Publications

Detailed Information

플래그십 언어교육 패러다임과 한국어교육 : The Language Flagship Paradigm and Korean Language Education

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

손호민

Issue Date
2009
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.24, pp. 7-36
Keywords
언어 플래그십해외 몰입 교육혁신과 보급전문 한국어초-중-고-대의 연계ACTFLILR지속과 제도화the Language Flagshipoverseas immersioninnovation and diffusionKorean for professionalsK-12 articulationACTFLILRsustainability and institutionalization
Abstract
이 글의 목적은 (가) 최근 미국 연방정부 차원에서 새로운 상급 수준 외국어 교육 패러다임으로 강력히 추진되고 있는 플래그십 외국어교육의 목표(사명)가 무엇인지를 밝히고, (나) 그 목표를 달성하기 위한 방책이 무엇인가를 열 가지 항목으로 나누어 설명하고, (다) 이러한 열 가지 방책을 하와이대학 한국어 플래그십센터가 어떻게 추진하고 있는지를 제시하고, 끝으로 (라) 플래그십 교육 방식이 미래의 외국어로서의 한국어교육에 시사하는 바가 무엇인지를 살피는 것이다. 이 글에서 의도하는 바는 한국어를 배우는 학생을 최상급 수준까지 훈련시키기 위해서는, 플래그십 교육 패러다임이 추구하는 방향과 방책에 따라서 기존 프로그램이 개편되어야 하고 교과과정, 교수법, 교재, 평가도구 등이 대폭 개선되어야 한다는 것을 주장하고자 하는 것이다.



The main goals of this paper are (a) to state the mission of the Flagship language education that has recently been launched in the United States as a new paradigm of advanced-level foreign language education, (b) to identify and present ten major innovative strategies of the Flagship education that are implemented to achieve the stated Flagship mission, (c) to showcase how these strategies are implemented in Korean language education led by the Korean Language Flagship Center at the University of Hawaii at Manoa, and (d) to suggest future directions the education of Korean as a foreign language (KFL) should take. The intent of the paper is to suggest that overall KFL education be restructured, improved, and enhanced in order to train students to achieve superior (professional) level proficiency in language and culture. One well-tested way to accomplish this goal is to follow, as much as needed, the lines implemented by the Flagship education.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/87177
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share