Browse

e-Learning 첨단교수매체를 활용하는 교사의 교수수행 및 효과인식에 영향을 미치는 변인들의 구조적 관계분석
Analysis of the Structural Relationships among Variables Affecting on Teachers' Teaching Activities and Effect Perceptions through Using E-learning Cutting Edge Media

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
진성희; 성은모
Issue Date
2011-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.12 No.3, pp. 225-246
Keywords
e-Learning교수수행사회적지지매체활용 효능감매체활용 신념 및 태도교육효과 인식구조방정식teaching activitysocial supportself-efficacybelief and attitudeeffect perceptionstructural equation modele-Learning
Abstract
e-Learning 첨단매체의 교육적 활용은 기존 교육현장에서 제한적이었던 다양한 교육활동을 제공함으로써 교육의 질을 향상시키는데 목적이 있다. 이를 위해서는 실제 학교현장에서 e-Learning 첨단매체를 활용하는 교사들의 노력과 실천이 무엇보다 중요한 요인이 된다. 이에 본 연구에서는 e-Learning 첨단매체를 통합적으로 활용하고 있는 교수학습환경에서 교사들의 매체활용 교수수행에 미치는 변인들과 이에 따른 교사들의 교육효과 인식에 영향을 미치는 요인들을 탐색해 보고, 이 요인들 간의 구조적 인과관계를 분석해 봄으로써 미래 교실환경 의 구축 및 교사의 교수수행을 효과적으로 지원할 수 있는 방안을 살펴보고자 하였다. 본 연구에 참여한 교사는 e-Learning 첨단매체가 통합적으로 구비된 학습환경에 있는 교사 189명(초등: 123명, 중등: 66명, 남성: 99명, 여성: 90명)이었다. 교사의 교수수행에 영향을 미치는 변인은 사회적지지, 교사의 매체활용 효능감, 교사의 매체 활용 신념 및 태도, 교사의 매체활용 시간, 그리고 교육효과 인식 등이 문헌분석을 통해 선정되었으며, 이들 간의 구조적 관계 모형을 수립한 후 이를 구조방정식모형을 적용하여 검증하였다. 이를 위해 각 변인들에 대한 57개 의 설문문항이 개발되어 온라인으로 설문이 진행되었다. 연구결과, 교사의 교수매체활용 효능감에 대한 사회적 지지의 설명력   =0.15, 교사의 교수매체활용 신념 및 태도에 대한 사회적 지지와 교사의 매체활용효능감에 대한 설명력   =0.44, 교사의 교수매체활용 시간에 대한 사회적 지지와 교사의 매체활용 효능감 그리고 교사 의 교수매체활용 신념 및 태도에 대한 설명력   =0.30, 교사의 교육효과 인식에 대한 모든 변인들의 설명력   =0.70으로 나타났다. 또한 주요변인들 간의 구조적 관계 모형에 대한 모형적합도를 분석한 결과 적합지수들 이 모두 적합한 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 연구결과에 대한 논의와 향후 e-Learning 첨단 교수매체를 활용하는 교수학습환경에서 교사의 교수수행을 향상시키기 위한 시사점 및 연구결론을 제시하였다.



Educational use of e-Learning cutting edge media is aiming to improve educational quality by upgrading educational environments. Teachers' efforts and practices for using e-Learning cutting edge media in schools is the most important factor for educational quality improvement by new media. Therefore, the purpose of this study is to analyze the structural relationships among variables affecting on teachers' technology integration and effect perceptions in classrooms established e-Learning cutting edge media. The participants are 189 teachers (elementary: 123, middle: 66; male: 99, female: 90) who work for the model schools that established e-Learning cutting edge media. Independent variables are defined as social support, teacher's self-efficacy for using media, teacher's belief and attitude and dependent variables are defined as using media and educational effect perception. 57 survey items were developed and the survey was conducted online. Structural Equation Model (SEM) is used to estimate the hypothesis model among variables. The results of analyzing multiple correlation among variables are as follows: social support's squared multiple correlation on self-efficacy for media use, = 0.15, squared multiple correlation of social support and self-efficacy for media use on teacher's belief and attitude, =0.44, squared multiple correlation of social support, self-efficacy for media use, belief and attitude on teacher's media use hours, =0.30, squared multiple correlation of social support, self-efficacy, belief and attitude, media use hours on teacher's effect perception, =0.70. Implications for improving of teacher's technology integration are discussed based on research results.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89295
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 12 Number 1/4 (2011)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse