Browse

개명관료(開明官僚)로서의 근대교원
The Elementary Teachers as the Enlightened Officials in Modern Korea

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
임후남
Issue Date
2003-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.4 No.1, pp. 105-132
Keywords
소학교한성사범학교근대교원국가교육체제개명관료유학
Abstract
대한제국기 소학교를 근간으로 하는 국가교육체제의 성립은 그 담당자로서 새로운 교원의 양성을 필요로 하였고, 이러한 필요에 따라 이제까지는 존재하지 않았던 별도의 교원양성교육기관이 설립되었다. 다수의 교원들이 양성교육기관에서 단기의 양성교육을 받은 후 교원으로 임용되었지만, 다른 한편으로 이들과 함께 지방의 유생들이 지역사회의 공천을 거쳐 소학교의 교원이 될 수 있었다. 이들 두 부류의 교원들은 교직을 관직 진출의 한 방편으로 삼았고, 실제 하급 관료에 불과하였으나 사회경제적 변화를 인식하고 그것을 주도할 수 있는 지도적 인물들이었다. 그들의 사회경제적 배경과 교육경력이 이를 잘 말해주고 있다. 그들은 매우 다양한 신분층으로 구성되어 있었으며, 유학적 소양과 함께 근대적 신지식을 겸비하고 있었던 것이다. 또한 당시 교원들은 양성과정과 임용 및 전출과정 등이 국가에 의해 관리되었고, 새로이 도입된 서구의 지식을 긍정적으로 수용한 집단이었다는 점에서 이전의 전통교원들과는 다른 집단이었다.



Since the opening of the Ports, the national education system based on the Primary Schools(Sohagkyo) has been introduced. Because the fostering of the Primary School teachers was very urgent, as the separate institute of teacher education, the Han Seong Normal School was built in the Capital of Korea. The Students of the Normal School were appointed to the teachers of the national or public elementary schools after short time teacher education. With these normal school graduates, the local intellectuals also became Primary School teachers through the recommendation of the local community. The qualification and status of these two types of Primary School teachers were different according to the completion of the teacher education or not. But the differences on the modern knowledge and the understanding of modern education were not between these two teacher groups, but between the individual teachers. The Primary School teachers had any connection with the traditional education on various phases, but they were different from the traditional teachers. Their appointment and transference were arranged by the government, and they have accepted the western modern knowledge affirmatively.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/88959
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 04 Number 1/3 (2003)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse