Publications
Detailed Information
플래그십 언어교육 패러다임과 한국어교육 : The Language Flagship Paradigm and Korean Language Education
Cited 0 time in
Web of Science
Cited 0 time in Scopus
- Authors
- Issue Date
- 2009
- Publisher
- 서울대학교 국어교육연구소
- Citation
- 국어교육연구, Vol.24, pp. 7-36
- Keywords
- 언어 플래그십 ; 해외 몰입 교육 ; 혁신과 보급 ; 전문 한국어 ; 초-중-고-대의 연계 ; ACTFL ; ILR ; 지속과 제도화 ; the Language Flagship ; overseas immersion ; innovation and diffusion ; Korean for professionals ; K-12 articulation ; ACTFL ; ILR ; sustainability and institutionalization
- Abstract
- 이 글의 목적은 (가) 최근 미국 연방정부 차원에서 새로운 상급 수준 외국어 교육 패러다임으로 강력히 추진되고 있는 플래그십 외국어교육의 목표(사명)가 무엇인지를 밝히고, (나) 그 목표를 달성하기 위한 방책이 무엇인가를 열 가지 항목으로 나누어 설명하고, (다) 이러한 열 가지 방책을 하와이대학 한국어 플래그십센터가 어떻게 추진하고 있는지를 제시하고, 끝으로 (라) 플래그십 교육 방식이 미래의 외국어로서의 한국어교육에 시사하는 바가 무엇인지를 살피는 것이다. 이 글에서 의도하는 바는 한국어를 배우는 학생을 최상급 수준까지 훈련시키기 위해서는, 플래그십 교육 패러다임이 추구하는 방향과 방책에 따라서 기존 프로그램이 개편되어야 하고 교과과정, 교수법, 교재, 평가도구 등이 대폭 개선되어야 한다는 것을 주장하고자 하는 것이다.
The main goals of this paper are (a) to state the mission of the Flagship language education that has recently been launched in the United States as a new paradigm of advanced-level foreign language education, (b) to identify and present ten major innovative strategies of the Flagship education that are implemented to achieve the stated Flagship mission, (c) to showcase how these strategies are implemented in Korean language education led by the Korean Language Flagship Center at the University of Hawaii at Manoa, and (d) to suggest future directions the education of Korean as a foreign language (KFL) should take. The intent of the paper is to suggest that overall KFL education be restructured, improved, and enhanced in order to train students to achieve superior (professional) level proficiency in language and culture. One well-tested way to accomplish this goal is to follow, as much as needed, the lines implemented by the Flagship education.
- ISSN
- 1227-8823
- Language
- Korean
- Files in This Item:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.