상으로 한국어 속담을 어떻게 인식하는지 분석을 시도했다. 그런 다음에 널리 사용되는 한국어 교재 속에 포함된 한국어 속담의 현황을 분석했다. 이 두 가지 분석을 통해 한국어를 배우는 외국인 학습자를 위해서 속담을 활용한 특별한 교재가 필요하다는 것이 여실히 입증된다.

위 분석을 바탕으로 하여 필자는 한국어 속담 교재의 개발에 필요한 원칙, 개발 과정, 교재에 포함된 속담을 선정한 목적과 기준을 열거하였으며, 속담의 활용을 보여주는 예문의 구성과 그 속담들과 관련된 한국 문화에 대한 정보 등을 제공하는 원칙을 제시했다. 이 연구는 이러한 과정을 거쳐 두 권의 교재에 포함된 총 103개의 속담을 비롯하여, 그 속담들과 관련된 관용표현과 문화 항목이 수록된 목록을 제시하고 있으며, 교재의 한 단원을 구체적인 예로 들어 그 내용이 어떻게 구성되었는지 그 실제를 보여준다.



This paper is attempt to show the development process and principles of the two-volumed textbooks Learning Korean through Proverbs 1&2, which the author has published. These two volumes are the first specialized textbooks that use proverbs as their material. The paper has made survey analyses on how foreign learners(esp. Chinese students) of Korean infer meanings out of Korean proverbs, while not being taught any of them, and on the representation of Korean proverbs in a widely-used Korean language textbook. These analyses clearly show the need for teaching Korean proverbs to learners of Korean as a second or foreign language and for developing specialized textbooks using proverbs. Then the author mentions his principles of developing the textbooks, including the aims and the criteria of selecting proverbsm composing reading texts to show real usage of the proverbsm representing information on Korean culture having associations with them, etc. He shows a list of the whole 103 proverbs, idiomatic expressions and cultural items connected with the proverbs and then provides a sample chapter out of the books to present the concrete make-up and contents of the textbooks.
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 국어교육연구소-
dc.subject속담-
dc.subject한국어 교재-
dc.subject교재 개발-
dc.subject속담 교육-
dc.subjectproverb-
dc.subjectKorean language textbook-
dc.subjecttextbook Development-
dc.subjectteaching proverbs-
dc.title속담을 활용한 한국어교재 개발의 실제-
dc.title.alternativeThe Reality of a Textbook Development for Teaching Korean Proverbs-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorChoi, Gwon-jin-
dc.citation.journaltitle국어교육연구-
dc.citation.endpage278-
dc.citation.pages247-278-
dc.citation.startpage247-
dc.citation.volume21-
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 21/22 (2008)
Files in This Item:
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse