Publications

Detailed Information

"Multiculturalization" of Korean Language Education : 한국어교육의 '다문화화'

DC Field Value Language
dc.contributor.authorFauser, Robert J.-
dc.date.accessioned2014-01-09T05:41:59Z-
dc.date.available2014-01-09T05:41:59Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.citation국어교육연구, Vol.24, pp. 119-141-
dc.identifier.issn1227-8823-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/87180-
dc.description.abstract이 논문은 중고급 및 고급 한국어 학습자가 한국어 학습자 또는 사용자로서 자기 정체성 확립 및 상징적 능력(Kramsch and Whiteside, 2008) 조정에 중점을 둔다. Marshall Berman(1982)의 모더니티(modernity) 속의 사회 변화 및 불안에 대한 이론을 바탕으로 다문화화는 모더니티로 인한 언어와 문화의 접촉에서 나오는 사회 현상으로 정의한다. 한국에서의 다문화화 과정은 한국어 교육에 많은 영향을 끼쳐 학습자의 다양화를 촉진한다.

이 문제를 추구하기 위해 2009년 후반기에 한국어 학습자 16명을 30분씩 자유로운 형태로 인터뷰했다. 언어 사용 및 정체성 확립 관련해서, 이 인터뷰들은 개인적 그리고 교실에서 학습자의 원어민 및 비원어민의 의사소통 형태에서 이루는 현상을 밝혔다. 이 결과는 또 앞으로 연구할 가치가 있는 한국어 습득 과정에서 비원어민 간에 이루어지는 대화의 역할, 원어민 및 비원어민 언어 사용자의 정체성 확립 및 정체성 교섭(identity negotiation)에 관한 여러 연구 질문을 제기한다.



This paper focuses on how learners of Korean at the high-intermediate and advanced levels construct identities and manipulate "symbolic competence"(Kramsch and Whiteside, 2008) as language learners and users. The paper draws on Marshall Berman's (1982) discussion of change and insecurity in modernity to define "multiculturalization" as modernity induced contact among languages and cultures. The process of multiculturalization has changed the face of Korean language education by creating new ever diverse groups of learners.

To investigate these issues, a series of 30-minute open-ended interviews with 16 learners was conducted in the later half of 2009. Related to identity and language use, the interviews shed light on how learners interact with native and non-native speakers, both in private and classroom discourse. These findings in turn raise a number of research questions regarding the role of discourse among non-native speakers in acquisition of Korean, learner views of native and non-native teachers of Korean, and more broadly, creation and negotiation of identity as non-native speakers of Korean.
-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 국어교육연구소-
dc.subject다문화화-
dc.subject다중언어주의-
dc.subject상황의존성-
dc.subject언어의식-
dc.subject상징적 능력-
dc.subject비원어민 담화-
dc.subject원어민/비원어민 한국어 교사-
dc.subjectMulticulturalization-
dc.subjectplutilingualism-
dc.subjectsituated cognition-
dc.subjectlanguage awareness-
dc.subjectsymbolic competence-
dc.subjectnon-native discourse-
dc.subjectnative and non-natlve teachers of Korean-
dc.title"Multiculturalization" of Korean Language Education-
dc.title.alternative한국어교육의 '다문화화'-
dc.typeSNU Journal-
dc.citation.journaltitle국어교육연구-
dc.citation.endpage141-
dc.citation.pages119-141-
dc.citation.startpage119-
dc.citation.volume24-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share