Publications

Detailed Information

The Origin of Taegilm, the Large Transverse Flute of Korea

DC Field Value Language
dc.contributor.authorLee, Sang-kyu-
dc.date.accessioned2014-01-10T06:22:51Z-
dc.date.available2014-01-10T06:22:51Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.citation동양음악, Vol.20, pp. 253-267-
dc.identifier.issn1975-0218-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/87414-
dc.description.abstractThe taegum (大笒), a large transverse flute having various tone colors such as a clear dignified sound and a fascinating sound produced by a vibrating reed membrane, can be divided into two categories: the classical taegum and the folkloric taegCtm. The former is widely used in classical music such as the court music, the ensemble music of the literati, and the accompaniment of classical songs, and the latter in folk music such as improvised ensemble music (shinawi), solo instrumental music (sanjo), and the accompaniment of folk songs. Owing to the exciting vibration of the reed membrane, the taegum proves its worth particularly in solo performances. The first written reference to the taegum appears in the Samguk sagi (三國史記, Chronicles of the Three Kingdoms). Other historical treatises and archaeological findings prove that the prototype of the taegum, the hoengjok(橫笛), was already in use during the early years of the Koguryo Kingdom(37 BC-AD 668), which had accepted the music from the so-called Western Region (西城), the present Central Asia and Indian region. The taegum, one of three bamboo transverse flutes (taegum, chunggum, 中笒, and sogum, 小笒) of the Shilla Kingdom (57 BC-AD 935), is a legacy of the musical culture of the Koguryo and Paekche Kingdom.



장중하면서도 맑은 소리와, 갈대청을 울려 장쾌한 소리를 내는 등 다양한 음빛깔을 구사하는 大笒은 그 용례에 따라 정악대금과 산조대금의 두 종류로 구분된다. 즉 수제천이나 여민락 등 궁중의 어전에서 연주되던 雅樂과 宴禮樂·祭禮樂은 물론 영산회상 등 민간의 줄풍류나 대풍류, 가곡·가사·시조의 반주에 이르기까지 正樂계통의 음악 전반에 걸쳐 사용되는 정악대금과, 시나위나 산조·민요반주 등 민속음악에 사용되는 산조대금이 바로 그것이다. 이러한 대금은 장쾌한 갈대막의 떨림소리 때문에 특히 독주곡에서 그 진가를 발휘한다. 대금은 『三國史記』에 처음 기록이 나타나는데, 여러 고고학 자료와 문헌사료를 검토한 결과, 대금의 전신인 橫笛이나 笛 등의 악기가 고구려와 백제에서 이미 사용되었으며, 그에 따라 대금을 포함한 신라의 三竹은 신라가 삼국통일 이후 고구려와 백제의 음악문화를 수용한 결과라고 한다.
-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 음악대학 동양음악연구소-
dc.titleThe Origin of Taegilm, the Large Transverse Flute of Korea-
dc.typeSNU Journal-
dc.citation.journaltitle동양음악(Journal of the Asian Music Research Institute)-
dc.citation.endpage267-
dc.citation.pages253-267-
dc.citation.startpage253-
dc.citation.volume20-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share