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한국 인터넷 광고산업의 공간적 특징과 지리적 입지요인
The Spatial characteristics and location of the internet display industry

DC Field Value Language
dc.contributor.author이지원-
dc.date.accessioned2014-01-21T06:26:27Z-
dc.date.available2014-01-21T06:26:27Z-
dc.date.issued2009-09-
dc.identifier.citation지리학논총, Vol.54, pp. 23-43-
dc.identifier.issn1226-5888-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10371/89793-
dc.description.abstract인터넷 광고 산업은 전문 인력들이 독창적이고 창의적인 아이디어와 지식을 가지고 인터넷 광고라는 무형의 디지털 컨텐츠를 생산하는 지식기반 서비스 산업이다. 인터넷 광고 산업은 정보통신기술의 발달과 함께 1990년 중반 이후 새롭게 등장하여 단시간에 평균 약 45%라는 높은 비율로 급성장하여 현재 제 3위 광고매체가 되었다. 인터넷 광고 산업은 기존의 전통적인 광고 산업과 공통점도 많지만 차별적인 특징을 가지고 있는데, 이것은 경제활동공간 상에서도 나타난다. 따라서 본 연구는 한국 인터넷 디스플레이 광고산 업을 연구대상으로 하여, 인터넷 광고 산업의 공간적 특징을 살펴보고 그러한 공간적 특징을 형성하게 된 인터넷 광고 산업의 입지요인에 관하여 연구하고자 하였다. 전체 광고 산업과 인터넷 광고 산업의 공간적 분포를 비교한 결과, 전체 광고 산업은 53.17%로 서울지역에 집적하는 경향이 크지만, 인터넷 광고 산업은 82.96%라는 보다 더 높은 수치로 서울에 집적하고 특히 강남 · 서초 지역에 상대적으로 높은 비율로 집적하고 있다. 인터넷 광고 산업의 지리적 입지요인은 창의적 인력과 IT관련 기술 인력을 유인하는 전문 인력을 확보할 수 있는 지역, 젊은 층의 트랜디한 정보와 빠르게 변화하는 기술에 대한 정보, 업계정보를 얻기 위한 정보구득이 용이한 지역, 이러한 분위기가 지역에 착근되어 있고 IT산업의 중심지라는 지역 이미지가 다른 광고 산업과 차별화되는 최적 입지조건으로 나타났다.



The internet advertising industry is defined as the industry that skilled workers with original and creative ideas and knowledge produce the intangible digital contents as internet advertising, and is regarded as a knowledge-based service industry. This industry has newly emerged since the mid-1990s and has grown rapidly at an average annual rate of approximately 45% in short-term, and current1y ranks the third place on advertising mediums. While this industry has some common features with traditional advertising industry, it also has shown somewhat different characteristics. This characteristics appear in the space of economic activities. The purpose of tl1is study is to understand the spatial feature of the internet display advertising industry in Korea with the development of information communication technology (ICT), and to analyze specific location factors of this industry. The spatial distributions of the whole advertising industry and the internet advertising industry show that 53.43% of the former are located in Seoul while 82.96% of the laner are clustered in Seoul, particularly Gangnam-gu and Seocho-gu areas. Finally, the geographical location factors of the internet advertising industry are (1) the availability of the skilled workers and professionals such as creative workers and technological manpower, and (2) availability of the useful information about the latest trends of young generations and rapidly changing technology, and the business news, and (3) the image of the region as a cluster of the IT industry. These location factors are regarded as the optimum locational conditions in the internet advertising industry.
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dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 국토문제연구소-
dc.subject광고산업-
dc.subject인터넷-
dc.subject공간적 분포-
dc.subject입지요인-
dc.subjectadvertising industry-
dc.subjectinternet-
dc.subjectspatial distribution-
dc.subjectlocation factor-
dc.title한국 인터넷 광고산업의 공간적 특징과 지리적 입지요인-
dc.title.alternativeThe Spatial characteristics and location of the internet display industry-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorRhee, Ji-Won-
dc.citation.journaltitle지리학논총(Journal of Geography)-
dc.citation.endpage43-
dc.citation.pages23-43-
dc.citation.startpage23-
dc.citation.volume54-
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute for Korean Regional Studies (국토문제연구소)지리학논총 (Journal of Geography)지리학논총 Volume 53/54 (2009)
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