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초등학생 온라인 괴롭힘의 실태 및 오프라인 괴롭힘과의 비교분석
Comparative Analysis on Characteristics of On-line Bullying and Off-line Bullying in Elementary Schools

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Authors
오인수
Issue Date
2011-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.12 No.3, pp. 75-98
Keywords
온라인 괴롭힘자아존중감공감심리적 안녕감사회적 지지on-line bullyingself-esteemempathypsychological well-beingsocial support
Abstract
본 연구는 초등학생 1511명을 대상으로 온라인 괴롭힘의 실태를 분석하고 오프라인 괴롭힘과 비교하여 심리 적 특성을 분석하였다. 온라인에서 괴롭힘 가해 혹은 피해를 경험한 학생은 전체 학생 중 345명(22.8%)으로 오프라인 괴롭힘을 경험한 학생 1005명(66.5%)에 비하여 적은 것으로 확인되었다. 온라인의 경우 채팅을 활용 한 괴롭힘이 가장 높은 빈도를 보인 반면, 오프라인의 경우 언어적 괴롭힘이 가장 높은 빈도를 보였다. 유형에 따라 차이가 있었지만 전체적으로 온라인과 오프라인 모두 남학생이 여학생에 비해 괴롭힘을 많이 경험하였으 며 6학년 학생이 5학년 학생에 비해 괴롭힘을 많이 경험하는 것으로 확인되었다. 괴롭힘의 가해와 피해 경험의 유무를 기준으로 가해집단, 피해집단, 가해·피해집단 및 일반집단으로 구분하여 각 집단의 자아존중감, 공감, 심리적 안녕감 및 사회적 지지를 비교하였다. 괴롭힘을 전혀 경험하지 않은 일반집단은 온라인과 오프라인 괴롭 힘의 모든 경우에서 괴롭힘을 경험한 집단에 비해 자아존중감, 공감, 심리적 안녕감 및 사회적 지지에서 가장 높은 수준을 보였다. 반면 가해집단은 온라인과 오프라인 괴롭힘에서 차별적인 심리적 수준을 보였다. 온라인 괴롭힘 가해집단은 일반집단에 비하여 낮은 수준의 자아존중감, 심리적 안녕감 및 사회적 지지를 보인 반면, 오 프라인 괴롭힘 가해집단은 일반집단과 같은 수준의 자아존중감, 심리적 안녕감 및 사회적 지지를 보였다. 본 연 구의 결과를 바탕으로 초등학생의 온라인 괴롭힘 현상에 대한 이해와 효과적 상담 및 중재를 위한 시사점을 제시하였다.



The current study analyzed characteristics of on-line bullying and compared them with off-line bullying in terms of psychological characteristics by investigating 1511 elementary school students. Three hundred forty five(22.8%) students reported experience of bullying or being bullied in on-line, whereas 1005(66.5%) reported experience of bullying or being bullied in off-line. Bullying by chatting in on-line showed the highest frequency and verbal bullying in off-line showed highest frequency on the other hand. Male students experienced more bullying than female students and 6th graders experienced more bullying than 5th graders. The students were categorized as four groups of bullies, victims, bully-victims and others based on their experience of bullying, and the differences of self-esteem, empathy, psychological and social support were compared among those four groups. Students who did not experience bullying and victimization showed highest self-esteem, empathy, psychological well-being, and social support. In particular, bullies showed different psychological characteristics between in on-line and off-line. Bullies in on-line showed lower self-esteem, empathy, psychological well-being, and social support than the students who did not experience bullying and victimization. However, bullies in off-line showed equivalent levels of high self-esteem, empathy, psychological well-being, and social support compared to students who did not experience bullying and victimization. Implications for better understanding of on-line bullying, effective counseling strategies, and educational interventions are suggested based on the results.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89287
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 12 Number 1/4 (2011)
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