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키케로의 에피쿠로스 윤리학 비판: 『최고선과 최고악』을 중심으로 : Ciceros Critique on Epicurean Ethics in his On Moral Ends

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dc.contributor.author김용민-
dc.date.accessioned2014-01-21T08:24:28Z-
dc.date.available2014-01-21T08:24:28Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.citation한국정치연구, Vol.20 No.3, pp. 239-262-
dc.identifier.issn1738-7477-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/90228-
dc.description.abstract키케로는 『최고선과 최고악』 1~2권에서 쾌락을 최고선으로 내세우는 에피쿠로스의
주장을 소개하는 한편, 다른 한편으로는 그의 윤리학설이 방법론상으로 틀렸을 뿐만 아
니라, 내용상으로도 논리적 일관성을 결여하고 있음을 비판하고 있다. 키케로는 방법론
적으로 변증법을 사용하여 쾌락이라는 개념이 지닌 정의(定義)상의 문제점을 지적하는
한편, 쾌락과 덕의 싸움이란 관점에서 인간의 본성을 감각과 쾌락을 중심으로 파악하
고 있는 에피쿠로스의 주장이 인간의 본성을 이성과 덕을 중심으로 파악하고 있는 스
토아학파의 주장에 지고 있음을 보여주고 있다. 키케로는 윤리학에 대한 논의가 시민을 계몽하고 시민을 행복하게 만드는데 기여한다고 믿고 있다. 본 논문은 찬성과 반대의 양 측면에서 에피쿠로스 윤리학에 대한 키케로의 논의를 재구성하는 것을 목적으로 한다. 이러한 재구성이 키케로를 이해하는 첩경이 된다면, 우리는 좀 더 쉽게 철학적 계몽과 행복에 접근할 수 있을 것이다.

In the book I and II of his On Moral Ends, Cicero introduces Epicurus ethical claim which supposes pleasure as the highest good on the one hand, and criticizes his claim on the grounds that his ethical discourse is practiced methodologically in wrong way and that his remarks on pleasure are often self-contradictory and inconsistent on the other hand. Cicero employs the method of dialectic in order to point out the definition problem inherent to Epicurus who despises dialectic, and proves that Epicurus is losing in the war between virtue and pleasure because his emphasis on sense and pleasure in understanding human nature is thought to be on weaker ground than the Stoics emphasis on reason and virtue. Cicero believes that his philosophical investigation on ethics will contribute to the enlightenment of citizens and thereby making them happy. This paper aims at reconstructing Ciceros arguments on Epicurus Ethics which are performed in either side of pros and cons. If this reconstruction is so successful as to be regarded as a short-cut to understanding Ciceros philosophical intention, each of us will have an effective means to reach philosophical enlightenment and individual happiness.
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dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 한국정치연구소-
dc.subject동적 쾌락-
dc.subject정적 쾌락-
dc.subject육체적 쾌락-
dc.subject정신적 쾌락-
dc.subject변증법-
dc.subject-
dc.subject최고선-
dc.subject4주덕-
dc.subject우정-
dc.subjectkinetic pleasure-
dc.subjectstatic pleasure-
dc.subjectphysical pleasure-
dc.subjectmental pleasure-
dc.subjectdialectic-
dc.subjectreason-
dc.subjectsense-
dc.subjectvirtue-
dc.subjectthe highest good-
dc.subjectfriendship-
dc.title키케로의 에피쿠로스 윤리학 비판: 『최고선과 최고악』을 중심으로-
dc.title.alternativeCiceros Critique on Epicurean Ethics in his On Moral Ends-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim Yong Min-
dc.citation.journaltitle한국정치연구(Journal of Korean Politics)-
dc.citation.endpage262-
dc.citation.number3-
dc.citation.pages239-262-
dc.citation.startpage239-
dc.citation.volume20-
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