Browse

Questioning Fieldwork and Questions from Fieldwork The Chinese Buddhist cultural and social event, the Yufo festival in England

DC Field Value Language
dc.contributor.authorTsai, Tsan-huang-
dc.date.accessioned2014-01-14T04:45:42Z-
dc.date.available2014-01-14T04:45:42Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.citation동양음악, Vol.21, pp. 77-95-
dc.identifier.issn1975-0218-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10371/87817-
dc.description.abstractThe adding of some musical performance into temples' cultural and social programmes has become a new theme in the development of Chinese Buddhist culture in England, both at the Foguang temple, London2 and Far Yue Buddhist Monastery in Birmingham.3 Material performed need not have a religious theme, or even necessarily be of Chinese origin. This apparent change of tradition by means of the addition of musical performance should perhaps be seen as a renewal of tradition, which is to say as an expression of continuity. Through this particular example, explored by way of ethnomusicological ethnographies on the celebration of Yufo festival in London's Chinatown and Far Yue Buddhist Monastery, Birmingham, this paper also looks at the topic of folk evaluation. Several questions are asked about what kind of role a researcher should display during fieldwork, a theme that is very much in contrast to previous Chinese Buddhist music research and one which emphasises the new possibilities and perspectives for study in this field. In this case, insider and outsider perspectives are regarded as being analogous to yin and yang in Chinese philosophy: they are both opposed but also intermingled. No absolutely yin or yang can be found in Taiji.



절집의 문화 및 사회 프로그램에 음악연주를 끼워넣는 일은 영국내의 중국불교문화 발전에서 중요한 테마가 되었다. 그 보기가 런던의 불광사(佛光山)와 버밍엄의 법우원(法雨院)이다. 연주되는 음악은 반드시 종교 소재를 가진 것이 아니어도 좋고, 중국 기원의 것일 필요도 아예 없다. 음악연주가 끼어들었으므로 얼핏 전통의 변화처럼 보이는 이 현상은 사실은 전통의 개신, 그러니까 연속성의 표출로 보아야 할 듯싶다. 이 글은 런던 차이나타운과 버밍엄법우원의 욕불절(浴佛節) 행사의 민족음악학적 관찰지를 통해 이 문제를 파헤치고, 아울러 대중의 평가라는 문제에도 접근하려 한다. 현장연구를 수행하는 동안의 조사자의 역할이란 어떤 종류의 것이어야 하는가에 대해 몇 가지 물음을 던질 텐데, 이는 종래의 중국 불교음악 연구와는 사뭇 대조되는 테마로서 이 분야 연구의 새로운 가능성과 전망을 강조하기 위함이다. 여기서, 내부자와 외부자의 조망이란 중국철학의 음(陰)·양(陽)처럼 서로 대립하면서 동시에 혼효되어 있는 것으로 여겨진다. 태극 안에는 절대 음도, 절대 양도 존재하지 않으므로.
-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 음악대학 동양음악연구소-
dc.titleQuestioning Fieldwork and Questions from Fieldwork The Chinese Buddhist cultural and social event, the Yufo festival in England-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthor차이, 찬황-
dc.citation.journaltitle동양음악(Journal of the Asian Music Research Institute)-
dc.citation.endpage95-
dc.citation.pages77-95-
dc.citation.startpage77-
dc.citation.volume21-
Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Asian Music Research Institute (동양음악연구소)Journal of the Asian Music Research Institute (동양음악)동양음악 Volume 21 (1999)
Files in This Item:
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse