Publications

Detailed Information

중국 북경 지역 한국어 교육 현황과 과제 : On the Present State and Development Plan of Korean Language Teaching în Beijing, China

DC Field Value Language
dc.contributor.author노금송-
dc.date.accessioned2014-01-09T05:42:13Z-
dc.date.available2014-01-09T05:42:13Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.citation국어교육연구, Vol.23, pp. 33-59-
dc.identifier.issn1227-8823-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/87186-
dc.description.abstract近年来在中国各地稀国语教育得到了空前的监匾, 主噩噩现在教姻和学生的世量教材的开监研究业绵的提升事万面. 且管在上温方面取碍了骄人的血蜻,但也有不旦人章的地方. 首先,且韩国语教育内在囡嚣来看,面临董绩续提高韩国草鞋帽亟待开监精品教材且快提升教师的研究能ヲ刀等请多问题 其队外面因嚣来量,拉们也同样面临着各盟各盎凯虫对锦国语教学单位的主持力度不够自于娃济危机而带来的韩国草人才需求减少、由于中国国内鞠国语教学单位的剧增号晦的供需失衡等各种问题为此,本.立国北京地区为主,介细丁韩国语教育基本F状血,并找出丁当前存在的问团 台士对存在的羽田,エ成辑学单位教师嚣质、量材、学术研究等4个方面提出了今后立展的方向.



Korean language education has developed at record scale these years in terms of the increasing number of students and teachers, textbooks development, progress in research, etc. Despite all the achievements mentioned above, there is still room for improvement. First, some problems still exist with the internal factors of Korean language teaching, such as teachers' qualities to be improved, quality textbooks to be developed, teachers' research abilities to be enhanced. Second, some external obstacles hinder progress in Korean language teaching, like inadequate support from the government, decreasing demands for Korean majors brought about by the recent economic crisis, imbalance of supply and demand for Korean majors with the sharp increase in Korean language education institutions in China. This paper introduces the present state of Korean language teaching in Beijing, with emphasis on the problems existing in education institutions, teacher's quality, textbooks, intellectual research, etc, for the purpose of offering some suggestions for further development.



본고에서는 북경지역을 중심으로 한국어교육의 제반 환경과 향후 발전 방향을 살펴보았다. 최근 들어 북경을 중심으로 중국 전역에서 한국어 교육이 전성기를 맞이하여 교육자와 학습자, 교재 사용, 연구 실적 등에서 현저한 변화를 가져왔다. 하지만 이러한 괄목한 성과를 이루었다고 하여 만족만하고 있을 일은 아닌 것 같다. 먼저 한국어 교육의 내적 요인을 볼 때 한국어 교사 자질 향상, 이상적인 교재 개발, 교사 연구 능력 향상 등 과제가 직면해 있고, 다음 외부 요인을 살펴볼 때, 한국어 교육기관에 대한 정책적인 지원, 글로벌 경제 위기에 따른 한국어 인재 수요의 급감, 중국 내 한국어 교육기관의 급증 등과 같은 문제가 봉착해 있다. 이에 대비에 본고에서는 북경지역 한국어 교육 기본 현황과 존재하는 문제점들을 살펴보고 한국어 교육의 건전한 발전을 위해 교육기관, 교사자질, 교재, 한국어 학술 연구 등 4가지 면으로 나누어서 향후 발전 방향을 모색하였다.
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 국어교육연구소-
dc.subjectKorean language education-
dc.subjecteducation institution-
dc.subjectteacher's quality-
dc.subjecttextbook-
dc.subjectKorean language research-
dc.subject院国菌研究-
dc.subject教学单位-
dc.subject教坷素质-
dc.subject한국어 교육-
dc.subject교육기관-
dc.subject교사 자질-
dc.subject교재-
dc.subject한국어 연구-
dc.subject韩国语教育-
dc.subject教材-
dc.title중국 북경 지역 한국어 교육 현황과 과제-
dc.title.alternativeOn the Present State and Development Plan of Korean Language Teaching în Beijing, China-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorLu, Jinsong-
dc.citation.journaltitle국어교육연구-
dc.citation.endpage59-
dc.citation.pages33-59-
dc.citation.startpage33-
dc.citation.volume23-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share