Browse

또래 집단 상담 프로그램이 대학생의 스트레스 및 학교 적응에 미치는 효과
The Effect of Peer Group Counseling Program on Students' Stress and Adjustment at College

DC Field Value Language
dc.contributor.author정은이-
dc.date.accessioned2014-01-16T08:34:57Z-
dc.date.available2014-01-16T08:34:57Z-
dc.date.issued2006-03-
dc.identifier.citation아시아교육연구, Vol.7 No.1, pp. 189-214-
dc.identifier.issn1229-9448-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/89060-
dc.description.abstract본 연구는 대학생들을 대상으로 또래집단상담 프로그램을 마련하여 실시한 후 대학생들의 스트레스 정도와 학교생활 적응에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 또래집단상담을 실시한 후 대학생들의 학교적응을 분석한 결과에 의하면 대인관계 및 사회 적응, 개인-정서적 적응, 대학에 대한 만족도의 하위 영역에서 실험집단의 평균이 통제집단의 평균에 비해 높게 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 학업적응에 있어서는 통제 집단의 평균이 실험집단에 비해 다소 높게 나타났으며, 이는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 그러나 학교적응 전체를 비교해 보면 실험집단의 평균이 통제집단에 비해 높게 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이를 보여 학교 적응이 향상되었음을 나타내주었다. 또한 또래집단상담을 실시한 후 대학생들의 스트레스 정도를 분석한 결과에 의하면 학교생활, 친구 및 대인관계, 자기 자신 영역에서 실험집단의 평균이 통제집단의 평균에 비해 낮게 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 스트레스 전체에서도 실험집단의 평균이 통제집단보다 낮게 나타났으며 이는 통계적으로 유의하였다. 이러한 결과는 또래 집단 상담 프로그램이 대학생의 학교 적응도를 향상시키고 스트레스를 감소시키는 데 효과가 있음을 나타내 주는 것이다.



This study administered a peer group counseling program to college students and explored its effect on students' stress level and school adjustment. Regarding college students' school adjustment, students who participated in the program showed significantly higher scores in social adjustment, personal-emotional adjustment, and institutional attachment than students who did not participate in the program. However, there was no significant difference in academic adjustment between two groups. In sum, students in the program showed the improvement in their school adjustment after the program and also they showed significantly higher school adjustment overall than student not in the program. Regarding college students' stress level, students in the program showed significantly lower stress about school, interpersonal relationship, and self than students not in the program. Overall students in the peer group counselling program had less stress after participation. In conclusion, the peer group counseling program was effective in improving college students' school adjustment and managing their stress.
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 교육연구소-
dc.subject또래 집단 상담-
dc.subject스트레스-
dc.subject학교 적응-
dc.subjectpeer group counseling-
dc.subjectstress-
dc.subjectadjustment-
dc.title또래 집단 상담 프로그램이 대학생의 스트레스 및 학교 적응에 미치는 효과-
dc.title.alternativeThe Effect of Peer Group Counseling Program on Students' Stress and Adjustment at College-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorJeong, Eun-I-
dc.citation.journaltitle아시아교육연구 (Asian Journal of Education)-
dc.citation.endpage214-
dc.citation.number1-
dc.citation.pages189-214-
dc.citation.startpage189-
dc.citation.volume7-
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 07 Number 1/4 (2006)
Files in This Item:
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse