Browse

대학생활 기대-만족차이와 심리적 안녕감의 관계연구: 성격적 특성 매개효과
The Relationship Gap between Expectations of College Life and the Satisfaction with College Life and Psychological Well-being : the Mediating Effect of the Characteristics

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
김상아; 이기학
Issue Date
2011-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.12 No.2, pp. 25-42
Keywords
낙관성외향성신경증심리적 안녕감대학생활 기대-만족 차이gap between expectation of college life and the satisfaction with college lifeOptimismExtraversionNeuroticismpsychological well-being
Abstract
본 연구에서는 대학생 297명을 대상으로 대학생활 기대-만족 차이와 심리적 안녕감 간의 관계에서 성격적 특성(낙관성, 외향성, 신경증)이 대학생들이 지각하는 심리적 안녕감에 어떠한 영향을 주는지 알아보았다. 중다 회귀 방법을 이용하여 분석한 결과, 대학생활 기대-만족차이와 심리적 안녕감 간의 관계에 있어서 모든 성격적 특성이 부분매개 하는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통해 대학생활에 대한 입학 전의 기대감과 입학 후에 지각하는 만족감의 차이가 대학생들의 심리적 안녕감에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 이해를 높일 수 있을 것이다.



This study gathered research from 297 college students on how their expectations of college life compared to their satisfaction with college life. It studied how this related to personality traits and psychological well-being. This study considers the gap between college life expectations and satisfaction with college life as variables for predicting the effect on the psychological well-being of students. The multiple regression analysis results found that individual personality traits mediated the relationship between the difference between college life expectations and satisfaction with college life and psychological well-being. The results provide an understanding of how psychological well-being is influenced by the gap between expectations of college life and satisfaction with college life and personality traits.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89275
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 12 Number 1/4 (2011)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse