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초·중등학교의 교육정보화 수준에 대한 평가 : AHP 지수 산출을 중심으로
Evaluating Schools in K-12 for ICT in Education based on the ICT Index through AHP

DC Field Value Language
dc.contributor.author김혜숙-
dc.date.accessioned2014-01-16T08:53:15Z-
dc.date.available2014-01-16T08:53:15Z-
dc.date.issued2009-12-
dc.identifier.citation아시아교육연구, Vol.10 No.4, pp. 31-56-
dc.identifier.issn1229-9448-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/89207-
dc.description.abstract이 연구는 초·중등학교의 교육정보화 수준을 평가하기 위하여 초·중등학교 교육정보화 지수를 개발하고 조사·분석하였다. 박인우 외(2002)가 개발한 45개 교육정보화 지표를 근간으로 예비검사를 통해 무응답 및 중복성이 높은 지표를 삭제하고, 2회에 걸친 전문가 델파이 조사를 통해 투입-활용-산출의 3개 영역의 총 24개 지표를 확정하였다. 초등학교 5,343개교, 중학교 2,816개, 고등학교 2,029개를 대상으로 조사를 실시한 후, AHP를 통하여 도출된 영역 및 지표별 가중치를 반영하여 학교 급별 학교 교육정보화 지수를 산출하였다. 분석 결과, 우리나라 초·중등학교는 교육정보화 수준에 있어 평균보다 낮은 학교가 상대적으로 많은 정적 편포를 보이는 것으로 나타났다. 지역별로 보면 읍면지역에 위치한 소규모 학교일수록 교육정보화 수준이 높았으며, 설립유형으로는 중학교에서만 국·공립이, 고등학교 계열별로는 전문계고가 일반계고보다 통계적으로 유의한 수준에서 정보화 수준이 높았다. 마지막으로 시도별 학생 1인당 정보화 투입예산 대비 교육정보화 지수를 비교·분석하였다.



The study aims at developing the Information & Communication Technology(ICT) index of schools in K-12 in order to monitor and evaluate the ICT level of schools in Korea. The development of ICT indicators for schools was taken in the process of analyzing pilot survey result based on Park and other colleagues study (2002) and finalizing the indicators through Delphi-method by 25 experts. Finalized indicators were composed of 3 domains (input-process-output) and 24 indicators. For data collection, the developed questionnaire was sent to all K-12 schools except special education organization and the ICT index were estimated for each school based on each indicator's weight derived through Analytic Hierarchy Process method. As a result, the ICT index for all school level showed positively-skewed distribution, which means there are relatively many schools with low ICT level. For ICT in education, public schools are higher than private school in middle school and small-sized schools in suburban area are higher than large-scaled schools in metropolitan cities in all school level. Also vocational high schools are higher than general high school. In addition, the comparison between 16 metropolitan and provincial offices of education (MPOEs) were made considering the financial investment for implementing the ICT policy.
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dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 교육연구소-
dc.subject초·중등학교-
dc.subject교육정보화 지수-
dc.subject교육정보화 평가-
dc.subjectAHP-
dc.title초·중등학교의 교육정보화 수준에 대한 평가 : AHP 지수 산출을 중심으로-
dc.title.alternativeEvaluating Schools in K-12 for ICT in Education based on the ICT Index through AHP-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Hye-Sook-
dc.citation.journaltitle아시아교육연구 (Asian Journal of Education)-
dc.citation.endpage56-
dc.citation.number4-
dc.citation.pages31-56-
dc.citation.startpage31-
dc.citation.volume10-
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 10 Number 1/4 (2009)
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